افزایش تنش های تجاری از سوی آمریکا و اتخاذ سیاست حمایت از تولید داخلی در بلند مدت تأثیرات منفی بر رشد کانتینری به همراه خواهد داشت.
Drewry نوشت: توقف اخیر تنش های تجاری بین آمریکا و چین فقط یک ماه طول کشید. همانطور که قابل پیش بینی بود، زنگ پایان آتش بسی که در چهاردهمین نشست سران "جی 20" در ماه ژوئن توافق شده بود، زمانی به صدا درآمد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نخستین روز ماه آگوست در توئیتی خبر از اعمال تعرفه جدید 10 درصدی بر روی کالا های چینی به ارزش 300 میلیارد دلار داد.
تحقیقات موسسه Drewry نشان می دهد که اعمال افزایش تعرفه های آمریکایی به تدریج کالا های مصرفی را مورد هدف قرار داده است، این بدان معنی است که سپری برای آمریکایی ها در مقابل تیرکمان افزایش قیمت ها وجود ندارد. مسئله ای که درعین حال می تواند به فرصت های ریاست جمهوری مجدد دونالد ترامپ لطمه وارد کند. به عبارت دیگر افزایش تنش های تجاری از سوی آمریکا بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور قطعاً تأثیر گذار خواهد بود.
اما این سوأل مطرح می شود که جدای از بحث سیاسی، تشدید جنگ تجاری چه معنی ای برای بازار کانتینری دارد؟ اگرچه در کوتاه مدت با توسل به راه حل هایی مانند جایگزینی تجارت، تا حدّی می توان از آثار این روند کاست، همانطور که رشد 2.8 درصدی حجم جابه جایی کانتینری برای سال جاری میلادی برآورد شده است، اما مسلماً در بلند مدت، سیاست حمایت از تولیدات داخلی و محافظه گرایی (Protectionism) که از سوی دونالد ترامپ پیگیری می شود، پیکان رشد جابه جایی کانتینری را به سمت منفی سوق خواهد داد.