اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بررسی اسناد مربوط به پرونده ذرتهای آلوده نشان می دهد، تبعات سیاسی یکی از موانع اصلی برای مرجوع کردن این کالای وارداتی بوده است. اواخر سال 96 خبرنگار تسنیم جزئیات دپو بیش از 120 هزار تن ذرت آلوده برزیلی در بندر امام خمینی منتشر کرد. خبرهای اولیه از کشف ماده سمی آفلاتوکسین در این محموله وارداتی ذرت حکایت داشت که در پی ورود نهادهای نظارتی حدود 126 هزار تن ذرت آلوده که وارد بندر امام خمینی شده بود، توقیف شد.

ذرتهای آلوده توسط 13 شرکت مختلف تا بازه زمانی انتهای تابستان سال 96 وارد منطقه ویژه بندر امام خمینی شده بود. براساس قانون اگر اقدامات لازم برای ترخیص کالا تا 4 ماه پس از ورود به محوطه گمرکی انجام نشود، کالا متروکه تلقی شده و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد این در حالی است که تا کنون این سازمان برای تعیین تکلیف ذرتهای آلوده اقدامی انجام نداده است.

شرکتهایی از قبیل "ر خ"- "ف" اقدام به واردات ذرتهای آلوده به قارچ افلاتوکسین از کشور برزیل کرده اند. گفتنی است، نمی توان گفت که کل محموله های 17 شرکت آلوده به قارچ مذکور است و بر این اساس کل محموله برخی از این شرکتها آلوده بوده و در مورد چند شرکت نیز تنها بخشی از محموله با آلودگی قارچی مواجه بوده است.

همان زمان یک مقام مسئول در خوزستان در گفتگو با خبرنگار تسنیم تأکید کرد، با توجه به حجم بالای محصول آلوده و همچنین قوانین بین المللی امکان مرجوع کردن کالا در حال حاضر فراهم نیست و برای خارج کردن ذرتهای آلوده باید تصمیمات دیگری اتخاذ شود. در حال حاضر رئیس جمهور به بحث واردات 120 هزار تن واردات ذرت آلوده به کشور، ورود کرده و دستور داده که این محموله ها مرجوع یا امحاء شوند. آن طور که رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرده در صورتی که این ذرت ها توسط دام استفاده شود اثرات سمی آنها در گوشت و شیر، دام ها وجود خواهد داشت و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

گفتنی است، پیشنهاد ارجاع این محموله درسال 97 نیز مطرح شده بود اما استعلام صورت گرفته از دفتر صادرات گمرک ایران نشان می دهد، در آن برهه صادرات ذرت ممنوع بوده و با توجه به اعتبار اسنادی بودن شرایط خرید کالا وارده تبعات سیاسی ناشی از صادرات کالای الوده و لزوم اخذ نظر سازمانهای مجوز دهنده برای صادرات، مانع از مرجوع کردن کالا شده است.

از سوی دیگر با توجه به اعتبار اسنادی بودن محموله های وارداتی و این که تا کنون این کالا وارد کشور نشده است بایستی وضعیت ارزهای تامین شده برای این محموله نیز مشخص شود.

حالا باید منتظر ماند و دید چه تصمیمی برای این محموله ها اتخاذ خواهد شد، خبرگزاری تسنیم، به صورت یک پرونده ویژه این موضوع را پیگیری خواهد کرد. چراکه در صورت ارجاع این محموله علاوه بر تبعات سیاسی مورد اشاره ممکن است تبعات دیگری نیز در این حوزه ایجاد شود.

یکی از نکات مهم و قابل توجه در پرونده مذکور، موضوع نوع مواجهه مقامهای ارشد برای تعیین تکلیف نهایی آن است. در حالی که خبرگزاری تسنیم، حدود 1.5 سال قبل جزییات کامل دپو 120 هزار تن ذرت آلوده در انبارهای بندر امام خمینی را مطرح کرده بود، تا زمان ورود کمیسیون اصل 90 مجلس و مصاحبه خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، هیچ موضع گیری مشهودی در رسانه ها از طرف دولت در این خصوص دیده نشده بود.

منبع: تسنیم 

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>