چرا بار باید توسط ارزیاب گمرک ارزیابی شود ؟
حقیقتا در گمرکات کشور های اروپایی کمتر از 10% محموله ها نیازمند ارزیابی فیزیکی می باشد , اما در ایران به دلیل حجم بالای تمایل به قاچاق کالا در مبادی رسمی تقریبا بیش از 40% محموله های واردات قطعی در مسیر قرمز بوده و نیازمند ارزیابی می باشد , ارزیابی اصولا برای کالا های پر ریسک و صاحب کالا های با سابقه نا معلوم و یا سابقه ناخوشایند انجام می شود.
چه بار هایی نیاز به ارزیابی توسط ارزیاب گمرک دارد ؟
محموله های وارداتی یا صادراتی که در مسیر قرمز باشد نیازمند ارزیابی فیزیکی کالا و محموله توسط ارزیاب گمرک می باشد، سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی EPL به صورت اتوماتیک پس از بررسی سوابق اظهار کننده و صاحب کالا و همچنین ترکیبی از روش های رندوم محموله را به یکی از مسیر های قرمز، سبز و یا زرد محول می کند، در حالتی که محموله مسیر قرمز باشد بیشترین ریسک متوجه محموله بوده است که به دلایل مختلفی این اتفاق افتاده است، متاسفانه در صورتی که پس از اظهار کالا در EPL مسیر محموله قرمز باشد، بیشترین زمان را متوجه ترخیص کالا خواهد کرد و همین ارزیابی بار های وارداتی یا صادراتی حداقل یک روز زمان خواهد برد، چراکه ترخیصکار یا حق العملکار گمرکی نیاز است با ارزیاب گمرک تماس گرفته و هماهنگی های لازم را انجام دهد و سپس ایشان را برای مشاهده و ارزیابی بار برای مشاهده بار اقدام کند، سپس ارزیاب گمرک اقدام به نوشتن گزارش ارزیابی می کند و این گزارش را در سیستم EPL به عنوان ارزیاب بارگزاری می کند، حال کارشناس مجازی اقدام به بررسی اسناد و مقایسه آن با گزارش ارزیابی و سپس نظر دهی می کند.
دیسپانس در گمرک چیست ؟
در صورتی که پس از کوتاژ اظهار نامه در EPL، ارزیاب در محموله مغایرتی با اظهارنامه یافت کند می تواند اقدام به دیسپانس و یا گزارش خلاف در سیستم EPL ارائه کند.
وظایف ارزیاب گمرک چیست ؟
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام.
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)