کارآفرینان زن گویا اقبال بیشتری برای جذب سرمایه گذاری های ریسک پذیر داشته و توانسته اند رکورد تازه ای در این زمینه به ثبت برسانند. این موضوعی است که تحقیقات و بررسی های جدید انجام شده توسط بنیاد ملی سرمایه گذاری ریسک پذیر و شرکت تحقیقاتی Pitchbook، آن را تایید می کند. این بررسی ها نشان می دهند که تا پایان ماه ژوئن امسال 301 پیشنهاد سرمایه گذاری با مجموع ارزش 9/ 1 میلیارد دلار به استارت آپ هایی که توسط زنان تأسیس شده اند، پیشنهاد شده است.
این در حالی است که تعداد کل سرمایه گذاری کامل انجام شده روی این استارت آپ ها در سال 2018 برابر 536 سرمایه گذاری با ارزش مجموع 1/ 3 میلیارد دلار بوده است.در نیمه اول سال جاری میلادی تعداد سرمایه گذاری های کامل در استارت آپ های تأسیس شده توسط زنان 9/ 2 درصد از کل سرمایه گذاری های کامل انجام شده در اکوسیستم استارت آپی بوده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال 2018، رشد اندکی داشته است. هر چند این میزان، سهم اندکی برای استارت آپ های زنان است، اما نشان می دهد که سرمایه گذاران ریسک پذیر تمایل بیشتری دارند تا رزومه کاری خودشان را متنوع تر کرده و به همین دلیل با دقت بیشتری فعالیت استارت آپ های تأسیس شده توسط زنان را رصد می کنند.
استارت آپ اجاره لباس زنانه Lease the Runway و استارت آپ ارائه دهنده خدمات مراقبت از پوست Glossier که هر دو توسط دختران تأسیس و راه اندازی شده اند، توانسته اند در اوایل سال 2019 با کمک سرمایه گذاری های انجام شده به ارزشی بیش از یک میلیارد دلار برسند. به این ترتیب هر دو این استارت آپ ها که جزو استارت آپ های زنانه تازه کار هستند، توانسته اند به سرعت به باشگاه تک شاخ ها بپیوندند. «جنیفر نئوندورفر» موسس استارت آپ Jane VC در این مورد می گوید: «این روزها بیش از پیش زنانی را می بینیم که از شرکت های بزرگ و مهم تکنولوژی بیرون می آیند تا شرکت ها و استارت آپ های خودشان را تأسیس کنند و آنها را به سطحی برسانند که بتوانند سرمایه جذب کنند. چنین شرایطی می تواند تأثیرگذار باشد؛ به این ترتیب هرچه تعداد زنانی که می توانند برای استارت آپ هایشان سرمایه جذب کنند، افزایش پیدا کند، گروه بزرگ تری از زنان از آنها الگوبرداری می کنند و با این اوصاف اکوسیستم استارت آپی کارآفرینی زنان بزرگ و بزرگ تر می شود. ما معتقدیم که این چرخه می تواند همچنان ادامه پیدا کرده و رشد کند.»
فراتر از مرزهای سیلیکون ولی
در این تحقیقات، مکان های سرمایه گذاری هم مورد بررسی قرار گرفته اند و در نهایت نتایج جالبی به دست آمده است. بر اساس این بررسی ها، برخلاف اینکه اغلب سرمایه گذاری ها بیشتر در سیلیکون ولی متمرکز هستند، اما کارآفرینان زن این روند را تغییر داده و ثابت کرده اند که اکوسیستم کارآفرینی در خارج از دره تکنولوژی هم می تواند رونق داشته باشد. به این ترتیب نتایج این تحقیقات نشان می دهد که کارآفرینان زن شاهد افزایش سرمایه گذاری در نیویورک، بوستون و لس آنجلس بوده اند. به عنوان نمونه، دو استارت آپ Lease the Runway و Glossier در نیویورک مستقر هستند. «الکسا ون توبل» که در گذشته استارت آپ LearnVest را تأسیس کرده و حالا سرمایه گذار است، می گوید: «چیزی که بیش از همه من را خوشحال و ذوق زده می کند، میزان حمایت و پشتیبانی سرمایه گذاران نیویورکی از کارآفرینان زن است. تعداد سرمایه گذاری های نیویورکی ها در استارت آپ های تأسیس شده توسط زنان، بیشتر از سرمایه گذاران سیلیکون ولی است. این در حالی است که حجم سرمایه گذاری سرمایه گذاران دره تکنولوژی در استارت آپ های زنان تقریبا سه برابر بیشتر از سرمایه ای است که نیویورکی ها به این استارت آپ ها اختصاص می دهند.»
به طور کلی کارآفرینان زن در نیمه اول سال 2019 توانسته اند تا 9/ 2 درصد بیشتر از نیمه اول سال میلادی گذشته، از سراسر دنیا سرمایه جذب کنند. این برش لذیذ از کیک سرمایه گذاری ریسک پذیر، شاهد خوبی است بر این مدعا که شکاف سرمایه گذاری در استارت آپ های تأسیس شده توسط زنان و استارت آپ های مردانه به تدریج کمتر و کمتر می شود. ون توبل معتقد است: «با اینکه این آمار و ارقام امیدوارکننده است، اما هنوز اقدامات زیادی برای از بین بردن این شکاف میان کارآفرینان زن و مرد، باید انجام شود. این تحقیقات نشان می دهد که کارآفرینان زن همچنان به شکل سنتی، در مراحل اولیه شانس چندانی برای دریافت سرمایه در مقایسه با رقبای مردشان ندارند.
بر اساس این آمار، به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در استارت آپ های تأسیس شده توسط مردان، زنان کارآفرین تنها 38/ 0 دلار سرمایه دریافت می کنند. این در حالی است که هنوز تنوع جنسیتی در اکوسیستم کارآفرینی حوزه تکنولوژی خیلی کم است و حتی گاهی شاهد تفاوت معنادار میزان دستمزد زنان و مردان در این اکوسیستم هستیم. درست به همین دلیل هم معتقدم که هنوز کارهای زیادی برای ایجاد تعادل در فضای کارآفرینی میان کارآفرینان زن و مرد وجود دارد که باید انجام شوند.»