امروزه بیشتر محمولات وارداتی از چین به ایران وارد می شود. انصافاً هم کیفیت خیلی از محصولات چینی نسبت به قبل بهتر شده و مردم و صاحبان صنایع راضی به خرید هرگونه جنس چینی شده اند. به این ترتیب خیلی از محصولات با علم و اطلاع مردم چینی است، خیلی از محصولاتی که آنها شناختی ندارند نیز از چین وارد می شود. حالا خیلی از شرکتهای ایرانی در چین دفتر و شعبه دارند و به کار بازرگانی مشغولند. این حجم از بازرگانی قطعاً وجود شرکتهایی را برای حمل و ترخیص کالای وارداتی از چین و همینطور یافتن کالاهای مشتریان از چین لازم مینماید.
در صورتی که آماده ی خرید کالایی از چین هستید باید مراحل زیر را طی کنید:
در زیر به اختصار به هرکدام از مراحل بالا میپردازیم:
پرداخت پول
بیشتر کارخانجات چینی تمام مبلغ فاکتور فروش را پیش پیش دریافت می کنند. اینکه چند درصد باید پرداخت شود، و به چه طریقی باید پرداخت شود سوال مهمی است. با توجه به تحریمهای بانکی موجود (که امیدواریم زودتر برداشته شود) گشایش اعتبار نه غیرممکن، اما پر هزینه شده است (گاهی تا 10 درصد ارزش کالا به عنوان هزینه ی گشایش اعتبارات اسنادی در وجه بانکهای واسطه مطالبه می شود). بیشتر مشتریان سرانجام ناچار به انجام حواله ی نقدی رضایت می دهند ولی چون اطمینانی وجود ندارد ترجیح می دهند بار را تکه تکه کنند و مثلا در چهار قسمت یا ده قسمت حمل کنند تا اگر شرکت چینی پول را برداشت و فراری شد حداقل قسمتی از پول را ببرد نه کل پول را! ولی این کار بدان معناست که بار یک کانتینر به خرده بار تبدیل می شود یا اگر خرده بار هوایی یا دریایی است به خرده های بیشتر تقسیم شود. پنج قسمت شدن بار یعنی پنج بارنامه و پنج قبض انبار و پنج ترخیصیه و …. این درحالیست که بعضی از هزینه ها در حمل و ترخیص ثابت میماند. یعنی برای مثال هزینه ی صدور گواهی مبداء در چین برای هر بارنامه 50 دلار است، فرقی ندارد شما بار را به چند بارنامه تقسیم کرده باشید. برای گرفتن چنین تصمیمی محاسبات پیچیده ی زیادی لازم است تا قیمت تمام شده ی نهایی در بازار ایران Landed Price هربار مجدداً محاسبه شود.
ترخیص کالا در ایران
1)ثبت سفارش
در سال های قبل ثبت سفارش کالا قبل از ورود کالا انجام میگرفت و این باعث تسریع در روند ترخیص میشد، چرا که در هنگام ورود کالا ثبت سفارش هم آماده بود. اما با مقررات اخیر مرحله ی آخر ثبت سفارش نیازمند ارائه ی شماره ی قبض انبار در سیستم وزارت بازرگانی (ثبتارش) می باشد. لذا کارشناسان این شرکت به محض دریافت شدن قبض انبار از ایران ایر نسبت به ثبت سفارش کالای وارداتی اقدام مینمایند. این کار بیش از چند دقیقه به طول نمی انجامد، اما سفارش ثبت شده در سیستم بایستی به تایید کارشناسان وزارت بازرگانی برسد که این تایید معمولا در فاصله ی زمانی یکروز اخذ می گردد. ضمنا پس از تایید شدن ثبت سفارش کد اظهار کالا بایستی توسط سامانه ی فوق به گمرک ابلاغ شود که گاهی این ابلاغ هم یکروز طول میکشد. بنابراین فاصله زمانی مورد نیاز برای ثبت سفارش یک الی دو روز کاریست.
2)اظهار گمرکی
پس از نشستن کد ثبت سفارش در سیستم گمرک سرانجام نوبت مراجعه به سالن گمرک فرا می رسد. کارشناسان این شرکت که همواره در سالن گمرک حاضر هستند نسبت به پر کردن اظهارنامه برای محمولاتی که کد آنها در سیستم نشسته است اقدام مینمایند. در این مرحله ارزیابان گمرک کالا را ارزیابی می کنند تا از صحت مندرجات اطمینان حاصل نمایند. همچنین دایره ی ارزش گمرک در خصوص ارزش درج شده در اسناد بررسی و نتیجه را تایید مینماید.
3)اسناد مورد نیاز
قبض انبار، بارنامه، پروفورما اینویس، پکینگ لیست و گواهی مبداء اسنادی است که در خصوص همه ی کالاها بایستی به گمرک ارائه شود.
4)پروانه
چناچه کالا نیازمند دریافت گواهی استاندارد یا گواهی های خاص از مراجع مربوطه (مانند نظام پزشکی یا مخابرات …) شناخته نشده و صحت کلیه مندرجات از طرف کارشناسان گمرک به تایید برسد فیشهای پرداخت هزینه ی گمرکی صادر گردیده و با پرداخت آنها پروانه ی خروجی کالا که مشابه همان اظهارنامه است پرینت گرفته می شود.
5)درب خروج
پس از پروانه شدن کالا، وسیله ی نقلیه ی مناسب (کامیون خاور، وانت نیسان …) جهت حمل کالای مشتریان به نقاط مختلف کشور فراهم گردیده و کالا بر روی آن بارگیری و وسیله ی نقلیه ی حامل بار ترخیص شده به درب خروج گمرک هدایت می شود. درب خروج خود در واقع یک گمرک کوچک است که کلیه ی مراحل را یکبار دیگر از ابتدا تا انتها چک می کند و پس از اطمینان از صحت کلیه مراتب و مراحل مهر خروج کالا روی پروانه زده شده و کالا اجازه ی خروج از گمرک را پیدا می کند.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)