آیا تاکنون از اینکه در یک تابستان داغ در یک ترافیک سنگین گیر کرده باشید، کلافه و عصبی شده اید؟ امکانش بوده است. مطمئنا، خارج از خودرو احتمالا داغ و شرجی است، اما باور کنید که دما در زیر کاپوت شما بسیار بدتر است. این اصلا خوب نیست و اگر خیلی گرمتر شود، باید خیلی خوش شانس باشید که به خانه برسید.
چرا؟ بسیار ساده است، چون گرما، دشمن موتور خودرو است. سیستم خنک کننده اولین خط دفاعی در جنگ با گرمای بیش از حد موتور است. اگر شما به صورت مناسب سیستم خنک کننده خودرویتان را نگه داری، و چند نکته پیشگیرانه را نیز رعایت کنید، مطمئن خواهید شد که از اعمال تنش حرارتی اضافی در دماهای بالا جلوگیری خواهید کرد.
اما چگونه موتور خودروی خود را تحت شرایط رانندگی نرمال، خنک نگه دارید؟ آیا کاری می توانید انجام دهید که از داغ کردن موتور خودرویتان جلوگیری کند؟
آیا خودرویتان مستعد داغ کردن موتور است؟
بعضی از خودروها بیشتر از خودروهای دیگر گرم می کنند، و این موضوع ربطی به نوع و اندازه خودرو ندارد. اگر اخیرا خودرویی خریده اید که به گرم کردن مشهور است و شما هم خیلی از آن سر در نمی آورید، کارتان کمی مشکل خواهد بود.
خیلی مهم است که به همه چیز دقت کنید و شرایط را تحت کنترل خود داشته باشید. به فراخوان ها در مورد مدل خودرویتان توجه کنید، بعضی اوقات چیزی که عیب شناخته می شود، مانند یک واشر سرسیلندر با طراحی ضعیف، عامل اصلی مشکل است. طراحی اشتباه، تنها دلیل گرم شدن بیش از حد موتور نیست؛ بلکه عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند.
اگر شما به خودرویتان در مورد مستعد بودن به گرم کردن موتور مشکوک هستید، اولین کاری که باید انجام بدهید مراجعه به فروشنده خودرو و کسب اطلاع در مورد هرگونه فراخوان یا دستور العمل خاصی است. اگر این مورد در خصوص خودروی شما صادق نیست، به ادامه لیست ما توجه کنید؛ چون به شما کمک خواهد کرد تا احتمال داغ کردن موتورتان را کاهش دهید.
به نشانگر دمای موتور توجه کنید
شاید این یک توصیه بسیار ابتدایی به نظر بیاید، اما تضمین می دهیم که تعداد بسیار کمی از رانندگان به نشانگر دمای موتور توجه می کنند. طبیعتا، آمپر سوخت برای اکثر رانندگان حساس تر است، همانطور که سرعت سنج یا حتی دور سنج. اما چراغ های هشدار دهنده خودرو، اطلاعات بسیاری در اختیار شما قرار میدهند.
شما فقط باید بدانید که به کجا نگاه کنید. در کنار نشانگر درجه حرارت موتور، شاید نشانگرهای فشار روغن، میزان شارژ باتری و در صورتی که خودرو شما مجهز به توربوشارژر باشد، نشانگرهای مربوط به آن را نیز، پیدا کنید. به محض اینکه محل نشانگر دمای موتور را پیدا کردید، به محدوده نرمال نشانگر توجه کنید.
اگر سیستم خنک کننده خودروی شما به درستی کار کند، شما خواهید دید که دما تقریبا ثابت باقی می ماند یا در یک محدوده مشخصی قرار می گیرد. اگر دیدید که نشانگر افزایش دمای سریعی را نشان می دهد، در این صورت مشکلی وجود دارد، به هیچ عنوان ساده از کنارش نگذرید و عاقلانه است که اشکال سیستم خنک کننده موتور را هرچه سریعتر رفع کنید.
چرا که در صورت از کار افتادن موتور، باید هزینه سنگینی برای تعمیر و یا حتی تعویض موتور پرداخت نمایید. پس ارزش این را دارد که گاهی اوقات نگاهی به نشانگر دمای موتور خودرویتان بیندازید.
به دنبال نشتی های قابل مشاهده باشید
یکی از نشانه های مشکل در زیر کاپوت، وجود مایعات نشت کرده در زیر خودروی پارک شده است. اما چگونه تشخیص بدهیم که این مایع خنک کننده نیست، بلکه چیز دیگری است؟ معمولا با توجه به رنگ و محل تشکیل حوضچه حاصل از نشت، می توانید نوع مایع را تشخیص دهید.
در زمان های گذشته، تمام خودروها از مایع خنک کننده به رنگ سبز روشن استفاده می کردند، که حالتی چسبناک داشت. حالا، خنک کننده ها در رنگ های مختلفی از سبز، قرمز، پرتقالی، و حتی صورتی به بازار عرضه می شوند. سازندگان مختلف در مورد مایعات خنک کننده از استاندارد های مختلفی استفاده می کنند.
در این وضعیت دیگر فرقی نمی کند که رنگ مایع خنک کننده خودروی شما چیست، چون به هر حال در جایی از سیستم خنک کننده خودرویتان نشتی دارید. مایعات مختلفی که در کل خودرویتان در جریان است مانند سیستم سرمایشی، موتور، گیربکس، سیستم ترمز، و غیره محصور باقی می مانند تا اینکه عمدا تخلیه و مجددا جایگزین شوند.
مایعات، قسمت های متحرک خودروی شما را خنک و روغن کاری می کنند، و سیستم خنک کننده استثنا نیست. به بیان ساده تر، اگر یک حوضچه زیر خودروی خود دیدید، پس نشتی وجود دارد، و اگر نشتی وجود دارد پس شما در خطر کاهش مایع خنک کننده هستید، که می تواند باعث گرم شدن یا حتی داغ کردن موتور خودرویتان گردد. پس در رفع این نشتی درنگ نکنید، یا آماده پرداخت یک صورت حساب سنگین تعمیر باشید.
به دنبال نشت های مخفی باشید
تمام نشتی ها قرار نیست خودشان را نشان بدهند. اگر کاپوت را بالا بزنید و به سطح مخزن خنک کننده نگاهی بیندازید و ببینید که زیر سطح حداقل قرار دارد، به دنبال این نباشید که حتما یک نشتی زیر کاپوت پیدا کنید. در این حالت، مشکل چیز دیگری است.
بله این بسیار طبیعی است که مایعات بخار شوند اما به مقدار کم. هر وقت درب موتور را باز کردید، چند دقیقه تمام شیلنگ ها و لوله ها را از نظر ساییدگی و خوردگی کنترل کنید. مطمئن شوید که تمام بست ها محکم هستند. هر چیزی را که کهنه شده است، تعویض کنید و مخزن مایع خنک کننده را در سطح مناسبی پر کنید و در زمان های مشخصی کنترل کنید که این مایع ثابت باقی مانده است.
کنترل شیلنگ ها و تسمه ها
اگرچه ممکن است خودروی شما در گروه رسیدگی و کنترل های دوره ای قرار داشته باشد، اما ارزش آن را دارد که گاهی نیز، به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. بازبینی شیلنگ ها و تسمه ها از جمله کارهایی است که علی رغم سادگی شان، اغلب فراموش شده یا نادیده گرفته می شوند.
این که خودروی شما، بزرگ و قوی است و قابلیت انجام کارهای سنگین را دارد، دلیل بر این نمی شود که شیلنگ ها و تسمه های آن پاره یا پوسیده نشوند. شیلنگ ها و تسمه ها همچنان از لاستیک ساخته میشوند که می تواند ترک بخورد، سوراخ و یا پاره شوند.
پس هنگامی که کاپوت را بالا می زنید، لبه شیلنگ ها را از نظر پارگی یا چاک خوردن بررسی کنید. میزان کشش تسمه ها را نیز، کنترل کنید؛ چرا که، اگر کشش یک تسمه مناسب نباشد یا بیش از حد سفت باشد، باعث میشود که دینام خودرو بیش از نیاز و سخت تر کار کند تا بتواند نیرو را به دیگر اجزا برساند.
سخت تر کار کردن دینام، باعث ایجاد گرمای بیشتر و در نهایت منتج به افزایش بیش از حد دمای موتور می گردد. با داغ کردن موتور، فشار در سیستم خنک کننده تولید می شود که به فشار داخل شیلنگ اضافه می شود.
از مخلوط مناسب مایع خنک کننده و آب استفاده کنید.
سیستم خنک کننده خودروی شما فقط از مایع خنک کننده استفاده نمی کند، همچنانکه فقط از آب نیز استفاده نمی کند. در واقع سیستم خنک کننده موتور، برای اینکه به وظیفه خود به خوبی عمل کند باید از مخلوطی با نسبت مناسب آب و مایع خنک کننده استفاده کند.
در صورتی که از دستور العمل سازنده خودرو سرپیچی کنید و فقط از آب یا مایع خنک کننده استفاده کنید، امکان دارد که به موتور خودرویتان آسیب برسانید. حداکثر و حداقل دمایی که سیستم خنک کننده می تواند در آن عمل کند، مستقیما به نسبت مخلوط آب و مایع خنک کننده بستگی دارد.
به عنوان یک قانون کلی، مخلوط 50 درصد آب و 50 درصد مایع خنک کننده برای اکثر شرایط رانندگی مناسب است. البته برای اطمینان از اینکه از مخلوط مناسب استفاده می کنید، بهتر است از کتابچه راهنمای سازنده کمک بگیرید.
بیش از حد مجاز بار نزنید.
چیز ساده ای به نظر می رسد، اما اغلب نادیده گرفته می شود. با اضافه بار زدن وزنی را که موتور شما باید برای کشیدنش نیرو تولید کند، افزایش داده اید و این یعنی فشار بیشتر به موتور، و فشار بیشتر به موتور یعنی تولید گرمای بیشتر، و اگر سیستم خنک کننده نتواند از پس گرمای تولیدی بر بیاید، نتیجه آن داغ کردن موتور و آسیب رسیدن به آن است.
یدک کشیدن بیش از حد مجاز
بسیاری از افرادی که وانت بار می خرند چیزی برای این ور و آن ور بردن دارند. اما وانت بارها هم، در حمل بار محدودیت هایی دارند که باید رعایت شود. وجود تجهیزات یدک کشی بر روی خودرو، به معنی بالاتر بودن ظرفیت حمل بار آن نیست و موتور در صورت وجود اضافه بار دچار مشکل خواهد شد.
این مسئله در وانت هایی که بعدا توسط مالکشان مجهز به تجهیزات یدک کشی شده اند، حساس تر است؛ زیرا سازنده در هنگام طراحی این مورد را در نظر نگرفته است.
کنترل ترمزها
یکی دیگر از عوامل گرم شدن موتور، ترمزها هستند. اگر موتور خودروی شما داغ کرد و شما هیج یک از علائم معمول داغ کردن موتور را پیدا نکردید، به سراغ ترمزها بروید. امکان دارد که یک کالیپر درگیر با چرخ، علت داغ کردن موتور باشد.
دلیل درگیر شدن کالیپر یا لنت ترمز می تواند تغییرات دمایی، تغییر در فشار سیستم ترمز، فرسایش نامتعادل در قطعه مورد نظر، ترمزگیری های نامناسب و یا ترکیبی از این عوامل باشد. ترمز درگیر باعث می شود که موتور برای حفظ سرعت خودرو به فشار بیفتد و حرارت زیادی تولید شود.
اگر تشخیص دادید که داغ شدن موتور خودروی شما به دلیل ترمز درگیر است، اجازه دهید که ترمزها خنک شوند. در صورتی که باز هم این مشکل را داشتیدT بهتر است از شر قطعه معیوب خود را خلاص کنید.
تعمیرات دوره ای را جدی بگیرید.
نگهداری خودرو در شرایط مناسب یکی از راه های اصلی جلوگیری از داغ کردن موتور است. در واقع اگر شما تمام قسمت های خودروی خود را به دقت مورد بازبینی و نگه داری قرار دهید، فقط جلوی داغ کردن موتور را نگرفته اید.
اما برای اینکه از داغ کردن موتور جلوگیری کنیم، کدام قسمت ها را باید تحت مراقبت داشته باشیم؟ مراقب علائم بروز مشکل در سیستم خنک کننده باشید، مانند افزایش ناگهانی در دمای نرمال کارکرد موتور یا نشتیها در سیستم. همچنین باید به طور مرتب شیلنگ ها و بست های سیستم خنک کننده را کنترل کنید. کنترل تسمه موتور، رادیاتور، درپوش رادیاتور و مخزن سر ریز نیز، از نکاتی است که نباید فراموش شوند.