اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دلایل خرابی کلاچ
مثل هر تجهیز دیگری، صفحه کلاچ نیز دارای مصائب و مشکلات خاصی است که در ادامه به دلایل خرابی آن می پردازیم.

استفاده پیوسته از کلاچ:
بسیاری از رانندگان مبتدی، برای آنکه کنترل بیشتری بر خودرو داشته همواره پا را بر روی پدال کلاچ نگه میدارند که این امر موجب استهلاک کلاچ خواهد شد. برای جلوگیری از این امر سعی نمایید بعد از تعویض دنده پا را از روی پدال کلاچ بردارید.

رانندگی زیاد در ترافیک:
کلاچ نقش عمده ای در رانندگی به هنگام ترافیک دارد و رانندگان اعم از مبتدی یا ماهر، پا را همواره بر روی کلاچ نگه می دارند تا به خودروهای جلویی برخورد ننمایند. این مورد نیز همانند مورد پیشین، منجر به افزایش استهلاک صفحه کلاچ گردد.

تعویض نادرست دنده:
اگر کلاس های آموزش رانندگی جهت اخذ گواهینامه یادتان باشد، همواره مربی ها بر فشردن کامل پدال کلاچ تا انتها تأکید داشتند؛ چراکه در غیر اینصورت به کلاچ آسیب خواهید رسید. شایان ذکر است عدم فشردن کامل پدال کلاچ و رها کردن کلاچ قبل از تعویض کامل دنده، علاوه بر کلاچ به سیستم های دیگر نیز می تواند آسیب برساند که هزینه های گزافی را برای شما در پی خواهد داشت؛ پس به هنگام تعویض دنده تمام حواس خود را متمرکز آن کنید تا به درستی انجام شود.

شتاب زیاد:
شتاب بیش از حد از دیگر عواملی است که باعث افزایش استهلاک خودرو خواهد شد.

حرکت با دنده مناسب:
به هنگام رانندگی چه داخل شهر و چه خارج شهر، از دنده مناسب استفاده کنید، مخصوصا هنگامی که در سربالایی حرکت می کنید. در سربالایی های شدید حتما از دنده 1 یا 2 استفاده نمایید چرا که فشار به خودرو، منجر به آسیب به سیستم کلاچ خواهد شد.

چنانچه موارد فوق را رعایت نکنید استهلاک کلاچ و تمام شدن صفحه کلاچ دور از انتظار نیست. تمام شدن صفحه کلاچ به علائمی همراه است که در ادامه به آن می پردازیم.

عوامل تمام شدن صفحه کلاچ

جا نخوردن درست دنده:
جا نخوردن درست دنده، یکی از مواردی است که می تواند نشانگر تمام شدن صفحه کلاچ باشد. این موضوع مخصوصا در مورد دنده 1 و دنده عقب و در ترافیک های سنگین شایع تر است.

سفت شدن پدال کلاچ:
پدال کلاچ در شرایط عادی دارای حالت ارتجاعی و فنری است. شایان ذکر است خارج شدن کلاچ از رگلاژ نیز می تواند منجر به سفت شدن کلاچ شود لذا حتما قبل از تعویض صفحه کلاچ، به یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید تا این مورد را چک نماید.

تعویض به دنده سنگین در سربالایی:
چنانچه شیب سربالایی آنچنان تند نیست ولیکن خودروی شما شدیدا نیاز به دنده سنگین دارد؛ می تواند نشان از اتمام صفحه کلاچ باشد.

عدم تناسب سرعت و شتاب با گاز:
اگر خودرو شما زیاد گاز می خورد ولیکن افزایش سرعت و شتاب خودرو متناسب با میزان گاز نیست، می‌تواند ناشی از اتمام صفحه کلاچ باشد.

لرزش خودرو به هنگام شروع به حرکت:
به هنگام شروع حرکت هنگامی که خودرو در دنده 1 قرار دارد اگر با رها نمودن کلاچ، اتاق خودرو به لرزه افتاد به احتمال زیاد صفحه کلاچ خودرو تمام شده است.

صدای جا زدن دنده ها:
این امر نیز یکی از دیگر مواردی است که می تواند نشان از تمام شدن صفحه کلاچ باشد.

پرتاب پا به عقب به هنگام رها نمودن کلاچ:
همانطور که عنوان شد پدال کلاچ در شرایط عادی دارای حالت ارتجاعی است ولیکن با اتمام صفحه کلاچ، پا با سرعت بیشتری به عقب پرتاب می گردد.

موارد فوق از شایع ترین علایمی بود که بیانگر اتمام صفحه کلاچ است و چنانچه تعویض صفحه کلاچ به موقع انجام نشود می تواند خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. فارغ از مشاهده موارد فوق، بازدید صفحه کلاچ را فراموش نکنید.چنانچه رانندگی شما عمدتا در محیط های شهری و با ترافیک بالا است، انتظار می رود بین 20 تا 40 هزار کیلومتر، صفحه کلاچ خودرو تمام شود لذا بازدید در این بازه را مد نظر قراردهید.

اگر در جاده های برون شهری، اتوبان و … رانندگی می کنید این فاصله افزایش می یابد به طوریکه حدود 40 تا 80 هزار کیلومتر بازدید باید صورت پذیرد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که علاوه بر ترافیک، شرایط رانندگی نیز بسیار مهم است و در همه حال سعی نمایید نه تنها هوای صفحه کلاچ بلکه هوای کل خودرو را داشته باشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>