از مزایا و معایب کلاچ برقی چه می دانید؟
صدای بوق ماشین ها، دود و آلودگی، ساعت های متعدد اتلاف شده، اعصاب های خورد رانندگان، و بله این نمایی از یک ترافیک در شهر است.یکی از بزرگ ترین معضلات جامعه پیشرفته امروزی مشکل تعدد خودروها و البته نبود زیرساخت برای کنترل این مشکل بزرگ یعنی ترافیک است.
اما این شروع داستان است، برای هر کدام از این ماشین ها، رانندگانی وجود دارند که بعد از کلاچ و ترمز گرفتن فراوان علاوه بر صدمه ای که به ماشین هایشان وارد می شوند، دچار عوارض و بیماری های جسمی نیز می شوند، عوارضی همچون کمردرد، پادرد، فشار ستون فقرات و... که باید گفت رانندگی در ترافیک با گیربکس دستی انرژی بسیار زیادی را از راننده می گیرد، به همین دلیل خستگی راننده چند برابر افزایش پیدا می کند که هم اکنون این سیستم به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.اما در دنیای امروز برای هر مشکلی راهکارهایی توسط شرکت های مختلف در آن زمینه خاص تبیین می شود که به برطرف سازی این مضلات کمک کند و آنها را برطرف سازد.
یکی از مهم ترین عواملی که می تواند رانندگان را از این وضعیت نجات دهد، گیربکس اتوماتیک است ولی بزرگ ترین مشکل این راه حل، نصب آن بر روی ماشین هایی با قیمت بالاست که عملا بسیاری از رانندگان را شامل نخواهد شد.
به همین دلیل یکی از بهترین راه حل ها توسط شرکت های خلاق، به عرصه تولید رسید و آن راه حل چیزی نبود جز کلاچ برقی یا کلاچ اتوماتیک.
این ایده با به کارگیری از سیستم های پیشرفته توانسته با هزینه ای بسیار پایین تر از گیربکس های اتوماتیک، قابلیت نصب در انواع خودرو را بدون محدودیت اجرا کند.
کلاچ برقی چیست؟
کلاچ برقی یا اتوماتیک به دستگاهی گفته می شود که با ساختاری بر پایه مکانیزم الکترومکانیک به این صورت در خودرو شما عمل می کند که، اگر این مکانیزم را به زبان ساده به یک گیربکس اتوماتیک بخواهیم تشبیه کنیم تفاوت آن در این است که در گیربکس اتوماتیک هر دو گیربکس بعد از شروع حرکت ماشین، دیگر راننده نیازی به کلاچ و دنده نخواهد داشت.
اما در سیستم کلاچ اتوماتیک یا برقی، تنها سیستم کلاچ گیری به صورت خودکار و اتوماتیک انجام خواهد گرفت و عمل تعویض دنده به صورت دستی توسط خود راننده انجام می شود.
به عبارت ساده تر در کلاچ برقی شما برای تعویض دنده و یا برای نیم کلاچ گرفتن دیگر نیازی ندارید از پای خود روی کلاچتان استفاده کنید.
مزایا کلاچ برقی
مکانیزم عملکرد کلاچ برقی
بعد از نصب در واقع 3 قطعه که به صورت الکترونیک می باشند به خودرو شما اضافه شده استو دسته دنده خودرو شما به یک دنده هوشمند مجهز شده است.
این دنده هوشمند، دارای سنسوری است که با عملکرد خود از درگیری های بی مورد دیسک و صفحه جلوگیری می کند که باعث افزایش راندمان انتقال قدرت در خودرو شما می شود.
همچنین پس از نصب کلاچ اتوماتیک، کلاچ گیری دیگر به صورت ضامنی که روی سر دنده برای سهولت رانندگان تعبیه شده، انجام می گیرد.
اما از نظر فناوری و مکانیزم تکنولوژیکی سعی داریم با یک تصویر به صورت کلی اجزای مختلف این مکانیزم را به شما مخاطبان عزیز تقدیم نماییم.
راهنمای تنظیم و استفاده ازسیستم کلاچ اتوماتیک هوشمند
نکته: این تنظیمات یک بار توسط تکنسین های نصب در نمایندگی مجاز انجام می گیرد و مشتریان محترم فقط در مواقع ضروری می توانند از این راهنما استفاده کنند.
خودرو را در سطح صاف قرار دهید به طوریکه خودرو در وضعیت دنده خالص هیچ حرکتی رو به جلو یا عقب نداشته باشد.
اکنون خودرو را در وضعیت دنده یک قرار داده و پا را از روی ترمز بردارید.با سه حالت زیر مواجه می شویم:
تدکر1: بهتر است هنگام تنظیم، کلید را دوتا دوتا به سمت بالا یا پایین بزنیم.
تدکر2: در کلیدهای ولوم دار وقتی ولوم را به چپ می چرخانیم حرکت خودرو سریعتر و در جهت برعکس حرکت آرامتر می شود.در ضمن با کلید صفر و یک به راحتی می توان سیستم را روشن یا خاموش کرد.
برای خاموش نمودن سیستم باید کلید را به دلخواه به سمت بالا یا پایین به مدت حدودا 10 ثانیه نگه دارید و وقتی صدای یک بوق آمد دستتان را از کلید بکشید. برای روشن نمودن سیستم این کار را تکرار میکنیم ولی این بار دو تا صدای بوق می شنویم.
تذکر 3(خیلی مهم): در زمان خاموش یا روشن نمودن سیستم به هیچ وجه پایتان را در ترمز نگه ندارید.
تذکر 4(خیلی مهم): حتما بعد از باز کردن سویچ و شنیدن دو بار صدای بوق از سیستم، اقدام به استارت زدن نمایید.
پس از مدتی حدودا 3 الی 7 روز پس از نصب ممکن است بر اثر کشیدگی کابل کلاچ به طول آن اضافه شود که این امر باعث سخت جا رفتن دنده می گردد که در این صورت می بایست کابل کلاچ دوباره رگلاژ شود بدین نحوه که مهره ی اول را آنقدر می چرخانیم که خالصی کابل گرفته شود و سپس مهره دوم را مجددا به پشت مهره اول محکم می کنیم. (همانند رگلاژ نمودن سیم کلاچ اصلی خودرو)
تذکر5: موتور خودرو زمانی که سرد است دور موتور حدودا در عدد 1100 قرار دارد که باعث می شود شما وقتی پا را از ترمز برمی دارید حرکت خودرو یک مقدار سریعتر از حالت نرمال است که این وضعیت طبیعی است و نیازی به تغییر تنظیم نیست و وقتی موتور خودرو گرم شود با پایین آمدن دور موتور، تنظیم سیستم اتوکلاچ به طور خودکار به حالت نرمال بر می گردد.
تذکر6: هنگامی که سیستم روشن است می توان از کلاچ پایی هم استفاده کرد ولی بهتر است در حالت روشن از کلالچ گیری با پا بپرهیزید.
تذکر7: دکمه شاسی سردنده و سیم کلاچ اتومات به دلیل مصرفی بودن شامل گارانتی نمی باشد.