در این تحقیق و پژوهش در 9 کشتی تحقیقاتی سوخت متانول استفاده می شود و نتایج تحقیقات با سایر سوخت ها به ویژه سوخت های فسیلی مقایسه خواهد شد.
بر اساس این گزارش هر یک از کشتی ها با تنظیمات خاصی که دارند شاخص های مختلف به کارگیری متانول برای کشتی های خاص را تعیین کرده و نتایج حاصله توسط ارزیابان کنسرسیوم مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت.به تعبیر دیگر برای هر کشتی سناریوی خاصی تدارک دیده شده تا مناسب ترین بهره وری را در استفاده از سوخت متانول نشان دهد.
مسئولان کنسرسیوم پیش بینی می کنند با اشتراک گذاری اطلاعات دریافتی از کشتی ها می توان متانول را به عنوان سوخت سبز در آینده انتخاب کرد.این پروژه توسط وزارت امور اقتصادی و سیاست آب و هوای هلند حمایت شده و انجمن سلطنتی هلند، Bureau Veritas، Lloyds Register و 19 موسسه دیگر نیز از حضور در این کنسرسیوم استقبال کرده اند. قرار است نتیجه تحقیقات تا دسامبر سال 2020 رسما اعلام شود.
شایان ذکر است اوایل سال جاری میلادی بندر آنتورپ در بلژیک یک پروژه برای تولید متانول آغاز کرده تا این بندر را به یک بندر با کربن خنثی تبدیل کند.همچنین دانشگاه تکنولوژیکی سنگاپور( Nanyang Technological University) بر روی متانول به عنوان سوخت دریایی آسیا مطالعاتی را شروع کرده است.