این قوانین در تمامی بنادر چین و مناطق تابعه ی آن غیر از هنگ کنگ، تایوان و ماکائو لازم الاجرا می باشد. این قوانین در مورد هر نوع ترخیص کالا یا تغییر بار وسیله ی حمل و نقل اعمال خواهد شد.
ورود کالا به چین:
- موارد داده های اولیه ارائه ی بارنامه ی اصلی: مدیریت مسیر حمل و نقل 24 ساعته و تغذیه کننده از هنگ کنگ و ماکائو 2 ساعت قبل از بارگیری وسیله ی نقلیه در بندرگاه
- موارد داده های ثانویه از ارائه ی بارنامه ی اصلی: قبل از ورود وسیله ی حمل و نقل بار به بنادر چین
خروج کالا از چین:
- موارد داده های اولیه و ثانویه از ارائه ی بارنامه قبل از بارگیری:مدیریت مسیر حمل و نقل 24 ساعته و تغذیه کننده از هنگ کنگ و ماکائو 4 ساعت قبل از بارگیری وسیله ی حمل و نقل بار در بنادر سرزمین های چین
- ارائه ی بارنامه ی بارگیری: 30 دقیقه قبل از بارگیری وسیله ی حمل و نقل بار در بنادر سرزمین های چین
فرآیند اصلاحیه بارنامه بعد از ارائه
- اصلاحیه قبل از اتمام مهلت زمانی:برای ارسال داده های الکترونیکی مربوط به حمل و نقل کالا باید اصلاحیه مستقیما به اداره ی گمرک چین ارسال شود.
- اصلاحیه بعد از اتمام مهلت زمانی:باید درخواست اصلاحیه ی الکترونیکی و دستی به گمرک چین فرستاده شود.
- اسناد درخواست شده به صورت چاپی برای فرآیندهای دستی: فرم درخواست اصلاحیه ی بارنامه؛ رسید محموله؛ و نسخه ی چاپی فرم بارنامه با مهر و موم کامل
- هماهنگ کردن کارهای بعدی بر اساس پاسخ دریافتی از اداره ی گمرک و ترخیص کالا
بازبینی بارنامه بعد از پایان مهلت گمرک
در هر کدام از موارد زیر بارنامه را می توان بدون جریمه بازبینی کرد:
- از دست رفتن یا آسیب به کالاها به خاطر حوادث غیر قابل پیشگیری
- قسمتی از محموله ی صادراتی یا کل آن اجازه ورود به کشور مقصد پیدا نکند یا به هر دلیلی با وسیله ی حمل و نقل دیگری صادر شوند.
- مقدار کم یا زیادی از کل محموله دارای محدودیت هایی که از قبل اعلام شده باشد.
- اشکال در انتقال داده ها به علت دیگر دلایل مشخص
قبل از پایان یافتن مهلت ارائه ی مدارک چه کارهایی باید انجام داد
اطلاعات ارائه شده باید تمامی شرایط تعیین شده توسط اداره ی گمرک کشور چین را نسبتا برآورده کند که معمولا ًشامل موارد زیر می باشد:
- اسامی کامل و آدرس تمامی افراد فرستنده ی کالا، گیرنده ی کالا و افراد یا شرکت هایی که در ترخیص کالا نقش دارند و باید به آن ها اطلاع داده شود.
- مکان دریافت، بارگیری، تخلیه و تحویل محموله
- توصیفات مربوط به محموله از قبیل اسم دقیق کالا، مقدار کالا، نوع بسته بندی و وزن
- شماره کانتینر و شماره ی مهر و موم
قوانین جدید مربوطه به بارنامه ی محموله در اداره ی گمرک کشور چین
قوانین جدید ترخیص کالا و اداره ی گمرک کشور چین در سال 2009 تصویب شده که بر اساس آن بارنامههای محموله ها باید یک سری ویژگی ها که اداره ی گمرک چین تعیین کرده است را حتما دارا باشند.
- تمامی محموله های بسته بندی شده که در چین تخلیه شده و مقصد نهایی آن ها برای تحویل نیز کشور چین می باشد، باید با قوانین جدید گمرکی و ترخیص کالا مطابقت داشته باشند.
- محموله هایی که تخلیه نمی شوند، محموله هایی که قبل از ورود به گمرک چین به منظور ارسال به یک کشور دیگر مجدداًبارگیری می شوند و کانتینرهای خالی ملزم به رعایت قوانین جدید نخواهند بود.
- حمل کننده ی محموله باید داده های مربوط به محموله را دست کم 24 ساعت قبل از بارگیری وسیله ی نقلیه که به مقصد چین حرکت خواهد کرد، به اداره ی گمرک چین تحویل دهد.
- به منظور اطمینان از ثبت به موقع اطلاعات و نشان دادن انعطاف پذیری در صورت وقوع تصادفات و اتفاقاتی که منجر به نرسیدن مدارک در زمان مقرر به این نهاد شود، هم چنین در صورتی که دستوری مبنی بر عدم بارگیری صادر شود مهلت ارائه ی مدارک به 48 ساعت (به غیر از روزهای آخر هفته و ایام تعطیلات رسمی) قبل از بارگیری محموله افزایش خواهد یافت.
- مواردی که در مدارک ترخیص کالا و داده های ارائه شده باید لحاظ شوند عبارتند از اسم فرستنده ی محموله، دریافت کننده ی محموله و کسانی که در این فرآیند دخالت داشته و باید به آن ها اطلاع رسانی شود، آدرس دقیق خیابان، صندوق پستی، شهر، استان و منطقه ی فرستنده و گیرنده ی محموله و افرادی که باید به آن ها اطلاع داده شود، مکان دریافت محموله، محل بارگیری، مکان تخلیه، مکان تحویل، شماره یا شماره های کانتینر، تمامی شماره های مهر و موم کانتینر یا کانتینرها، توصیف کامل محموله، وزن ناخالص بر اساس هر مورد کالا، وزن ناخالص کل محموله، تعداد و نوع بسته بندیها بر اساس هر مورد کالا. تعداد کلی و نوع بسته بندی ها و جزئیات کامل مربوط به کالاهای خطرناک.