یکی از مشتری های دائمی ایران برای صادرات میوه، کشور قطر می باشد. این کشور نیز یکی از کشور های خاورمیانه و حوزه خلیج فارس بوده که به دلیل وسعت کم و آب هوای نامناسب بیشتر در واردات کالا مشهور است.
صادرات میوه یکی از چند ده صادرات ایران به این کشور است. از جمله رقیبان این بازار پر سود، ترکیه، کشورهای آفریقایی، اردن و مراکش می باشند. در میان آنها کیفیت محصولات ایرانی از همه بیشتر بوده و اجناس ایرانی در قطر گران تر می باشند. صادرات میوه به قطر از راه دریا صورت گرفته و یکی از دلایل گرانی میوه در قطر است.
استاندارد های صادرات میوه به قطر
در گذشته میوه ها به صورت سنتی و در جعبه های چوبی و یا پلاستیکی به کشور های حوزه خلیج فارس صادر می گردند و اما امروزه سختگیری های در این زمینه شده است، که باعث می گردد کیفیت محصول حفظ شود. علاوه بر این، درج این استاندارد ها در صادرات میوه به قطر و سایر کشور ها، دارای مزایایی است، که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.
کنترل بهداشتی میوه ها، کپک زدن میوه ها در اثر تلنبار شدن و گرما یکی از ضایعاتی است که بسیاری از تجار را دچار مشکل کرده است. این ضرر زمانی حاصل می شود که میوه ها بدون دست چین شدن و بدون رعایت فاصله مناسب در کنار یکدیگر قرار گیرند.
در این صورت بروز هر گونه قارچ و یا کپک بر روی یکی سریعاً به سایر میوه ها منتقل شده و باعث گندیده شدن آنها می شود. لذا وزارت بهداشت و بازرگانی بر آن شدند که برای جلوگیری از بروز این ضرر های مالی در راه صادرات میوه به قطر، از روش های استانداردی مانند چیده شدن در پک های مخصوص و قرار دادن آنها در کارتن و سردخانه استفاده نمایید. این روش در یک سال اخیر بسیار کار آمد بوده است.
وجود شرکت های معتبر برای حمل نقل. وجود دلالان میوه، باعث شده است که قیمت تمام شده این محصول بسیار بیش از ارزش واقعی آن به نظر برسد. همین طور عدم وجود دلالان میوه در کشوری مانند ترکیه باعث می شود که قیمت پیشنهادی آن ها از تجار ایرانی کمتر بوده و وارد کنندگان میوه در قطر به کار کردن با آنها بپردازند.
از همین جهت شرکت های خصوصی در این زمینه شکل گرفت که هم کار حمل و نقل را انجام می دهد و هم به بیمه محصولات می پردازد.موانع مالیاتی. وجود گمرک و مالیات های که بر روی صادرات میوه به قطر وارد می شد، تا قبل از این استاندارد سازی مرز مشخصی نداشت. لذا از آن زمان تاکنون می توان به راحتی در مورد حمل میوه ها، مالیات منصفانه ای در نظر گرفت.
تمامی موارد ذکر شده از جمله مشکلات صادرات میوه ه قطر به روش سنتی بود. اما با قوانین جدید تجاری می توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. با توجه به منابع محدود سوخت های فسیلی در ایران نمی نوان همیشه به سود حاصله از فروش آن ها امیدوار بود. بنابراین صادرات میوه و خشکبار می تواند تا حدی، هرچند بسیار کن این کار را جبران کند
آمار صادرات میوه به قطر و سایر کشور ها
اداره بازرگانی ایران اعلام کرد که در سال 95 بیش از 942 میلیون میوه به وزن 3٫6 هزار تن به کشور های، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، عراق، افغانستان، امارات، پاکستان، قطر و آذربایجان صادر شدهاست. با توجه این که در ایران تنوع تولید میوه بسیار زیاد است و تقریباً در نیمی از کشور می توان باغات تولید میوه داشت، اما باز هم صادرات این محصولات با ارزش با کیفیت ضعیفی صورت می گیرد.
صادرات میوه به قطر یکی از نمونه بارز ضعف در تجارت میوه است. ایران تولید 22 قلم از میوه ها دارای رتبه 2 الی 7 جهان را دارد. این آمار نشان می دهد که کشور عزیزمان ایران، پتانسیل تولید این ذخایر تجدید پذیر ملی را داشته و می توان از این طریق بخشی از فروش نفت را جبران کرد.
علت کاهش صادرات میوه قطر و کشور های دیگر
صادرات میوه به قطر یکی از نمونه صادراتی است که هر ساله در جهت تولید سود ناخالص کشور صورت میگیرد. این تجارت همواره با موانع و مشکلاتی رو به رو بوده است. اما هیچ کدام از این موانع به اندازه شرایط آب هوایی نمی تواند یک تاجر را متضرر کند. به دلیل رطوبت بالای دریا در هنگام حمل و نقل، احتمال آسیب دیدن میوه ها بسیار زیاد است. درست است که از کانتینر های یخچال دار استفاده می شود، اما همین امر نیز مانعی برای صادرات انبوه میوه می باشد. امید است که بتوان در آینده ای نه چندان دور به رفع تمام مشکلات صادرات میوه به قطر مبادرت ورزیده شود.
پاسخ زینگ:
برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.