مسعود شنتیایی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران
بحث اثرات تحریم ها روی شرکت های استارت آپی به دو دسته تقسیم می شود. یک دسته شرکت هایی که وابستگی تکنولوژی و تجهیزات و امکانات به خارج از کشور دارند که طبیعتا دچار مشکل می شوند.
استارت آپ هایی که در فناوری های جدید فعالیت می کنند شرایط متفاوتی با فعالیت های اقتصادی که محصولاتی باسابقه تولیدی در کشور داشته اند را تجربه می کنند. به همین دلیل شرایط بهتری دارند. این گروه بهتر می توانند کار کنند و تأثیراتی در مشتریان و محیط کاری شان داشته باشند.
تأثیر تحریم ها روی نوسانات ارزی، تغییرات قوانین و مقررات برای کسب و کارها و تأثیرات جانبی که در کشور دارد طبیعتا روی فعالیت های اقتصادی از جمله شرکت های استارت آپی اثر می گذارد.
حتی اگر یک فعالیت اقتصادی هیچ گونه وابستگی به خارج نداشته باشد، اما از آنجایی که این فشارها و تحریم ها و تغییرات روی اقتصاد مصرف کننده تأثیر دارد، در نتیجه شرکت ها در میزان مشتریان دچار مشکل می شوند.