لایروب ها شناورهایی هستند که به منظور لایروبی کانال های دسترسی، پای اسکله ها، رودخانه ها، حوضچه ها و آب های ساحلی به کار گرفته می شوند. لایروب ها برحسب نیاز و کارایی، انواع گوناگونی دارند که در زیر به شرح برخی از آن ها می پردازیم.
لایروب سطلی:
اینگونه کشتی های لایروب بیشتر از سایر سیستم های لایروبی متداول بوده و برای لایروبی محل هایی مانند کناره های اسکله مورد استفاده قرار می گیرند و در اکثر بنادر جهان از اینگونه کشتی ها وجود دارد.
طرز عمل آن به این صورت است که در اطراف یک گردونه بزرگ تعداد زیادی از سطل های مخصوص حملِ گل و لای نصب گردیده است؛ پس از انتقال این گردونه در عمق مورد نیاز، با نیروی مکانیکی، گردونه به حرکت درآمده و سطل های اطراف آن گل و لای موجود را از کف دریا کنده و به انبارهای مخصوص لایروب و یا به ساحل در صورت موجود بودن امکانات، تخلیه می نماید.
لایروب چنگکی:
این نوع لایروب ها مجهز به چنگک های بزرگ و قوی بوده که پس از انتقال آن ها به عمق مورد نظر گل و لای یا وسایل زائد کف دریا را با خود بالا آورده و به ساحل تخلیه می نمایند.
این سیستم لایروبی بیشتر در اطراف اسکله ها به کار می رود و اگر عمل لایروبی دور از ساحل انجام پذیرد مواد زائد کنده شده به وسیله چنگک به انبارهای خود لایروب یا دوبه همراه، منتقل و سپس به محل های مناسبی حمل می گردد.
لایروب مکنده:
این نوع لایروب عموما برای بسترهای شنی و گلی و به طور کلی بسترهای نرم دریا مورد استفاده قرار می گیرد.
لایروب مکنده تیغه دار:
این نوع لایروب عموما برای لایروبی بستر سنگی یا مرجانی از یک سر تیغه دار دوار استفاده می کند.
از مزایای اینگونه لایروب ها بازده بالا، قابلیت لایروبی انواع بسترها و استفاده برای عملیات احیای زمین میباشد و از معایب آن می توان به عدم استفاده از آن در دریای طوفانی اشاره نمود.