قطار یکی از شگفت انگیزترین وسایل نقلیه است. بسیاری از افراد در کودکی رؤیای رانندگی با آن را در ذهن پرورانده اند و خود را یک لوکوموتیوران تصور کرده اند که قطاری را به حرکت درآورده و به تقلید صدای بوق قطار در تونل ها پرداخته اند. در دنیای واقعی هدایت لوکوموتیو به آسانی رؤیاهای کودکی نیست؛ زیرا تبدیل شدن به راننده قطار نیازمند تحمل سختی های بسیاری است.
در طی سفر، راننده باید کاملاً هوشیار باشد و امکان استراحت برای او فراهم نیست؛ همچنین لوکوموتیوران باید تمامی اجزای قطار را به خوبی بشناسد و در هنگام خطر بهترین فرمان را صادر کند؛ اما دانستن این نکات کلی هم لازم اما کافی نیست.
کابین قطار چیست؟
کابین یا کوپه قطار بخش اصلی این وسیله نقلیه است. مسافران در کابین های قطار قرار می گیرند و راننده باید به خوبی اجزای کابین قطار را شناخته و با دانش بر خصوصیات متفاوت هر کابین، قطار را به بهترین شکل هدایت کند. شکل قرارگیری وسایل در هر کابین تفاوت هایی دارد اما این تفاوت ها به گونه ای نیست که هدایت قطار را با مشکل مواجه کند.
داخل کابین لوکوموتیو چه می گذرد؟
کابین لوکوموتیو دارای پنل فرماندهی است که کلیه تجهیزات مربوط به فرمان های حرکت، ترمزهای سه و شش دنده، مارش و کلیدها روی آن نصب شده است. این کابین به برخی امکانات رفاهی مانند آبسرد کن و بخاری مجهز است.
همه قطعات مکانیکی مانند استارت، باطری، ژنراتور، موتور و سیلندر نیز در همین کابین جای داده شده است. کابین راننده از طریق قلاب به سایر کابین و واگن ها متصل است.
هر قطار باتوجه به کاربری آن، از قسمت های مختلفی تشکیل شده است.لازم است راننده قطار در مورد همه بخش های قطار شناخت کافی داشته باشد. صبر و تمرکز مهم ترین نکاتی است که برای راننده قطار شدن باید در افراد وجود داشته باشد.
مهم ترین خصوصیات و وظایف راننده قطار شامل موارد زیر می شود:
رانندگان قطار باید هماهنگ باهم پیش رفته تا از بروز هر خطایی جلوگیری کنند. قبل از هر سفر لازم است کلیه شرایط قطار اعم از سوخت و سلامت موتورها بررسی شود و در انتهای شیفت به راننده بعدی اطلاع داده شود. قدرت دید راننده قطار برای هدایت این وسیله نقلیه بسیار مهم است زیرا لوکوموتیوران باید بتواند در سرعت بالا، تابلوهای قرارگرفته در مسیر را خوانده و در صورت بروز هر اشکالی درست ترین تصمیم را اتخاذ کند.
حقوق راننده قطار در ایران و سایر کشورهای جهان
گرچه رقم دقیق و مشخصی برای حقوق لوکوموتیورانان در ایران تعیین نشده است، اما ظاهراً حقوق آن ها مبلغی زیر 5 میلیون تومان در ماه است. این در حالی است که در آمریکا متوسط درآمد لوکوموتیورانان در سال 2013، 45٫000 دلار اعلام شد و در استرالیا مبلغ 74٫500 متوسط درآمد این رانندگان است. انگلستان این مبلغ را برای کارآموزان بین 27٫500 تا 30٫500 و برای رانندگان حرفه ای بین 53٫500 تا 73٫000دلار اعلام کرده است.
چگونه راننده قطار شویم ؟
راننده قطار پس از قبولی در آزمون و مصاحبه، لازم است دو سال کارآموز باشد و پس از آن باید مدتی را به عنوان کمک راننده لوکوموتیوهای باری خدمت رسانی کند. لوکوموتیوران پس از گذشت مدت زمانی معلوم و کسب تجربه، با داشتن گواهی پایه دو می تواند راننده قطار باری یا کمک راننده قطار مسافربری شود و با کسب گواهی پایه 3 اجازه هدایت قطارهای مسافربری را پیدا می کند.
البته در ابتدا راننده لوکوموتیو فقط مجوز حرکت در مسیرهای کوتاه را دارد. پس از گذشت 8 تا 12 سال با توجه به قابلیت های فردی، جابه جایی قطارهای مسافربری مهم در اختیار لوکوموتیوران قرار می گیرد. رانندگان قطار به صورت شیفتی انجام وظیفه می کنند و در ابتدای کار ممکن است روزها از خانواده خود دور بمانند؛ زیرا قطارهای باری عموماً در شب جابجا می شوند.
قطار هم مانند سایر وسایل نقلیه دارای قوانین خاصی است. رانندگان قطار ابتدا در دوره کارآموزی سپس کمک راننده قطارهای باری قرار می گیرند و در صورت کسب آمادگی کامل می توانند راننده خطوط ریلی بازمان بالا و قطارهای مسافربری شوند.
راندن قطار کار بسیار دشواری است. آموختن این کار نیاز به صبر و تمرکز بالایی دارد؛ همچنین قوانین دشواری برای پذیرش رانندگان قرار داده شده است تا خطوط ریلی امن ترین مسیرهای سفر باشند. رانندگان قطار علاوه بر داشتن وظایف متعدد و مسئولیت های خاص، باید دوره های طولانی مدتی را بگذرانند تا به شغل مورد علاقه خود دست پیدا کنند.
رانندگان بی تجربه هیچ گاه هدایت یک قطار مسافربری حرکت داده شده در مسیر طولانی را بر عهده نمیگیرند؛ این بدان معنی است که راندن قطار شغل بسیار مهمی بوده و نیازمند کسب دانش و مهارت بسیار زیادی است.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)