چرا دلکو از سیستم جرقه زنی خودروها حذف شد؟
سیستم جرقه زنی سنتی یا دلکو مشکلاتی را به همراه داشت که منجر به لرزش خودرو، افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان موتور خودرو می شد اما شاید مهم ترین دلیلی که موجب حذف دلکو شد، بازدهی جرقه باشد.
سیستم جرقه زنی با دلکو
دوران میل لنگ ها هر قدر سریع تر باشد، چکش برق دلکو سریع تر می چرخد، پلاتین سریع تر باز و بسته شده و در نتیجه جرقه ها سریع تر زده می شوند. پلاتین یک کلید قطع و وصل جریان کویل است؛ در این شرایط به دلیل کوتاه شدن زمان قطع و وصل پلاتین، کوئل فرصت کمتری برای شارژ پیدا می کند و نهایتا جرقههای ضعیفی تولید می شود.
به علت فاصله های متفاوتی که هر یک از شمع ها با دلکو دارند، طول وایر شمع هایی که شمع ها را به دلکو وصل می کنند هم متفاوت است. این مسئله موجب می شود که شدت ورود جریان برق به شمع ها یکی نبوده و عملکرد سیستم دچار افت شود.
پلاتین های موجود در دلکو نقش اصلی را در عمل قطع و وصل جریان برق رسیده از کوئل ایفا می کنند. هر نوع پوسیدگی، خوردگی یا ایراد در پلاتین ها موجب می شود که نتوانند با تمام قدرت کار کنند.
یکی از عمده معایب دلکو تنطیم نبودن جایگاه آن و عدم زمانبندی دقیق و منظم برای تقسیم نمودن جریان برق به شمع خودرو است. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که عملکرد دلکو توسط میل سوپاپ خودرو دچار اختلال شود.
به طور کلی عملکرد دلکو وابسته به میل سوپاپ است به این صورت که در انتهای دلکو و ابتدای میل سوپاپ چرخ دنده هایی وجود دارند که درگیر شدنشان باهم، موجب به کار افتادن دلکو می شود. بروز کوچک ترین جابه جایی در جایگاه اصلی دلکو موجب اختلال در برق رسانی آن خواهد شد.تعمیر یک سیستم جرقه زنی سنتی به دلیل تنظیمات پیچیده بسیار زمان بر است. به علاوه دقت زیاد و ابزارهای مخصوصی که تعمیر این سیستم می طلبد معمولا کار تعمیرکاران را سخت تر می کند.
با بیدلکو یا سیستم جرقه زنی الکترونیک خودرو آشنا شوید؟
«بیدلکو» نام یک نوع روش جرقه زنی است که شرکت «فورد» آن را اختراع کرد. در این روش که جزو مدرنترین روش های جرقه زنی است، دلکوی موجود در خودروها حذف شده و جای خود را به کوئل می دهد. در واقع دلکو و کوئل با هم ادغام می شود.
سیستم جرقه زنی بی دلکو
در روش های جدید، شدت گرفتن جریان برق و تقسیم و زمانبندی جرقه زنی شمع ها توسط چندکوئل انجاممیشود. یعنی به هر سیلندر یک کوئل به صورت جداگانه برق رسانی می کند. در واقع زمان ارسال و تقسیم این برق به عهده واحد کنترلی است که به کمک سنسورهایی، موقعیت میل لنگ و پیستون ها را تشخیص داده و باعث می شود شمع سیلندر موردنظر در زمان مناسب جرقه بزند. دریافت اطلاعات از سنسورها، صدور دستور انتقال جریان برق و زدن جرقه در زمان مناسب تحت فرمان «ECU» یا همان کامپیوتر خودرو صورت می گیرد.
جرقه زنی بی دلکو
این نوع برق رسانی باعث می شود توزیع و شدت برق به شکل و اندازه دقیق تری صورت گرفته و موتور خودرو کارکردی منظم و بهینه داشته باشد. این سیستم جرقه زنی کمترین هدر رفت انرژی و مصرف سوخت را داراست. در سیستم جرقه زنی بی دلکو یا الکترونیک به دلیل حذف قطعات مکانیکی چون پلاتین مشکلاتی مثل از تنظیم خارج شدن دهانه پلاتین رفع شده و به طور کلی عیب یابی سیستم بسیار راحت تر از گذشته است.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام.
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)