شاسی صفحه ای
شاسی صفحه ای هم گونه ای پیشرفته تر از شاسی هایی بود که تا حدودی معایب این شاسی
مستقل نظیر شاسی نردبانی بود که در گونه صفحه ای بهبود یافته بود.فرم کلی این شاسی همانند
شبکه ای از پروفیلهای کوچک فلزی در قسمتهای کف اتاق پوشیده شده می باشد.در اینگونه قابلیت
جذب ضربات انتقالی از سطح مسیر حرکت ازشاسی بهتر از گونه نردبانی بود و در کل سیستم تعلیق
دراینگونه از شاسی ها بهتر از گونه نردبانی بود.
همچنین فضای آزاد و بیشتری جهت حرکت مفید و موثر در اتاق در این نوع شاسی بسیار بیشتر بوده وباعث پایین آوردن اتاق و نتیجتا" پایین آوردن مرکزثقل خودرو شده بزرگ ترین مشکل این نوع شاسی حساسیت زیاد شاسی نسبت به تنش های پیچشی بود و مقاومت پیچشی این نوع شاسی از نردبانی هم کمتر می باشد. همچنین توانایی تحمل وزن در این شاسی مانع بزرگی در جهت به کارگیری این گونه از شاسی ها شده و موارداستفاده این گونه از شاسی در خودروهای بزرگ و سنگین بوده است.
این شاسی درخودروهایفولکس واگن مدل بیتل ( با آمار تولید بیش از 21 میلیون دستگاه) همچنین انواع قدیمی پورشهنظیر 356 و انواع SPEED STER CARERRA و B و A بوده است این گونه از شاسی از نردبانی
بهتر بود اما از نظر ایمنی سرنشینان پایین بود و همچنین در صورت تصادف سنگین و وارد آمدنخسارت به این گونه شاسی بازگرداندن شاسی به دلیل هزینه بالا دشوار است.
شاسی لوله ای
اولین گونه از شاسی های ( TUBULAR-CHASSIS) شاسی لوله ای درپاسخ به نیازفضایی یا سه بعدی بود که در دهه پنجاه و در تمام خودروهای اسپرتی آن زمان جهت یک شاسی مستحکمساخته شد. گونه های قبلی شاسی یعنی نردبانی و صفحه ای فقط در دوبعد فضیی که به صورتطولی و عرضی اجرا می شدند.
شاسی لوله ای برخلاف این دوگونه به صورت سه بعدی و در جهاتبدنه خودرو پیاده سازی می گردید که اصطلاحا" ه این گونه شاسی شاسی فضای طرح پیاده سازی اطلاق می شود SPACE FRAME. طریقه پیاده سازی این نوع از شاسی به این صورت بود کهفرم کلی شاسی که شبیه به فرم تعدادی لوله با قطرهای متفاوت و کلی اتاق بود و از طریقاتصال این لوله ها پیاده سازی می شد و بعدا قطعات فنی خودرو و همچنین پانلهای بدنه و سایرقطعات به این شاسی متصل می شود.
در برخی از گونه ها جهت اتصال ساده تر و راحت ترقطعات بدنه به جای استفاده از لوله از قوطی های مربع شکل استفاده می شد ولی بیشترین مقاومت به وسیله لوله های گرد به وجود می آمد. از نظر ایمنی این نوع شاسی به سبب ایجاد فرم مناسبدر تمامی جهات از قفسه توانایی محافظت مناسبی از سرنشینان ایجاد میکرد.
شاسی ستون فقرانی
این نوع شاسی یکی دیگر از شاسی های مستقل بوده مخترع این نوع شاسی لوتس و کولبن چاپمن می باشد که اولین بار لوتس الان آن را بروی گونه خودرویی که به تولید انبوه نرسید و بهشرکت کیا کره فروخته شد و خط تولید آن سالها بعد به مدت کوتاهی در خط تولید قرار داشت.
از معایب این نوع از شاسی حجم زیاد و بسته شاسی و همچنین سبب محدودیت فضای قابل استفاده در اتاق و سایر درها می شد که کلیه این مشکلات هنگام ورود و خروج سرنشینان را با مشکل مواجه می کند. جهت ساختن شاسی ها زمان زیادی صرف می شود که ساخت آن تنهابه صورت دست ساز مقدور می باشد و ساخت این نوع شاسی به صورت سری سازی و مکانیزه مقدور نبود و این امر موجب قیمت تمام شده بالای این نوع شاسی میشد.این نوع شاسی فقطدر خودروهای اسپرتی با حجم کابین و قیمت بالا استفاده گردیده بسیاری از خودروهایی که از ایننوع شاسی استفاده کردند خودروهای اسپرتی ایتالیایی دهه 60 و مرسدس گلولینگ 300 بودند.
شاسی بدین صورت است که ابتدا یک لوله (معمولا لوله را از قوطی های مربع به صورتی طول خودرو در خط میانی شکل درست می کند) در راستای عقب خودرو قرار می دهند که سروتهاین لوله به اکسلهای جلو و یا (زیر شاسی های جلو وعقب که مجموعه قطعات فنی نظیر تعلیقو... بروی آنها سوار می شود) چرخها ترمز، موتور، سیستم متصل می شود.
نتیجه گیری:
شاسی های مستقل:
این نوع از شاسی که اولین گونه شاسی است و به طوریکه در سال های اول برای ساخت آن ( نردبانی)
از چوب استفاده شده است و از دهه پنجاه برای ساخت این گونه از شاسی ها از آهن و فولاداستفاده میکردند و تا دهه 70 از آنها استفاده می شد.
معایب:
مزایا:
شاسی های یکپارچه:
امروز در بیشتر خودروها از این گونه شاسی استفاده می کنند به طوری که استفاده از این نوعشاسی ها به 99 درصد رسیده است. لوازم یدکی کامیون بنز شامل قطعات زیر شاسی نیز می شود.
مزایا
معایب
برای دفع نیاز سرعت محکمتر بودن از این نوع شاسی ها که مزایایی نظیر سبک بودن و محکم تربودن این شاسی ها است شاسی فوق سبک که در سال 98 به طور کامل در خودروها استفاده شده است.