لیست 10 کشتیساز برتر جهان در سال جاری میلادی بر اساس میزان سفارش های دریافتی ساخت کشتی اعلام شد که در این میان، صنایع سنگین هیوندای - اولسان کره جنوبی در رده اول جای دارد.
معرفی تجهیزات جدید دریایی برای کشتی های سبز و افزایش سطح پایداری همراه با نوآوری با وجود رکود مالی اخیر بخش کشتیسازی در عرصه رقابت های جهانی در میان رتبه های بالا قرار داده است.
همان گونه که کشتی ها عاملان مهم و کلیدی حمل و نقل در سراسر دنیا به حساب می آیند، بخش کشتیسازی نفش تأثیرگذار و غیرقابل انکاری در توسعه و گسترش کشورها ایقا می کنند. به علاوه، با توجه به افزایش درخواست و تقاضا برای کشتی های مسافربری و تجاری نیاز به کشتی هایی که مقرون به صرفه و همچنین طرفدار محیط زیست نیز باشند؛ در حال توسعه هستند.
تمام کارخانه کشتی سازی در سراسر جهان تلاش های خود را به ارائه کشتی های مطابق با قوانین تنظیم شده پایدار، به همراه انرژی کارآمد و سازگار با محیط زیست باشد. شرکت های بزرگ کشتی سازی با شناخت این نیاز و تمرکز و فعالیت در این زمینه تبدیل به بزرگ ترین شرکت های کشتی سازی در دنیا شده اند.
در این زمینه، مؤسسه ثبت و تحلیل آمار ناوگان کلارکسون ردهبندی 10 کشتیساز برتر دنیا در سال 2012 را با مجموع تناژ کشتی های ساخته شده در هریک را بدین شرح اعلام کرد:
صنایع سنگین هیوندای - اولسان کره جنوبی:
پیشرو اصلی در بخش کشتی سازی صنایع سنگین هیوندای است که با ثبت میزان تولید تناژ ناخالص 93,893,700 که 1428 کشتی در سایزهای مختلف با کاربردهای گوناگون را دربرمی گیرد؛ بزرگ ترین شرکت در این بخش از صنعت کشتی سازی است.
کشتیسازی دوو - اوکپو کره جنوبی:
یکی دیگر از پیشروان و عامل مهم در این صنعت شرکت کشتی سازی دوو است که با کسب رتبه دوم در جهان در زمینه ساخت کشتی های غول پیکر فعالیت می کند. تناژ ناخالص تولید شده به میزان 68,284,087 که شامل 834 کشتی است.
صنایع سنگین سامسونگ - کره جنوبی:
این شرکت یکی از سه غول صنعت کشتی سازی در جهان با ویژگی تولید کشتی هایی همچون حمل کنندههای گاز طبیعی مایع وکشتی هایی با تناژ ناخالص تولیدشده به میزان 58,082,349 شامل 785 کشتی است.
هیوندای - سامو کره جنوبی:
یکی دیگر از کشتی سازان کلیدی از کشور کره که نقش مهمی در این صنعت را ایفا میکند با قابلیت تولید تقریبا 40 کشتی در سال به فعلیت خود ادامه می دهد. میزان تناژ ناخالص این شرکت 28,414,515 است که شامل 372 کشتی می شود.
صنایع سنگین میتسوبیشی - ناکازاکی ژاپن:
این شرکت با دارا بودن رتبه دوم در ژاپن و همچنین رتبه پنجم در دنیا در تولید کشتی هایی چون حمل نفتکش ها و کشتی های کروز فعالیت می کند. میزان تناژ تولید شده 19,506,548 شامل 315 کشتی است.
کشتیسازی سونیشی - نوماکوما ژاپن:
یکی از پیشروان صنعت کشتی سازی در ژاپن با تخصص در ساخت کشتی های فلهبر در ابعاد متوسط است. تناژ ناخالص تولید شده به میزان 17,824,038 شامل 492 کشتی است.
کشتیسازی اوشیما - اوشیما ژاپن:
کشتی سازی اوشیما نیز عموما در ساخت کشتی های فلهبر فعالیت دارد. این شرکت با تولید تناژ ناخالص 16,983,004 که شامل 539 کشتی است؛ یکی از به نام ترین شرکت های کشتی سازی محسوب می شود.
هیوندای میپو - یولسان کره جنوبی:
یکی از تولیدکننده های کشتی های متداول یا رایج و همچنین کشتی هایی که به منظور انجام هدف خاصی تولید می شوند. این کشتی سازی به خاطر ساخت تانکرهای شیمیایی با سایزهای متوسط و کشتی های کانتینری پاناماکس مشهور است. تناژ ناخالص تولیدشده توسط این شرکت 16,715,650 که 618 کشتی را شامل می شود.
کشتیسازی آیماباری-ماریوگیم ژاپن:
اولین کشتی بزرگ حمل کننده ماشین در دنیا توسط این کشتی سازی ساخته شده است و یک کشتی غولپیکر 300,000 Dwt را ارائه داده است. این کشتی سازی با تولید 15,692,687 وزن ناخالص که شامل 393 کشتی است یکی از معروف ترین کشتی سازی های دنیا محسوب می شود.
کشتیسازی شانگهای چین:
این کشتی سازی با تولید مجموعا 15,900.096تناژ ناخالص که شامل 164 کشتی های گوناگون در سایزهای مختلف رتبه اول در این صنعت را در چین داراست.