اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

به طور کلی خودرو از سه قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از 1- بدنه 2- موتور 3- شاسی .

تعریف: شاسی در اصل یک چهار ضلعی است و از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می شود
که قسمت های مربوط به شاسی که جزء لوازم یدکی کامیون می باشد مثل موتور و سیستم انتقال قدرت و سیستم فنر بندی و سیستم ترمز و فرمان روی نصب می شود. لوازم یدکی کامیون بنز که از اجزا اصلی آن لوازم می توان به شاسی هم اشاره کرد.

خصوصیات یک شاسی خوب:

  • تحمل بیشترین میزان وزن و تنش ممکنه
  • سبکی شاسی
  • کمترین حجم ممکنه
  • سهولت در پیاده سازی سیستم
  • هزینه پایانی جهت اجرای سیستم
  • توانایی تغییر فرم در موارد مورد لزوم و در نقاط مشخص جهت بالاترین میزان جذب ضربه
  • توانایی حفظ استحکام و عدم تغییر فرم در قسمتهای حیاتی مورد نیاز سیستم جهت حفظ بالاترین میزان ایمنی
  • توانایی مقاومت در برابر خوردگی تأثیرات شیمیای و همچنین توانایی کارکرد در گرمای گسترده
  •  قابلیت تعمیر ساده و بازیابی خصوصیات اولیه
  •  انتقال کمترین میزان لرزش و صدا به قسمتهای درونی اتاق برچسب به لوازم یدکی کامیون بنز مرغوب جهت تهیه و خرید برمی گردد

شاسی مستقل
این شاسی از دو تکه آهن ناودانی بلند که به صورت موازی از جنس فولاد سخت ولی سبک می باشد ساخته‌می شود و به وسیله دو رام در دو سر ان به یکدیگر متصل می شود. شاسی معمولا در عقب کمی بالاتر امده و این به خاطر ایجاد فضای بیشتر برای دیفرانسیل و فنرهاست و در قسمت جلوکمی باریک تر ساخته می‌شود و این برای بهتر فرمان دادن می باشد.

در طراحی شاسی شاسی سر خود از ورقهای نازک فلزی که آنها را به روش شکل دادن ( پروفیل) تولید می‌کنند.البته قسمتهائی از شاسی باید از ورقهایی که ضخامت بیشتری دارند مثل کف و محوطه موتورو همچنین تکیه گاههای محورهای جلو و عقب که بیشترین نیرو و فشار بر آنها اعمال می شوددرست می کنند. ضخامت ورقها معمولا 2 الی 3 میلی متری است و به گونه ای جوشکاری می شوند که ازاستحکام خوبی برخوردارند.

خودروهای سواری در مقایسه با خودروهای سنگین نیروی کمی را تحمل می کنند و روی شاسی آنها بار استاتیکی کمتری وارد می شود. لوازم یدکی کامیون بنز برای قطعات شاسی شامل موارد زیادی می شود از جمله اکسل بنابرین خودروهای سواری می توانند با سرعت زیاد حرکت کنند و اصولا طراحی شاسی سرخود به همین منظور بوده است.

مزایای شاسی و اتاق مستقل

  • هزینه های تمام شده و اجرت کار به خاطر یک جا و مستقل بودن ساخت شاسی و اتاق وصرفه جویی در زمان (مراحل پرس کاری و جوشکاری) می شوند.
  • چون تعویض قطعات به علت خراب شدن به وسیله پیچ و مهره است زمان و مخارج کمتری دارد.

معایب شاسی و اتاق مستقل

  • به علت سنگین بودن خودرو نیروی محرکه آن برای شتاب گرفتن کمتر است.
  • طراحی ایمنی خودرو به علت سنگین بودن قطعات دشوار است.
  • این که سرنشینان دچار حادثه شوند زیاد است.
  •  ساخت قطعات و اسکلت آن نیاز به پرس های سنگین و ماشین آلات گران تری دارد.
  • به علت اتصال قطعات توسط پیچ و مهره به سر و صدای زیاد و همچنین استهلاک بیشتری دچار می شود.

شاسی نیمه جدا شدنی
نوع دیگری از شاسی ها وجود دارد که آن ها را شاسی نیمه جدا شدنی گویند کارخانجات خودروسازی ROVER برای اولین بار خودروهایی را تولید کرده که شاسی آنها از دو قسمت تشکیل شده است. الف: ( ثابت) ب: قسمتهای جداشدنی از شاسی.

اجزای ثابت:

  • کف 
  • ستونها
  • دیوارهای صندوق عقب
  • دیواره جلوی موتور.

قسمتهای جداشدنی:

  • سقف خودرو گلگیرها
  • گلگیرها 3
  • پنجره جلویی و غیره که اینها به وسیله پیچ و مهره به قسمت ثابت بسته می شوند.

مزایای شاسی نیمه جدا شدنی
مزایای این نوع نسبت به دونوع دیگر عبارتند از:

  • در هنگام تصادف هزینه قطعاتی که خراب شده اند و باید تعویض شوند پایین می آید. لوازم یدکی کامیون بنز در کاهش میزان خرابی ها در شاسی موثر می باشد.
  • فرم اتاق شکل پذیر است و می توان طرح جدیدی را تولید کرد.
  • می توان موتورو محورها را که نسبتا" سنگین هستند را روی یک اسکلت جداگانه سوار کرد.
  •  درمونتاژکردن امکان عایق بندی بهتری بین دو قطعه وجود دارد در نتیجه سروصدا وهمچنین ارتعاشات چرخها به اتاق کاهش می یابند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>