به طور کلی خودرو از سه قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از 1- بدنه 2- موتور 3- شاسی .
تعریف: شاسی در اصل یک چهار ضلعی است و از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می شود
که قسمت های مربوط به شاسی که جزء لوازم یدکی کامیون می باشد مثل موتور و سیستم انتقال قدرت و سیستم فنر بندی و سیستم ترمز و فرمان روی نصب می شود. لوازم یدکی کامیون بنز که از اجزا اصلی آن لوازم می توان به شاسی هم اشاره کرد.
خصوصیات یک شاسی خوب:
شاسی مستقل
این شاسی از دو تکه آهن ناودانی بلند که به صورت موازی از جنس فولاد سخت ولی سبک می باشد ساختهمی شود و به وسیله دو رام در دو سر ان به یکدیگر متصل می شود. شاسی معمولا در عقب کمی بالاتر امده و این به خاطر ایجاد فضای بیشتر برای دیفرانسیل و فنرهاست و در قسمت جلوکمی باریک تر ساخته میشود و این برای بهتر فرمان دادن می باشد.
در طراحی شاسی شاسی سر خود از ورقهای نازک فلزی که آنها را به روش شکل دادن ( پروفیل) تولید میکنند.البته قسمتهائی از شاسی باید از ورقهایی که ضخامت بیشتری دارند مثل کف و محوطه موتورو همچنین تکیه گاههای محورهای جلو و عقب که بیشترین نیرو و فشار بر آنها اعمال می شوددرست می کنند. ضخامت ورقها معمولا 2 الی 3 میلی متری است و به گونه ای جوشکاری می شوند که ازاستحکام خوبی برخوردارند.
خودروهای سواری در مقایسه با خودروهای سنگین نیروی کمی را تحمل می کنند و روی شاسی آنها بار استاتیکی کمتری وارد می شود. لوازم یدکی کامیون بنز برای قطعات شاسی شامل موارد زیادی می شود از جمله اکسل بنابرین خودروهای سواری می توانند با سرعت زیاد حرکت کنند و اصولا طراحی شاسی سرخود به همین منظور بوده است.
مزایای شاسی و اتاق مستقل
معایب شاسی و اتاق مستقل
شاسی نیمه جدا شدنی
نوع دیگری از شاسی ها وجود دارد که آن ها را شاسی نیمه جدا شدنی گویند کارخانجات خودروسازی ROVER برای اولین بار خودروهایی را تولید کرده که شاسی آنها از دو قسمت تشکیل شده است. الف: ( ثابت) ب: قسمتهای جداشدنی از شاسی.
اجزای ثابت:
قسمتهای جداشدنی:
مزایای شاسی نیمه جدا شدنی
مزایای این نوع نسبت به دونوع دیگر عبارتند از: