بادامک ها بر روی میل بادامک (camshaft) قرار دارد و پمپ سوخت و سوپاپ دود را به کار می اندازد. به دلیل آنکه بادامک ها در هر سیکل موتور تأثیر گذار هستند، میل بادامک در موتورهای دو زمانه هم سرعت با سرعت موتور است.
این موضوع بسیار حائز اهمیت است که پمپ سوخت و سوپاپ دود در زمان درستی باید کار کنند بنابراین میل بادامک باید به وسیله میل لنگ به چرخش درآید. دو روش برای این منظور به کار مرود به وسیله چرخ دنده و یا زنجیر.
زنجیرها کمی سبک، دارای عرض کم و منعطف پذیر هستند هر چند که در طول کارکرد در اثر خورده شدن اندکی بلند می شوند، که ازدیاد طول در تایمینگ میل بادامک تأثیر می گذارد. زنجیرها دارای عمر کاری 15 سال هستند.
چرخ دنده ها تا پایان عمر موتور باید کار کنند؛ اگر چه چرخ دنده ها سنگین تر و گران قیمت تر نسبت به زنجیر هستند. اگر چرخ دنده ها تراز بودنشان از بین برود؛ شوک ناگهانی به وجود خواهد آمد که در نتیجه آن لبه دندانه چرخ دنده شکسته می شود.
میل بادامک در چند قسمت ساخته می شود که هر قسمت یک یا دو سیلندر را شامل می شود. بادامک های موجود در میل بادامک از فولاد گرما دیده ساخته می شوند که دارای سطح بسیار سختی هستند و محکمی داخلی زیادی دارند. بادامک ها با گرما منبسط می شوند و با فشار هیدرولیک یا گرما بر روی میل بادامک نصب می شوند.کوپلینگی که برای متصل کردن قسمت های میل بادامک استفاده می شود نیز به صورت هیدرولیکی منبسط می شود که اینکار باعث می شود بادامک ها قابل تنظیم بوده و در زمان اظطراری بتوان تعویض کرد.
برای نگه داشتن شفت بادامک از یاتاقان هایی استفاده می شود که در بدنه موتور نصب می شود و کل میل بادامک روی آن قرار می گیرد. این یاتاقان ها در اکثر موتورها از روغن سیستم برای روغنکاری استفاده میکنند. در موتورهای قدیمی B&W از پمپ و روغن جداگانه ای برای روغنکاری یاتاقان های میل بادامک استفاده می شد که دلیل آن احتمال نشتی سوخت از پمپ سوخت به داخل این محوطه بود.
در موتورهایی که از زنجیر استفاده می شود خورده شدن زنجیر باعث افزایش طول آن می شود که نتیجه آن تغییر تایمینگ پمپ سوخت و سوپاپ دود و تاخیر افتادن آن می شود. زمانیکه که به این مرحله رسید تایمینگ باید دوباره تنظیم شود. برای این کار کوپلینگ بین دو قسمت از میل بادامک را با فشار هیدرولیک منبسط میکنند و بعد بادامک ها را با استفاده از آچارهای مخصوص می چرخانند.