یاتاقان های موتور اصلی کشتی معمولا از قسمت های بسیار حساس موتور محسوب می شود که می تواند در صورت شکست صدمات جبران ناپذیری را به کشتی که حتی می تواند منجر به اوراقی کشتی شود، وارد نماید.
در موتور اصلی کشتی، یاتاقان های اصلی متعددی به کار گرفته شده اند که به حرکات قسمت های متحرک نظیر میل لنگ، میله پیستون و کراس هد کمک می کند. پین ژورنال بر روی یاتاقان ها می نشیند و از برخورد فلز با فلز جلوگیری می کند، اصطکاک چرخشی را کاهش می دهد و بار را از طریق روانسازها منتقل می کند.
یاتاقان های موتور اصلی برای بازرسی، بازدیدهای دوره ای و یا شکست قسمت های متحرک، به گل نشستن و یا تصادف کشتی باز می شوند. هنگام بازرسی از یاتاقان اصلی موتور، به مراحل زیر توجه نمایید:
قبل از باز کردن یاتاقان جهت بازدید یا تعمیر:
- گزارش بازرسی قبلی باز کردن یاتاقان را بدقت مطالعه نمایید.
- آخرین یادداشت از ثبت میزان لقی و اندازه های گرفته شده از یاتاقن ها را با جزئیات کامل مطالعه فرمایید.
- کلیه گزارشات الحاقی منتشر شده توسط سازنده به دقت مطالعه شود.
- جزئیات گزارش آنالیز روغن روانکاری به طور دقیق مطالعه و چک شود.
- تست روغن بر روی کشتی انجام گیرد و کلیه نتایج ثبت شده چک و بازبینی شود.
- کلیه کارهای انجام شده بر روی یاتاقان کشتی که ثبت شده است مورد بازبینی قرار گیرد و اگر تغییراتی در سایز یاتاقان و پین انجام شده باشد مورد توجه قرار گیرد.
- تمامی عکس های گرفته شده از آخرین بازدید بدقت چک شود.
- تمامی ابزارآلات مورد نیاز برای باز کردن یاتاقان آماده شود و ارزیابی خطر کار نیز فراهم گردد.
- از بندر مربوطه اجازه کار کردن بر روی موتور کشتی(immobilization) گرفته شود.
در طول تعمیر و بازرسی یاتاقان:
- مطمئن شوید که درون محفظه میل لنگ کاملا تهویه شده باشد و پرسنل از کلیه تجهیزات ایمنی و حفاظتی استفاده نمایند.
- میزان لقی یاتاقان اندازه گیری شود و ثبت گردد.
- شرایط و وضعیت فلز روی یاتاقان چک و بررسی گردد.
- روی سطح فلز برای نشانه هایی از فشرده شدن، ترک، خوردگی و ساییدگی چک شود.
- میزان درخشندگی سطح پین بررسی شود و درخشندگی آن کاملا آشکار باشد.
- اگر نشانه هایی از ترک و خوردگی و ساییدگی در سطح پین وجود داشته باشد باید کاملا صیقل داده شود و به شرایط ایده ال برسد.
- تعویض یاتاقان طبق دستورالعمل سازنده انجام گیرد.
بعد از تعمیر و بازرسی:
- از نصب یاتاقان و کلیه قسمت ها مطابق دستورالعمل سازنده اطمینان حاصل فرمایید.
- تمام پیچ های هیدرولیکی مطابق با دستورالعمل و در حضور مهندس ارشد موتورخانه انجام گیرد.
- موتور باید به مدت 10 دقیقه بچرخد در حالی که پمپ روغن روشن باشد.
- برای آماده سازی موتور، مطابق با دستورالعمل سازنده، کلیه کارهای لازم انجام گیرد.
نکات بیشتر:
- معمولا یاتاقان های نزدیک به فلایویل مستعد به صدمه دیدن بیشتری هستند. نسبت به این یاتاقان ها حساسیت بیشتری به خرج دهید.
- معمولا یاتاقان ها در لبه ها و کناره ها دچار آسیب دیدگی می شوند. بدون باز کردن یاتاقان و تنها با چک کردن کناره های آن (در صورت دسترسی) می توان به شرایط یاتاقان پی برد.
- از نشانه های اطراف یاتاقان، روی بدنه موتور غافل نشوید. هرگونه تغییر رنگ اطراف یاتاقان نشانه ای از ایراد در یاتاقان ها می باشد که عموما به دلیل کمبود روغن شکل می گیرد.
- به طور منظم لوله های روغن و قسمت هایی متصل به آن به همراه تمام پیچ ها برای شل بودن چک شود.