کاربراتور
وسیله ای است در داخل موتور خودرو که تامین سوخت آن را انجام می دهد.
وظیفه ی کاربراتور
وظیفه ی کاربراتور مخلوط کردن بنزین و هوا به یک نسبت معین می باشد.
اجزا یک کاربراتور ساده:
قسمت های کلی کاربراتور:
محفظه ی گاز - ساسات - بدنه - محفظه راه انداز - پمپ شتاب دهنده - ونتوری اجزا کاربراتور پیشرفته
ونتوری
ونتوری از اجزا کاربراتور است که تعیین کننده ی نوع کاربراتور نیز هست که کاربراتوربر اساس ونتور به دو نوع تقسیم می شود:کاربراتور با ونتوری ثابت و کاربراتور با ونتوری متغییر
ساسات
ساسات قطعه ای در خودروهای قدیمی و اگر خودروی جدید و امروزی دارید به دنبال ساسات نباشید چون ساسات دکمه ای است که روی دریچه هوای کاربراتور و بالای لوله ی کاربراتور ماشین هایی که موتور کاربراتوری دارند به همین خاطر به ساسات دکمه ی دریچه کاربراتور هم می گویند.
در واقع دو نوع ساسات داریم: ساسات مکانیکی و ساسات خودکار.
ساسات مکانیکی: در ساساات مکانیکی دکمه ای روی داشبورد خودرو قرار داده شده است که باید به دریچه ساسات وصل شود و با کشیده شدن این دکمه، دریچه ی ساسات بسته می شود و اینگونه هوای ورودی به کاربراتور را کنترل می کند.
ساسات خودکار: بیشتر کاربراتورها ساسات خودکار دارند که با منیفولد کنترل می شود. درون ساسات خودکار یک فنر ترموستاتی و یک پیستون قرار دارند که به دریچه ی ساسات متصل هستند و زمانی که موتور سرد است با کوک شدن فنر ترموستاتی دریچه ی ساسات بسته می شود و زمانی هم که موتور گرم می شود با گرمای منیفولد دود از ساسات عبور می کند و فنر را باز می کند و در نتیجه با مکش منیفولد که جذب ورودی به پیستون را همراه دارد، دسته ی منیفولد دریچه ی ساسات را باز می کند.
کارکرد و وظیفه ی ساسات
ساسات کاربراتور با گردش آب گرم کار می کند و وظیفه اش کنترل هوای ورودی به دریچه کاربراتور است و باز و بستن دریچه کاربراتور را بر عهده دارد به طوری که در هوای سرد و زمستان که مخلوط هوا و بنزین مشکل است با وارد شدن سوخت غنی شده موتور باعث می شود که خودرو راحت تر روشن شود زیرا که در هوای سرد با برخورد مخلوط سوخت و هوا به دیواره های کاربراتور تقطیر می شود و به سیلندر نمی رسد و وجود ساسات و عملکردش در کاربراتور باعث می شود که مکش کاربراتور در هنگام استارت زدن افزایش یابد.
همانطور که گفته شد در موتور های انژکتوری این قطعه وجود ندارد بنابراین این عملکرد در موتور های جدید به صورت دستی کار نمی کند و به طور خودکار و سیستماتیک صورت می پذیرد.
اجزا ساسات در کاربراتور:
ساسات روی کاربراتور دارای یک شلنگ ورودی آب و یک شلنگ خروجی آب می باشد.
علائم خرابی ساسات:
محل های گیر کردن ساسات:
اگر ساسات گیر کرده بود ابتدا شلنگ های ورودی و خروجی آب را چک کنید که آب گرفتگی نداشته باشد و اگر داشت رفع گیری کنید.هم چنین اهرم ساسات را هم چک کنید زیرا امکان گیر کردن اهرم بندی وجود دارد که باعث بسته شدن دریچه ی ساسات می شود.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام.
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام.
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)