کار باتری خودرو
همان طور که گفتیم باتری خودرو یکی از اجزای اصلی زیر کاپوت است و کار اصلی آن تأمین الکتریسیته ی لازم برای فعالیت های برقی است. از استارت زدن گرفته تا روشنایی چراغ ها و سیستم پخش خودرو.
مهم ترین وظیفه ی باتری خودرو همان استارت زدن است که در هنگامی که سیستم شارژ انرژی ندارد، انرژی لازم برای به کار انداختن موتور خودرو را فراهم می کند.پس باتری خودرو وظیفه ی کمی ندارد و اگر درست کار نکند خودرو حتی روشن هم نمی شود. در اصل کارکرد دیگر اجزا درگرو سلامت باتری خودرو است.
این وسیله ی مهم با واکنشی شیمیایی کار خود را انجام می دهد و با تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی خودرو را روشن می کند. با فرستادن ولتاژ موردنیاز به سیستم استارت برای راه اندازی خودرو.وظیفهی باتری خودرو به روشن کردن موتور خودرو محدود نمی شود، بعد از انجام وظیفه ی اول، باتری انرژی الکتریکی موردنیاز خودرو را برای ادامه ی فعالیت نیز تأمین می کند.
همچنین دیگر اجزای خودرو که برای انجام کار خود به برق احتیاج دارند، دست به دامان باتری خودرو می شوند. چراغ های خودرو برای روشن شدن مانند هر لامپ دیگری باید برق داشته باشند که این وظیفه ی باتری خودرو است که نیاز آن ها را برطرف کند.
سیستم پخش خودروی شما برای سرو صدا کردن به برق احتیاج دارد که بازهم این باتری خودرو است که مسئولیت برق رسانی دارد. سیستم تهویه مطبوع و کولر و بخاری را هم فراموش نکنید که نیازمند باتری هستند تا دمای اتاق را به حد دلخواه شما برسانند.
باتری خودرو شاید قطعه ی خیلی بزرگی نباشد و فضای زیادی را زیر کاپوت خودرو نسبت به موتور و دیگر قطعات اشغال نکند، اما انرژی ای که تولید می کند بسیار بزرگ است و البته فراموش نکنیم که چقدر حیاتی است که باتری خودرو کار خود را به درستی انجام دهد.
در هر خودرویی عملکرد هر قطعه تا حد زیادی به دیگر قطعات وابسته است، به همین جهت است که اگر ایرادی در خودروی تان پدید آید و به آن رسیدگی نکنید این ایراد مانند غده ای سرطانی دیگر قطعات را هم آلوده میکند. اهمیت این مسئله در باتری به حدی است که اگر درست کار نکند، دیگر قطعات مجالی برای نشان دادن خود هم ندارند، چه برسد به درست کار کردن.
انواع باتری خودرو؛ اسیدی یا اتمی
دو نوع باتری خودرو وجود دارد که بانام های باتری اسیدی و باتری اتمی شناخته می شود. همان طور که از نام این دو نوع باتری مشخص است باتری اسیدی نوع قدیمی تر و باتری اتمی به روزتر از نوع دیگر است.
باتری اسیدی
از قدیمی ترین نوع باتری خودرو قابل شارژ که عمر آن ها به قرن 19 میلادی بازمی گردد. باتری های اسیدی علی رغم انرژی کمی که نسبت به اندازه ی بزرگ خود ذخیره می کنند، به دلیل قیمت مناسب و بعضاً ارزان، گزینه ی محبوبی برای استفاده در وسایل نقلیه محسوب می شوند. عمر این نوع باتری ها به عوامل زیادی بستگی دارد ازجمله میزان استفاده و البته نوع استفاده.
باتری اتمی
گفتیم که باتری اتمی نسل جدیدتری نسبت به باتری اسیدی است و تکنولوژی ای که برای ساخت آن ها به کاررفته است بسیار پیشرفته تر از تکنولوژی ساخت باتری اسیدی بوده است. تفاوت این دو باتری در صفحاتی است که در ساخت آن ها به کاررفته است و جنس صفحات به کاررفته در باتری اتمی به گونه ای است که نیاز بسیار کم تری به مراقبت دارد.
در کل استفاده از باتری اتمی عاقلانه تر از استفاده از نمونه ی اسیدی است. شاید هزینه ی بیشتری پرداخت کنید، اما بالطبع با خیال راحت تری به استفاده از ماشینتان می پردازید.
دلایل رایج خرابی باتری
اگر پشت فرمانتان نشستید و پس از چرخاندن سوییچ یا فشردن دکمه ی استارت، پاسخی از جانب باتری خودرو دریافت نکردید، این معنی را می دهد که باتری شما شارژ موردنیاز را ندارد. می توانید با رها کردن کلاچ در دنده دو یا باتری به باتری مشکل را حل کنید، اما اگر دفعه ی بعد که خواستید خودرو را روشن کنید بازهم این مشکل برقرار بود، به معنای خرابی باتری خودرو است.
دلایلی که برای شارژ نشدن باتری می توان به آن ها اشاره کرد موارد زیر هستند:
عمر مفید باتری خودرو از آغاز تا پایان
باتری خودرو، این قطعه ی فداکار که بدون توجه به سرما و گرما و هر شرایط دیگر در سکوت کار بزرگ خود را انجام می دهد، بسته به محل زندگی شما و دمای آن مکان، نوع استفاده ی شما از آن، تعداد دفعات شارژ و دشارژ و... طول عمر متفاوتی دارد. میانگین طول عمر باتری 4 سال تخمین زده می شود که البته اگر باتری خودرو شما در مدت زمانی کوتاه تر از کار افتاد و یا مدت زمانی بیش از این کار کرد نباید تعجب کنید. همان طور که گفتیم متغیرهای زیادی در طول عمر باتری دخیل هستند.