این سوخت را نخستین بار در آلمان «بنزین» نامیدند. بر خلاف تصور برخی که فکر می کنند نام بنزین از نام برتا بنز (Bertha Benz) گرفته شده، این نام از ماده شیمیایی بنزن می آید. در بسیاری از کشورها و زبان ها نیز نام آن بنزین یا بسیار شبیه به بنزین است. پیش از اختراع موتورهای درون سوز در نیمه های قرن نوزدهم، بنزین را در بطری های کوچک برای کشتن شپش و تخم آن می فروختند.
در آن زمان کلمه پترول یک نام تجاری بوده و این روش درمان به علت خطر شعله ورشدن و خطر ایجاد حساسیت پوستی برای مدت طولانی به کار نرفت. در طول جنگ فرانسه-پروس در سال 1871-1870 در پاریس جهت استفاده علیه حمله احتمالی پادشاهی پروس در شهر بنزین ذخیره شد. چگالی بنزین 0٫719 گرم بر سانتی متر مکعب است و به همین دلیل همیشه بر روی آب شناور می ماند به همین علت آب ابزار خوبی برای خاموش کردن آتش بنزین نیست.
مزایای بنزین و سوخت های مایع نسبت به سوخت های جامد:
فراریت
فراریت بنزین از نفت دیزل جت نه تنها به خاطر اجزای تشکیل دهنده اصلی بلکه به دلیل افزاینده ها که به آن افزوده می شود بیشتر است. فراریت مطلوب بستگی به دمای محیط دارد. در هوای گرم تر اجزایی از بنزین مورد استفاده قرار می گیرند که وزن مولکولی بالاتر و بنابراین فراریت کمتر دارند. در هوای سرد برای اینکه ماشین شروع به کار کند از اجزای با فراریت بسیار کم استفاده می شود. در هوای گرم فراریت اضافی باعث اشباع شدن بخار می شود که در این حالت احتراق رخ نمی دهد.