در اولین مرحله به لاستیک ها سر می زنیم. اما این بار فشار باد آنها اهمیت آنچنانی ندارد، بلکه آج لاستیکها و ساییدگی آنها بسیار مهم بوده و می تواند باعث این عیب شود. لاستیک های جلو بسیار مهم هستند. آج تایرها، کیفیت آنها و نحوه قرارگیری شان می تواند در بسیاری از پارامترها تأثیر بسیار زیادی بگذارد. حتی تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست می تواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند. پس در کیفیت لاستیک های خودروی خود دقت کنید تا از عوارض آن به دور بمانید.
دومین نکته ای که باید به آن دقت کنید بالانس بودن چرخ های جلو است. نابالانسی در چرخ ها می تواند به راحتی فرمان را بلرزاند و حتی در صورت عدم برطرف کردن آن جلوبندی را نیز با عیوب غیرقابل پیش بینی مواجه کند.
میل تعادل همان گونه که از اسمش پیداست برای حفظ تعادل خودرو به کار می رود. این میله با شکل خاصی که دارد و نحوه اتصالش در سر پیچ ها نیروی پیچش را بین دو چرخ تقسیم کرده و از خم شدن بیش از حد خودرو به یک سمت جلوگیری می کند. این میله توسط دو بوش محکم نگه داشته می شود. در صورت خرابی این بوش ها نیز غربیلک فرمان می لرزد یا اصطلاحاً فرمان می زند. بوش های میل تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی نقش به سزایی دارند.
اما قسمت دیگری که در جلوبندی نقش موثری دارد بلبرینگ چرخ بوده که خرابی آن می تواند عیوب زیادی را به وجود آورد که از جمله آن ها لرزش فرمان خودرو است. خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی دارد که از آن میتوان به معیوب بودن این قطعه پی برد. توجه داشته باشید تنظیم بلبرینگ چرخ بسیار مهم است و در عمر بلبرینگ و کارکرد آن نقش زیادی دارد.
نقش اصلی در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات را در سیستم تعلیق کمک فنر بازی می کند. این وسیله که خود می تواند عیوب و مشکلات زیادی را شامل شود (که معمولاً تعمیرکارها با تعویض آن اقدام به رفع عیب می کنند) اگر خراب شود مشکلات زیادی را به وجود می آورد. گاهی لرزش فرمان نیز از خستگی شدید کمک یا فنر بوده که استحکام لازم را نداشته و ارتعاشات را به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک منتقل میکند. گاهی مواقع شل بودن کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان نیز می شود.
سیبک نیز یکی از عوامل و ریشه های این عیب است. وقتی سیبک خراب شده و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد می تواند این عیب را به وجود آورد. سیبک نباید در راستای محور Y حرکتی داشته باشد. به زبان ساده تر سیبک نباید حرکت عمودی آنچنانی داشته باشد. لقی مجاز سیبک در راستای عمود آنقدر کم است که با دست حس نمی شود. پس خرابی و لقی سیبک موجب لرزش فرمان و زدن آن می شود.
تنظیم زوایای فرمان نیز در لرزش فرمان بسیار تأثیرگذار است. پس اگر فرمانتان می لرزد در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید. گاهی خرابی اتصالات و شل بودن بیش از اندازه آنها نیز این مشکل را به وجود میآورد که با آچارکشی و کنترل مجدد برطرف می شود.
اما گاهی لرزش فرمان فقط در هنگام ترمزگیری بوده که این عیب از دیسک های ترمز است. وقتی دیسک تاب داشته باشد در هنگام ترمزگیری این حالت مشاهده می شود. برای برطرف کردن این عیب دو راه دارید. ابتدا باید قطر دیسک ها سنجیده شود. اگر به حد لازم بود با تراشکاری و برداشتن لایه ای نازک از روی دیسک این عیب برطرف می شود. اما اگر قطر دیسک کم باشد باید حتماً عوض شود.
یکی دیگر از مشکلاتی که در سیستم فرمان خودرو دیده می شود، انحراف خودرو به یک سمت در مسیر مستقیم است. وقتی در حال حرکت در مسیر مستقیم هستید، اگر فرمان را برای چند لحظه رها کنید، خودرو تمایل دارد از مسیر مستقیم خارج شود و اصطلاحاً گفته می شود فرمان به سمتی می کشد. اتصالات فرمان و تنظیم زوایای چرخ می تواند باعث بروز این مشکل شود. پس آنها را نیز کنترل کنید.
اما یکی از مهم ترین دلایل این عیب شاسی خودرو است. وقتی شاسی خودرو از یک سمت مورد ضربه و آسیب قرار می گیرد تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی به سرعت به هم می ریزد. برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار مشکل بوده و گاهی این کار به درستی انجام نمی شود. خودرویی که در اثر تصادف شاسی آن تغییر حالت داده باشد به سرعت در سیستم جلوبندی مشکل پیدا می کند. سیستم فرمان و متعلقات آن هم که وابسته جلوبندی است سریع خراب شده و دچار مشکل می شود. کشیدن فرمان به یک سمت، خراب شدن سریع پلوس ها، پاره شدن گردگیر آنها و در کل خرابی جلوبندی از عوارض این گونه خودروها است. پس قبل از خرید خودروی کار کرده از سلامت شاسی اطمینان حاصل کنید.
نقش بازوی سگ دست
این بازو که نقش اساسی در جلوبندی بازی کرده و بازیگر نقش اول است در صورت خرابی باعث کشیدن فرمان به یک سمت می شود. نگران نباشید قیمت این بازیگر نقش اول برخلاف بسیاری از بازیگران امروز زیاد نیست.
فنر در سیستم تعلیق به همراه کمک نقش جذب ضربات را به عهده دارد. این فنر ضریب جذب انرژی خاصی داشته که باید به آن توجه کرد. در بسیاری مواقع وقتی فنر خسته می شود سیستم هدایت خودرو را تحت تأثیر خود قرار داده و باعث کشیدن فرمان به یک طرف می شود. به زبان ساده تر فنر ضعیف شده و نیرو را نمی تواند جذب کند. پس آن را باید عوض کنید. فنر نیز قیمت چندانی ندارد.
گاهی خرابی سیستم ترمز نیز باعث این مشکل می شود. نیروی ترمز باید بین چرخ ها به یک اندازه تقسیم شود. این تقسیم مساوی سبب می شود تا در زمان ترمزگیری هر چرخ به یک اندازه تحت تأثیر نیروی ترمز قرار بگیرد. حال تصور کنید این نیرو به مساوات تقسیم نشده و یک چرخ کمی بیشتر تحت فشار قرار بگیرد. در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام گرفته و فرمان به یک طرف منحرف می شود. در این گونه مواقع خودرو و سیستم ترمز آن به یک ترمزساز ماهر نشان داده شود. ممکن است پمپ ترمز یک چرخ گریپاژ کرده باشد و نتواند به درستی ترمز بگیرد. درمان این درد باز شدن پمپ ترمز و شست وشوی بوش های آن بوده تا کاملاً روان حرکت کند.
اما عیب دیگر، سر و صدای غیرعادی سیستم تعلیق خودرو است. به گونه که شما در هر دست اندازی میافتید صدای تق تق یا هر نوع صدای دیگری از سیستم تعلیق به گوش می رسد. گاهی می شود که شما خودرو را با دست تکان می دهید، ولی صدای اضافی از سیستم تعلیق می شنوید. این گونه سر و صداهای اضافی نشان دهنده خرابی سیستم تعلیق بوده که به راحتی قابل برطرف شدن است.
کمک فنر باید نه زیاد سفت نه زیاد نرم باشد. همچنین پس از جمع شدن باید آرام به حالت اولیه خود بازگردد. پس قبل از هر چیزی باید نحوه کار کمک فنر کنترل شود. در این مواقع معمولاً کمک فنر تعویض می شود. ساییدگی سیبک و بدون روغن کار کردن آن هم سبب این سر و صدا می شود. سیبک نیز معمولاً قابل تعمیر نیست. چون به صورت پرسی ساخته می شود. پس سیبک نیز به راحتی تعویض می شود.
شل بودن میل تعادل و برخورد آن با سایر قسمت ها سر و صدای اضافی تولید می کند. گیج زدن خودرو را تقریباً همه ما با آن دست و پنجه نرم کردیم.این هم یکی از شایع ترین عیوب بوده که دلایل و ریشه های خود را دارد. بار دیگر به میله تعادل بازمی گردیم. اگر این میله ضعیف شود و نتواند نیرو را به درستی در خود جذب کند خودرو به راحتی گیج می زند. سیستم تعلیق، فنر و کمک فنر نیز وقتی ضعیف می شوند باعث گیج زدن خودرو می شوند.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)