کویل جریان با ولتاژ پایین را ازباتری گرفته و آن را تبدیل به هزاران ولتی می کند که برای ایجاد جرقه الکتریکی در شمع برای احتراق در محفظه سیلندر نیاز است.
در نسل اولیه خودروها یک کوئل برای تمام سیلندرها استفاده می شد اما در نسل جدید تعداد کوئل تا حداکثر به تعدادسیلندر ها (یعنی برای هر سیلندر یک کوئل جداگانه) استفاده می شود.
در صورت خرابی و نیم سوز شدن کوئل ممکن است یکی از حالت های زیر برای خودرو رخ دهد.
- روشن نشدن خودرو
- نداشتن جرقه در یک یا دو سیلندر
- هم زمان نبودن زمان شارژ کویل ها که از روی پارامتر های دیاگ قابل مشاهده بوده و بایستی برای کوئل ها یکسان باشد.
زمان شارژ کویل در خودرو های مختلف بین 2/5 میلی ثانیه تا 5 میلی ثانیه می باشد.
- ایجاد جرقه ضعیف که باعث کوبش در موتور و خطای ناک می شود.
- برق دزدی کویل باعث بروز مشکل در سیستم برق خودرو می شود.
- میزان مقاومت بین پایه های سیم پیچ اولیه (2و4) و(1و3) با هم برابر بوده و 0/6 اهم است.
- میزان مقاومت بین پایه های سیم پیچ ثانویه (1و4) و(2و3) با هم برابر بوده و 7/35 اهم است.
- میزان آوانس جرقه بایستی چک شود که بسته به نوع خودرو از -1 تا 15 متغیر است. معمولا اوانس منفی نشان دهنده خطا می باشد.