برای اولین بار است که یک کامیون، بهصورت نیمهخودکار در جادهای بزرگ و پرترافیک اقدام به حرکت کرده است. شرکت Daimler AG، مالک شرکت مرسدس-بنز سیستم Highway Pilotاش را که شامل مجموعهای از رادارها، حسگرها و دوربینها میشود و میتواند بهصورت خودکار ماشینی را کنترل کند، برای اولین بار روی یک مرسدس آکتروس (Actros) سوار کرده است.
نکتهی مهم دربارهی این حرکت، معمولی بودن آکتروس است. این کامیون برای اولین بار در سال 1995 به بازار آمد و مثل دیگر خودروهای بدون راننده، از ابتدا برای خودکار بودن طراحی نشده است.
سیستم Highway Pilot شرکت مرسدس، توانسته است یک کامیون را به خودرویی هوشمند تبدیل کند که میتواند تمام محدودهی اطراف و مقابلاش مشاهده کند و کنترل خودرو را در موقعیتهای مختلف بهدست بگیرد.
شرکت Daimler میگوید که سیستم Highway Pilot میتواند در ترافیکهای سنگین هم خودش خودرو را کنترل کند. اگر کامیون به مانعی مثل یک خودروی ایستاده برخورد کند، از راننده درخواست میکند تا کنترل خودرو را بر عهده بگیرد. اگر راننده به این درخواست پاسخ ندهد، کامیون خودش از حرکت میایستد.
این سیستم همچنین اگر با وضعیتهای هوایی نامتعادل یا جادههایی بدون علامت مواجه شود، از راننده برای کنترل خودرو درخواست کمک میکند. قابلیتهای دیگر سیستم Highway Pilot مثل سیستم هوشمند ترمز، کروز کنترل و همچنین سیستم تشخیص خستگی، میتواند Highyway Pilot مرسدس بنز را به یکی از امنترین سیستمهای کنترل هوشمند خودرو تبدیل کند.