معرفی کلی سیستم کنترل کشش TCS
سیستم کنترل کشش (TCS) یکی از انقلاب های سیستماتیک در بحث خودرو هست که کارایی بسیار زیاد آن باعث شده است ما در همراه مکانیک شما را با این سیستم آشنا کنیم. خیلی وقت ها دیده اید که به دلیل شرایط بد آب و هوا و لغزنده بودن جاده ها، خودروهایی در هنگام پیچیدن و حتی حرکت عادی دچار هرزگردی می شوند و تعادل خودرو از دست راننده خارج می شود.
البته که گاز دادن زیاد عاملی است که این حادثه را به سمت رخ دادن سوق می دهد. با توجه به پیامدها و خطراتی که برای این مسئله پیش آمده، شرکت های خودروسازی از سالیان قبل به این فکر افتادند که با آوردن سیستم جدیدی در خودروهای خود، از به روز حوادث برای مشتری های خود جلوگیری کنند.
TCS که مخفف Traction Control System هست به معنی سیستم کنترل کشش هست و باعث میشود تا خودرو در جاده های لغزنده تعادل خود را حفظ نماید. در حال حاضر، تمامی شرکت های خودروسازی بزرگ جهان مانند: بی ام و، مرسدس بنز، تویوتا، کیا و … از این سیستم در خودروهای خود استفاده می کنند.
اهمیت سیستم کنترل کشش (TCS)
سیستم کنترل کشش یا همان TCS با توجه به قطعات خود می تواند به میزان پایداری خودرو دستیابی پیدا کند. اگر از عملکرد سیستم ترمزی ABS در هنگام حرکت و شتابگیری آشنایی داشته باشید، می توان گفت سیستم کنترل کشش (TCS) نیز به همین شکل هست.
درکل می توان گفت ABS و سیستم کنترل کشش (TCS) در یک خودرو مکمل هم هستند و خودرویی پیدانمی شود که تازه تولید شده باشد و با نداشتن این سیستم یشرفته بتواند بیشترین امتیاز را در تستهای ایمنی دریافت کند.TCS با کمک سیستم ترمز ABS می تواند با عملکرد خود، گشتاور اعمال شده بر روی چرخ ها را کنترل کند و در کنار حفظ تعادل کمک می کند تا دور موتور نیز عملکردی متعادل داشته باشد.
یکی از آشکارترین عیب های خودروها، هرزگشتن چرخ های متحرک بر روی سطوح یخ زده می باشد که رانندههای قدیمی حتما مشکلات به وجود آمده این مسئله را به خاطر دارند. البته که اگر خودروهای قدیم از قدرت موتور بالایی برخوردار بودند این مشکل را در مناطق خشک نیز تجربه می کردند.
حال با مروری به گذشته و آمارهای کاهش یافته تصادفات و آسیب های پیش آمده بر اثر کشش ناهموار خودرو می توان به اهمیت سیستم کنترل کشش (TCS) پی برد. البته که ABS را می توان برادر جدانشدنی این سیستم دانست و در تمامی بخش های مقاله اگر از فواید و عیب های سیستم کنترل کشش (TCS) گفتهمی شود حتما ABS نیز لحاظ شده است.
روند رسیدن به بهترین گزینه برای کشش خودرو
از زمان های گذشته برای حفظ خودرو و جان سرنشینان، پیشرفت زیادی را در صنعت خودروسازی شاهد بودیم. برای اصلاح کشش های پیشآمده خودرو در سطوح خطرناک و هرزگردی چرخها نیز تدابیری توسط غولهای خودروسازی شده است که در این بخش ابتدا به تدابیر منسوخ شده گذشته می پردازیم و در انتها به بهترین راه حل تا به الان خواهیم پرداخت.
اولین راه حلی که اجرایی نیز شد دیفرانسیل های LSD بوده است. عملکرد این دیفرانسل به طوری بود که اگر تماسی بین زمین و یکی از چرخ های متحرک برقرار نبوده باشد، آن چرخ آزادانه برای خود می چرخد ولی چرخ دیگر که بر روی سطوح خشک قرار دارد، ثابت می ماند و با توجه به حالت سکونی که به خود می گیرد خودرو دچار حرکت نمی شود.
این راه حل نتایج مثبتی برای گشتاور خودروها داشت و دیگر در مواقعی که سیستم تعلیق و کشش خودرو دچار خطر می شد، نمی گذاشت گشتاور بسیار کمی از خودرو منتقل شود که خودرو در اوضاع نامتعادل شروع به حرکت کند.
سیستم ماکس تراک از جمله راه حل های دیگری بوده است که توانسته بود از هرزگردی چرخ ها جلوگیری کند. این سیستم که در دهه 70 میلادی برای خودروها تعبیه شده بود از کامپیوتر خودرو برای عملکرد بهتر خود، کمک می گرفت. سیستم ماکس تراک اختلاف سرعت در چرخ های جلو و عقب را محاسبه می کرد و از طریق همین روش به عدم هرزگردی چرخ ها کمک می کرد.
اما انقلاب واقعی در سال 1971 شروع شد؛ مرسدس بنز برای اصلاح هرزگردی چرخ های خود توانست سیستمی به نام ETCS راه اندازی کند که در حال حاضر با نام TCS در خودروهای با ایمنی بالا دیده می شود. سیستم کنترل کشش (TCS) با کمک سنسورهای سرعت خود که بر روی چرخ های خودرو نصب شده است باعث می شود کنترل چرخ ها را داشته باشد.
البته همانطور که در بخش های قبلی اشاره شد، سیستم کنترل کشش به همراه ABS می تواند عملکرد مثبت خود را نشان دهد. خیلی از اوقات مشاهده کردید که سطح های ناهموار به همراه یخ زدگی و یا خیلی خیس بوده و فقط بعضی از خودروهای گران قیمت توانایی حرکت در آن سطح ها را داشته اند. توانایی این خودروها فقط و فقط به دلیل وجود سیستم کنترل کشش بوده است و در نبود آن به هیچ وجه نمی توان از سطح های ناهموار با شدت زیاد عبور کرد.
نحوه عملکرد سیستم کنترل کش
عملکرد خوب سیستم کنترل کشش (TCS) مستلزم سنسورهایی است که بر روی چرخ ها تعبیه شده است. این سنسورها اگر احساس خطر کنند به کامپیوتر خودرو اعلام می کنند و واحد کنترل خودرو در ابتدا ABS را صدا می زند تا به کمک TCS بتوانند به خودرو یاری برسانند.
ترمزهای ABS وارد ماجرا می شوند و با توجه به نیاز هر چرخ به ترمز، به صورت اتوماتیک نیرویی به چرخ ها وارد می کنند. نتیجه این روند، هدف سیستم کنترل کشش (TCS) هست و خودرو بدون هیچ هرزگردی به راه خود ادامه می دهد.سیستم کنترل کشش کاری با برف ندارد.
سیستم کنترل کشش (TCS) عملکردی عالی دارد که اگر رانندهای مجرب این سیستم را نیز تجربه کند از میزان اهمیت TCS کاملا حیرت زده می شود. اما ناخداگاه این فکر به راننده القا می شود که در برف نیز سیستم کنترل کشش می تواند به حرکت خودرو کمک کند.
اما باید بگوئیم اصلا اینطور نیست و بارها مشاهده شده که راننده با توجه به سابقه درخشان سیستم کنترلکشش، در برف های سنگین نیز، خودروی خود را به بیرون برده و در برف گیر می کند. البته که این سیستم کارآمد در هنگام لیز خوردن بر روی سطوح برفی نیز به یاری راننده می رسد اما اگر خودرو در برف گیر کند دیگر کاری از این سیستم برنمی آید.
هیچ وقت سیستم کنترل کشش را غیرفعال نکنید
کارایی این سیستم کارآمد فقط در سطوح ناهموار دیده نمی شود و گاهی اوقات به دلیل سرعت بسیار بالای خودرو، در سطوح هموار نیز این سیستم نیاز می شود. بیشترین احساس نیاز در هنگام پیچ هاست که بیشترین خطر برای هرزگردی چرخ ها دیده می شود.
دلیل این مسئله هم از دست رفتن کلی تعادل خودروهاست. اما اگر سیستم کنترل کشش (TCS) روشن باشد با کمک ترمزهای ABS از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می کند و باعث می شود جان شما و سرنشیان داخل خودرو در امان باشد.
جاده های ایران، مهم ترین دلیل برای نیاز به TCS
جاده چالوس؛ یک کلمه که می تواند ترسناکترین جمله باشد. این جاده لرزه را به عزیزان شما وارد می کند و وقتی شما در این جاده در حال رفت و آمد هستید نمی توانید اصلا نگران جاده نباشید. حال با توجه به تجربه رانندگی لذت بخش در خودروهای مدرن، گاهی اوقات دیده می شود که راننده های مطمئن نیز تحریک میشوند و می خواهند سرعت بالا را با خودروی خود تجربه کنند.
این یک حقیقت هست که سرعت بالا گاهی اوقات لذتی آرام بخش محسوب می شود و دیگر در قرن 21 نمی توان آرام بخشی را نادیده گرفت.حال با توجه به همه این موارد، سیستم کنترل کشش (TCS) را باید روشن نگه دارید تا آرامش خود را تبدیل به خطر برای خود و دیگران نکنید. در هنگام بروز خطر، این سیستم باعث می شود چند ثانیه ای به شما فرصت داده شود تا بتوانید خودروی خود را جمع کنید.
سیستم کنترل کشش (TCS) به طور کلی چه وظایفی دارد؟
اکثر خودروهای آلمانی از سیستم TCS به همراه ABS یاری می گیرند. البته که وظایف مشخص شده ای نیز برای این سیستم در تمامی خودروهای جهانی وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود:
سیستم کنترل کشش، بخشی استهلاک پذیر
سیستم کنترل کشش، دارای سنسورهای فعالی است که بر روی چرخ ها دیده می شود. این سنسور در جاده هایی که نوسانات زیادی دارد گاهی اوقات دچار خرابی هایی می شود. البته که پس از خرابی این سنسور و به طور کل این سیستم، در اکثر خودروها صداهایی وارد کابین می شود که می توان از خرابی این سیستم کارآمد اطلاع پیدا کرد. البته که باید بدانید این سیستم در کنار کمک بزرگی که به شما می کند کمی حساس است.
حساسیت سیستم کنترل کشش (TCS) نیز کاملا به جا است و با توجه به کارایی زیادی که دارد، یکی از بخش هایی است که استهلاک زیادی دارد. بهتر است چندباری در طی سال خودروی خود را پیش کارشناس مربوطه ببرید و از سالم بودن این سیستم مهم اطلاع پیدا کنید تا از بروز خطراتی برای خود و دیگران جلوگیری کنید. البته که باید به یاد داشت هر چه قدر هم این سیستم کارآمد باشد بهتر است تا حد ممکن از رفت و آمد زیاد در سطوح بسیار ناهموار جلوگیری کرد تا بتوان رضایت بیشتری نیز از سیستم کنترل کشش (TCS) داشت.