علت داغ کردن موتور خودرو و راه های جلوگیری از آن
اگر تجربه ی این موضوع را داشته باشید، به احتمال زیاد با گفته ی ما موافق هستید و اگر این تجربه را نداشته اید، بگذارید بگوییم که نمی خواهید چنین چیزی را تجربه کنید. یکی از عذاب آور ترین اتفاقاتی که ممکن است هنگام رانندگی پیش بیاید، بالا رفتن آمپر آب و بیرون زدن حجم زیادی بخار از زیر کاپوت است.
در این حالت دردسر از رگ گردن به شما نزدیک تر است و بهترین کار این است که خودروی تان را به کناری بیاورید. اجازه دهید پیش از ارائه ی راه حل برای این مشکل، علت داغ کردن موتور را باهم بررسی کنیم که البته تنها 1 علت موجب چنین مشکلی نمی شود.
نشتی در سیستم تهویه: وظیفه ی اصلی سیستم تهویه و رادیاتور خودرو کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور است. حال اگر در مسیر لوله هایی که از موتور به مخزن مایع خنک کننده موتور و رادیاتور میرسند و برمی گردند نشتی کوچکی وجود داشته باشد و یا حتی اگر نشتی در بدنه ی رادیاتور وجود داشته باشد، مجموعه ی تهویه به اصطلاح هوا می گیرد.
هوا گرفتن یعنی هوا از طریق سوراخی که در نقطه ای از مجموعه ایجادشده وارد شریان گردش مایع خنک کننده می شود و پس از ورود، به شکل حبابی از هوا در قسمتی از شریان جا می گیرد و مانع رسیدن مانع خنک کننده به موتور می شود. نتیجه؟ داغ کردن غیر معمولی موتور
مایع خنک کننده ی غلیظ: غلظت بالای مایع خنک کننده به خصوص در فصول سرد سال و به خصوص در مناطقی که دما افت شدیدی دارد، مشکلی عذاب آور است. اگر مایع خنک کننده کیفیت مطلوبی نداشته باشد، خود به مسدودکننده ی شریان سیستم تهویه و رادیاتور بدل می شود که موجب داغ کردن بیش از حد موتور می شود.
انسداد در شریان سیستم تهویه: این مشکل عواقبی مشابه استفاده از مایع خنک کننده ی غلیظ و بی کیفیت به همراه دارد. گاهی اوقات ترموستات خراب، رسوبات یا یک جسم خارجی می توانند مسیر رسیدن مایع خنک کننده به موتور را مسدود کنند و افزایش دمای غیرطبیعی موتور را به همراه داشته باشند.
کم بودن مقدار روغن موتور: روغن موتور به تنهایی نقش به سزایی در خنک کردن موتور ایفا می کند و از داغ کردن بیش از حد موتور جلوگیری می کند. درواقع روغن 75 تا 80 درصد از گرمای موتور را از بین می برد و همچنین قطعات مختلف قلب خودرو را به خوبی چرب می کند تا در اثر تحرک اصطکاک کم تری داشته باشند و افزایش دما را کاهش می دهد.
خرابی واترپمپ: این موضوع یعنی خرابی واترپمپ، یکی از رایج ترین دلایل داغ کردن غیرمعمولی موتور است. واترپمپ عضوی حیاتی از سیستم تهویه ی خودرو محسوب می شود و خرابی آن می تواند موجب افزایش دمای خودرو شود.
راه حل جلوگیری از داغ کردن بیش از حد موتور چیست؟
تا به اینجای کار که دلایل داغ کردن بیش از حد موتور را بررسی کردیم و متوجه شدید که ریشه ی این مشکل را در کجا بیابید. اگر خودروی تان جوش آورد مشکل در یکی از موارد زیر است:
اگر در حال حرکت در معابر شهری و یا جاده این اتفاق برایتان افتاد:
نکته: به هیچ عنوان هنگامی که خودرو جوش آورده آن را خاموش نکنید و یا درب رادیاتور را باز نکنید. با عمل اول به خودرو ی تان آسیب جدی می زنید و با عمل دوم خود را می سوزانید. بدجور هم می سوزانید.
جوش آوردن و داغ کردن غیر معمولی موتور اتفاق عجیب و بعیدی نیست و ممکن است برای هرکس اتفاق بیفتد. شما هم مستثنا از این موضوع نیستید.با انجام چند کار نسبتاً ساده، می توانید از داغ کردن موتور خودروی خود جلوگیری کنید. با انجام مواردی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، از تجربه ی چنین مشکل عذاب آوری فرار کنید.