سیستم ترمز هیدرولیکی
معمول ترین سیستم ترمز بوده، که به سیستم بوستر خلائی نیز معروف می باشد. در این سیستم با توجه به فشار خلایی که در ورودی هوای موتور قرار داشته و با استفاده از پمپ فشاری روغن ( چه به صورت اهرم کنترل شونده به وسیله انسان و چه به وسیله سیستم کنترل کننده الکترونیکی)، نیروی ترمز چندین برابر شده و به بوسترها انتقال خواهد یافت.انتقال نیروی ترمز از پدال به چرخ ها.
از این سیستم ترمز هنگامی که خودرو خاموش بوده، نمی توان استفاده نمود و یا حداقل به آن اعتمادی نمیتوان داشت در مواقعی که خودرو خاموش می باشد. به همین دلیل در اکثر خودروها شدیدا توصیه شده است که حتی برای جابه جایی کوچک ( دنده خلاص بوده و هل دادن به اصطلاح)، خودرو را روشن نموده چون امکان خارج شدن کنترل به وسیله ترمز گیری ناقص وجود دارد.
سیستم ترمز دستی
ترمز دستی به ترمز پارک نیز معروف بوده است و برای ساکن نگه داشتن خودرو، بیشترین استفاده را دارا میباشد. البته در چندین نمونه و مورد فنی از لحاظ کارایی وجود داشته، که در مقالات تکمیلی بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
سیستم ترمز، ترمز پنوماتیکی
این سیستم ترمز به وسیله نیروی کمپرس باد ( همان نیروی پنوماتیکی) عمل می نماید که به جای نیروی خلاء و استفاده از مایع روغن ترمز ف از نیروی کمپرس باد برای به حرکت درآوردن بوسترها استفاده می گردد. این سیستم در خودروهای سنگین و نیمه سنگین بیشترین استفاده را دارد.
سیستم ترمز الکتریکی
در این سیستم، که جایگزینی مناسب برای سیستم هیدرولیکی یا بوستر خلائی گردیده است، عملگرهای این سیستم کاملا الکتریکی بوده و جایگزین اهرم بندی سیستم بوستر خلایی و هیدرولیکی گردیده است. این سیستم را با نام سیستم ترمز خشک نیز شناسایی می نمایند، زیرا فاقد هرگونه مایع هیدرولیک و سیستم خطوط هیدرولیکی می باشد.