تولید و عمل آوری پای مرغ به منظور صادرات، صنعت نسبتاً جدیدی است که در دو دهه اخیر در ایران رواج یافته است. پیش از آن اغلب پای مرغ حاصله از کشتارهای طیور به جز مقدار اندکی که به مصرف خوراک داخلی میرسید الباقی در واحدهای تبدیل ضایعات جهت خوراک طیور فرآوری می شد که این امر بازدهی سود بسیار کمی داشت.
از اوایل دهه هفتاد شمسی چند شرکت ایرانی اقدام به فرآوری و تولید پای مرغ به منظور صادرات نمودندکه به عنوان پیشتاز این امر باید به شرکت ایران تیهو اشاره کرد که نخستین بار به طور صنعتی و پیشرفته و در حجم انبوه به راه اندازی سالن تولید و فرآوری پای مرغ نمود و با جمع آوری پای مرغ از کشتارگاه ها و فرآوری و صادرات آن گام مهمی را در راستای شکوفایی این صنعت برداشت.
در ابتدا به علت شرایط داخلی و عدم وجود تکنولوژی مربوطه، بخش عمده ای از پروسه تولید توسط دست انجام می گرفت و از آنجا که ماشین آلات وارداتی به علت شرایط ویژه این صنعت در ایران و جدایی واحدهای عمل آوری از کشتارگاه ها قابل استفاده عملی نبود، با گذشت چند سال صنعتگران ایران از جمله شرکت استیلا اقدام به طراحی ماشین آلات مورد نیاز نمودند.
اینک به ویژه با توجه به افزایش نرخ ارز و رونق صادرات، این رشته تولیدی تبدیل به صنعت پویایی گردیده است که در سراسر کشور تعداد زیادی از افراد را در چرخه خود مشغول و منتفع داشته و منجر به تأسیس واحدهای تولید بسیار شده است.
مشکلات صادرات پای مرغ
مقصد اغلب محموله های پای مرغ صادر شده از سراسر جهان، کشور چین می باشد که این ماده غذایی یکی از مواد پروتئینی مورد علاقه آنان می باشد و به طرق مختلف در غذاهای سنتی خود آن را طبخ می نمایند.
در صادرات این محصول به کشور چین دو مشکل مهم وجود دارد: