سیستم های ترمز مدرن، پر از شگفتی هستند و از تکنولوژی های زیادی بهره می برند. این سیستم ها دارای سنسور بوده و توسط کامپیوترها کنترل می شوند، همچنین به گونه ای مهندسی می شوند که سلامت راننده و سرنشینان خودرو حفظ شود.
در ابتدا توجه داشته باشید که استفاده از ترمز های کاسه ای تنها در خودروسازی کشورمان نیست، بلکه هنوز هم در بسیاری از خودروهای اقتصادی در جهان (حتی از تولیدکنندگان معتبر) با ترمز های کاسه ای در عقب تولید می شوند.
ضمن آنکه این روز ها برخی از خودروهای تولید داخل هم به صورت استاندارد در هر چهارچرخ به ترمز های دیسکی مجهز هستند. در پاسخ به سؤال شما باید گفت بر خلاف باور عمومی، ترمز های کاسه ای به طور معمول و در شرایط برابر (ابعاد یکسان ترمز ها و تعداد برابر کالیپرها) از ترمز های دیسکی ضعیف تر نیستند و حتی به دلیل بزرگ تر بودن لنت هایشان می توانند توان ترمز گیری بیشتری هم داشته باشند ضمن آنکه دوام بیشتری دارند و کمتر نیاز به مراقبت پیدا می کنند.
مشکل اصلی این ترمز ها گرم شدن بیش از حد آن ها در ترمز های سنگین است. ترمز های دیسکی به دلیل آنکه به طور کامل در جریان هوا هستند زودتر خنک می شوند، اما ترمز های کاسه ای به دلیل بسته بودن محفظه کاسه ترمز، دیرتر می توانند گرما را دفع کنند و به همین دلیل زودتر داغ کرده و توان خود را از دست میدهند. خودروسازان معمولاً این ترمز ها را در چرخ های عقب نصب می کنند که فشار ترمز کمتری روی آن است.
به این ترتیب مشخص است ترمز های کاسه ای همچنان یک گزینه ایده آل برای بهره گیری در محور عقب خودروهای عادی است و نصب ترمز دیسکی در محور عقب، هر چند می تواند مفید باشد اما در رانندگی روزمره تأثیر چندانی ندارد.
ساختار ترمزهای کاسه ای
ترمزهای کاسه ای از چدن ساخته شده اند و به علت شکل کاسه ای به ترمز کاسه ای معروف هستند.
تمامی قطعات ترمز در محدوده کاسه (درام) قرار دارند. تا اوایل دهه 70 میلادی شما قادر به خریداری اتومبیلی بودید که برای تمامی چرخ های آن ترمز کاسه ای درنظر گرفته شده بود، ولی در حال حاضر از این سیستم برای چرخ های عقب خودروها و کامیون های ارزان قیمت استفاده می شود.
ترمزهای کاسه ای چگونه کار می کنند؟
ترمزهای کاسه ای با فشار دادن دو کفشک (لنت ترمز) درون درام کار می کنند. شما با فشردن پدال ترمز با استفاده از نیروی هیدرولیکی و گریز از مرکز، این دو لنت را به دیواره داخلی درام در حال چرخش فشار می دهید.
اقدام بالا باعث ایجاد اصطحکاک شده و سرعت درام را کاهش می دهد که در نهایت باعث ایستادن خودرو میشود.
مزایای ترمزهای کاسه ای چیست؟
با افزایش سرعت خودروها، ترمزهای کاسه ای قادر به توقف آن ها نبودند. ترمزهای کاسه ای به علت نحوه طراحی در هنگام ترمزهای شدید، به سرعت داغ شده و قدرت بازدارندگی خود را از دست می دهند. برای رفع این مشکل، ترمزهای دیسکی در اوایل دهه 60 میلادی طراحی شدند تا ترمز اتومبیل ها عملکرد بهتری از خود نشان دهند.
ساختار ترمزهای دیسکی
ترمزهای دیسکی چگونه کار می کنند؟
مزایای ترمزهای دیسکی چیست؟
جمع بندی
ترمزهای دیسکی قدرت توقف بهتری را در اختیار راننده خودرو قرار می دهند که آن را تبدیل به انتخاب بهتری میکند. اگر تمامی چرخ های اتومبیل شما مجهز به ترمزهای کاسه ای بوده و یا تنها محور عقب از این نوع سیستم بهره می برد، می توانید با خریداری لنت های باکیفیت قدرت توقف آن ها را افزایش دهید.