همه خودروها به جز برخی خودروهای کوچک از سیستم فرمان هیدرولیک بهره می برند که به راننده اجازه می دهد بدون زحمت زیاد فرمان را بچرخاند. سیستم فرمان هیدرولیک از چند بخش تشکیل شده است:
مرحله اول
به مخزن روغن هیدرولیک نگاهی بیندازید. اگر هنگام چرخاندن فرمان صدای غژ غژ بلندی به گوش می رسد، نشانه ای از این که سطح روغن هیدرولیک پایین آمده است. مخزن هیدرولیک فرمان معمولاً استوانه ای شکل است و در نزدیکی تسمه هیدرولیک قرار دارد و روی آن برچسبی وجود دارد که آن را مشخص می کند.
این مخزن ممکن است از پلاستیک یا از فلز ساخته شده باشد. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. در بیشتر خودروها، محل قرارگیری این مخرن شبیه هم است ولی برخی خودروهای جدید ممکن است به خاطر صرفه جویی درهزینه ها و یا بالا بردن فضای اطراف موتور، جای آن را عوض کرده باشند.
مرحله دوم
سطح روغن هیدرولیک را چک کنید. اگر مخزن از پلاستیک شفاف ساخته شده است، می توانید به راحتی سطح روغن را ببینید، اگر هم از فلز یا پلاستیک غیر شفاف ساخته شده است، می توانید با گیج روغنی که معمولا زیر درب مخزن نصب شده است، سطح روغن را اندازه بگیرید.
مرحله سوم
ببینید گیج تا کجا به روغن هیدرولیک آغشته شده است. اگر برای اندازه گیری سطح روغن هیدرولیک از گیج استفاده می کنید، پس از این که آن را از مخزن بیرون آوردید، آن را با یک دستمال پاک کنید، سپس آن را تا آخر درون مخزن فرو ببرید و بیرون بیاورید.
مرحله چهارم
رنگ روغن هیدرولیک را چک کنید. رنگ یک روغن خوب باید شفاف بوده و رنگی کهربایی یا مایل به صورتی داشته باشد.
مرحله پنجم
اگر لازم است روغن اضافه کنید تا سطح آن به اندازه مناسب برسد. اگر خودرو شما دارای درجه بندی روی مخزن روغن است، با توجه به روشن یا خاموش بودن موتور، روغن را اضافه کنید تا سطح آن به درجه Hot یا Cold برسد. اگر سطح روغن را با گیج چک می کنید، روغن را آهسته آهسته اضافه کنید تا روغن مخزن سر نرود.
مرحله ششم
مراقب باشید مخزن روغن هیدرولیک را بیش از حد پر نکنید. بهتر است کمی سر مخزن را خالی بگذارید تا این که آن را کامل پر کنید. علت این کار نیز این است که وقتی روغن هیدرولیک گرم می شود، حجم آن زیاد می شود و جادویش را به کار می گیرد. اگر مخزن را تا بالا پر کرده، سپس به رانندگی بپردازید، افزایش حجم روغن ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد و خرج زیادی روی دست تان بگذارد.
مرحله هفتم
رب مخزن را ببندید. بسته به نوع خودرو، باید درب را فشار بدهید یا آن را بچرخانید تا بسته بشود. قبل از این که درب کاپوت را ببندید، اطمینان حاصل کنید که درب مخزن هیدرولیک را محکم بسته اید.
نکته
روغن هیدرولیک باید در دوره های زمانی مشخص چک بشود. اگر متوجه کاهش قابل توجه سطح روغن در داخل مخزن شدید، ممکن است جایی در سیستم هیدرولیک نشتی وجود داشته باشد. اگر هنگام پیچیدن فرمان صدایی به گوش تان می رسد، معنای آن این است که روغن کافی به پمپ هیدرولیک نمی رسد.
هشدار
روغن هیدرولیک باید در دوره های زمانی مشخص تعویض بشود که این دوره زمانی معمولا در دفترچه راهنمای خودرو ذکر می شود. با گذشت زمان، گرمای موتور و شرایط جوی محیط باعث می شوند روغن نتواند وظیفه اش را به خوبی انجام بدهد، در این صورت به اجزاء سیستم هیدرولیک آسیب خواهد رسید. بهتر است بدانید تعویض روغن بسیار ارزان تر از عوض کردن چرخ دنده و پنیون و یا پمپ هیدرولیک تمام می شود.