لجستیک در تعبیر عمومی یک فن نظامی تلقی می شود، اما در این مبحث صرفا جنبه جابه جایی بار را دارد.
لجستیک رسالت تسهیل و ساده کردن ارتباطات انسانی را در راس قرار داده است، پس لجستیک باید در معیار منطقه ای و از دیدگاه موقعیت جغرافیایی و نیز از نظرگاه زیربناهای مقررات در این راستا قدم بردارد. در تمام شاخه های لجستیک، ترابری و حمل ونقل نهادی ترین عامل آن است. برخی مفاهیم لجستیک برای درک بهتر:
الف: مفهوم مدیریت زنجیره تامین و لجستیک
لجستیک در مدیریت زنجیره تامین به این معنی است که کارایی جریان رو به جلو و رو به عقب و همچنین ذخیره کالا ها، خدمات و اطلاعات از ابتدا تا نقطه پایان برای تامین نیازمندی های مشتریان را برنامه ریزی و کنترل میکند.
گستره های مدیریت لجستیک عبارت است از:
اما در کل لجستیک به معنای فعالیت های هماهنگی است که برای بررسی، تحقیق، مطالعه و برآورد نیازهای اولیه در زمینه وسایل، تجهیزات، تأسیسات، ماشین، ابزار آلات و قطعات از هر نوعی و همه امور مربوط به تهیه و تولید، بیمه، انبارداری، حمل ونقل، توزیع و نظارت بر موارد فوق انجام می گیرد.
ب: لجستیک و حمل ونقل در جهان
نحوه عملکرد حمل ونقل بیانگر تأثیر و میزان جابه جایی تولیدات است و پیشرفت در امور فنی و مدیریتی باعث بهتر شدن سیستم جابه جایی و سرعت ارسال و راحت تر شدن امور حمل ونقل می شود.
حمل ونقل یک بخش اصلی در به کارگیری لجستیک با تدارکات است. پس درنتیجه یک سیستم کارآمد برای تامین ارتباطات بخش های تولید، نیاز به مجموعه ای از چهارچوب های مشخص دارد؛ اما یک سیستم حمل ونقل مناسب در فعالیت های تدارکات منجر به تأثیرگذاری لجستیک با کمتر شدن هزینه های عملیات و بیان کیفیت خدمات می شود.
برای بهتر شدن سیستم حمل ونقل باید دستگاه های دولتی و خصوصی با هم همکاری داشته باشند تا سیستم لجستیک بازدهی بهتری داشته باشد.
1-ت-هزینه حمل ونقل کالا در لجستیک،
حمل ونقل مهم ترین شاخه در سیستم اقتصادی لجستیک است به طوری که بیشتر هزینه ها در لجستیک مربوط به حمل ونقل می شود.
بر اساس گفته شورای ملی مدیریت توزیع کشور استرالیا؛ هزینه های حمل ونقل شامل 44% از مجموع هزینه های لجستیک و 6٫5% از سود عایدی در فرایند لجستیک است؛ اما هزینه های لجستیک در حمل ونقل هوایی نشان می دهد که بیشترین هزینه (29٫4%) در بخش حمل ونقل صورت می گیرد و شامل هزینه امور دفتری، انبارداری، بسته بندی و مدیریت، جابه جایی داخلی می باشد. به طور کلی در کشور های پیشذفته یک سوم هزینه های لجستیک در حمل ونقل شامل هزینه های پیمایش، کانتینر، پالت، ترمینال و نیروی انسانی است.
در سیستم لجستیک حمل ونقل یکی از عوامل محدود کننده در تعیین بازارها هدف است پس درنتیجه مشخص است که حمل ونقل نقش مهمی در میزان منافع محصول دارد.
2-ت-هزینه حمل ونقل و مد بهینه جابه جایی کالا در لجستیک،
حمل ونقل نوع ویژه ای از تولیدات است که برخلاف اصول جاری در تولید کالاهای اقتصادی در یک نقطه مشخص مکانی مستقر نیست. اهمیت بنادر، ایستگاه های راه آهن و… به عنوان مرکز فعالیت های حمل ونقل مستقیما در ارتباط با دیگر نقاط حمل ونقل در دنیا است. حجم زیادی از درآمد حمل ونقل در ترمینال ها است که در کل خود ترمینال ها هم هزینه هایی را دارند تا بتوانند در بهبود ارائه خدمات موفق باشند.
درنتیجه حمل ونقل نوعی از تولید است که در مقایسه با باقی تولیدات اقتصادی، غیر قابل ذخیره کردن است و مصرف آنی دارد. مهم تر اینکه بازده حمل ونقل دارای سیر صعودی بوده و با افزایش بهره برداری، مقدار تولید افزایش می یابد. انواع هزینه ها:
ث: لجستیک و حمل ونقل در ایران
با بررسی وضعیت اقتصادی به این تنیجه می رسیم که در ایران بحث مشتری مداری و کیفیت و ارائه خدمات به شکل مطلوب انجام نمی گیرد پس باید تولید کنندگان راه حل های عملیاتی و اجرایی مناسبی را ارائه دهند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشورهای مختلف، از کل هزینه های لجستیکی در هر کشور، 62% آن متعلق به بخش حمل ونقل، 34% به بخش نگهداری موجودی و انبارداری و 4% مربوط به مدیریت و کنترل لجستیک است.
در حال حاضر 6 تا 7 درصد قیمت کالاها در جهان متأثر از هزینه های حمل ونقل است اما در ایران این عدد 12% است. متوسط سهم هزینه های لجستیکی از قیمت تمام شده محصولات در جهان بین 7٫9 تا 3٫11 درصد و در ایران 4٫19% از قیمت تمام شده است. پس در صورت مدیریت فعالیت های لجستیکی در ایران می توان کاهش 8 تا 10 درصدی هزینه های لجستیکی از قیمت تمام شده را شاهد بود که درنتیجه قیمت تمام شده محصولات ایرانی را تضمین می کند.