یکی از اصلیترین متعلقات هر تریلر سیستم انتقال برق و باد است. حتما در حین حرکت تریلر به لولهها و کابلهای متصل شده به آن توجه کردهاید. در ادامه به بررسی عملکرد هر یک میپردازیم.
وظیفه کانکتورها چیست ؟
به طور کلی کانکتورها را به عنوان رابطه مابین اجزاء مختلف سیستم ترمز میشناسیم و با کمک کابلها این اجزاء به هسته اصلی سیستم ترمز متصل و در پی آن عملگرهای مختلف سیستم ترمز فراخوانده میشود.
بنابراین با فرض این که سیستم مورد استفاده دارای عملکرد به صورت EBS میباشد کابلها وظایف زیر را برعهده دارند:
آماده سازی و انتقال تمام فرمانهای صادر شده از کشنده به سیستم ترمز
وظیفه اصلی این سوکتهای داری 7 پین برقراری ارتباط بین سیستم ترمز تریلر و سیستم ترمز کشنده میباشد که فقط در سیستمهای EBS موجود میباشد. در تنظیمات اولیه سیستم EBS مقدار تناژ بار وارده توسط شرکت سازنده KNORR) یا (WABCO به کمک نرم افزار برنامه ریزی میشود.
شیر تنظیم ارتفاع تریلر یا سوپاپ اندازه گیری بار تریلر (شیر الاکنگی)
این شیر با توجه به باری که روی تریلر قرار دارد ارتفاع بالنها در حالت ثابت و غیر قابل تغییر تنظیم میکند. در سیستم تعلیق بادی مقدار نیروی ترمز تریلر بر اساس فشار باد بالنها تعیین میشود. در سیستم تعلیق مکانیکی (فنری) این شیر مقدار بار روی تریلر را اندازه گیری میکند و با توجه به بار تریلر مقدار نیروی ترمز تعیین میشود. از ویژگیهای بارز شیر تنظیم ارتفاع، امکان فراهم نمودن مشخصه حد در ارتفاع میباشد.این مشخصه امکان افزایش ارتفاع به صورت دستی خارج از حد تعریف شده را نخواهد داد.
توجه: شیر الاکنگی مورد استفاده در مجموعه تریلرهای تانکر با محصولات دیگر متفاوت میباشد.
شیر بالا / پایین ارتفاع تریلر
این شیر امکان بالا و پایین بردن ارتفاع تریلر به صورت دستی را فراهم مینماید. و به کمک آن به صورت دستی میتوان مقدار حجم بالنها را تغییر دارد و در نهایت این مهم منجر به کاهش و افزایش ارتفاع شاسی مورد نیاز خواهد شد. لازم به ذکر است در صورت هرگونه تغییر توسط راننده و فراموش نمودن تنظیم مجدد پس از حرکت تریلر و افزایش سرعت (بیشتر از 16 کیلومتر بر ساعت)، ارتفاع تر یلر به حالت استاندارد که در کارخانه برنامه ریزی شده است بر میگردد.
بیشترین مقدار نیروی گشتاور مجاز برابر 1.2 نیوتن متر میباشد و با چرخاندن پیچ تعبیه شده به میزان 360 درجه به صورت تقریبی زاویه به میزان 11 درجه تغییر می یابد. با چرخاندن اهرم در نظر گرفته شده در جهت ساعتگرد ارتفاع شاسی افزایش مییابد و با چرخاندن آن در جهت خلاف عقربههای ساعت ارتفاع کاهش مییابد.اکیدا توصیه میگردد که راننده نبایست در تنظیمات صورت گرفته شده کارخانهای تغییری اعمال کند.
شیر قفل پارک
از این شیر برای پارک کردن و حرکت دادن به صورت اضطراری در تریلر استفاده میشود و فقط بر روی تریلرهایی قابل نصب است که دارای بوستر دوبل میباشند. بوسترهای دوبل شامل مکانیزم ترمزگیری هم در حال حرکت و هم در حالت توقف به صورت کامل میباشند. بخش پلاستیکی آن این امکان را فراهم میسازد تا در برابر زنگ زدگی محافظت گردد و در نهایت طول عمر آن افزایش یابد عملکرد این شیر به شرح زیر میباشد:
دکمه قرمز (پارک)
احتمال وقوع حادثه
استفاده از قفل پارک به عنوان یکی از اجزا اصلی سیستم ترمز جهت بالا بردن ضریب اطمینان در زمان توقف و در پی آن حالت کوپلینگ مابین تریلر و کشنده میباشد عدم توجه به موارد ایمنی خطرات جدی به دنبال خواهد داشت اکیدا توصیه میگردد که به موراد زیر توجه نمایید. اکیدا توصیه میگردد که در زمان اتصال کوپلینگها میبایست از کشیده شدن دکمه قرمز به سمت بیرون(حالت فعال-شیر پارک) اطمینان کامل داشته باشید.در غیر این صورت با اتصال کوپلینگ قرمز علی رغم فعال بودن دکمه مشکی ترمز آزاد شده و آثار غیر قابل جبران به دنبال خواهد داشت. به نکات زیر توجه داشته باشید:
دکمه مشکی (اضطراری)
شیر کنترل بالابر محور (Lift axle control valve)
این شیر دو عمل زیر را انجام میدهد:
توجه: در زمانی که سیستم در حالت RSP یا به اصطلاح به عملگر ضد واژگونی مجهز شده است استفاده از محور بالابر قابل دسترس نمیباشد و سیستم به طور خودکار از طریق فرمان الکتریکی محور بالابر را در حالت پایین قرار میدهد.در مثال زیر به یکی از مزایای مکانیزم بالابر محور اشاره مینماییم این مهم امکان کاهش درگیری تایر با سطح جاده و در نهایت بالا رفتن راندمان حرکتی تریلر در سطح جاده خواهد شد.
کفگردهای دارای فیلتر
کفگردها جهت اتصال سیستم ترمز و باد تریلر به کشنده میباشند. کفگرد زرد مربوط به ترمز و کفگرد قرمز مربوط به مدار باد اصلی سیستم به همراه فیلتر هوا میباشند که باعث عدم ورود هر گونه آلودگی به داخل آن خواهد شد.کفگردهای زرد و قرمز قابلیت جابه جایی با هم را ندارند. توجه: حداکثر فشار کاری کفگردها 8 بار میباشند. دمای کاری کفگردها از 30- درجه تا 80+ درجه سانتی گراد میباشد.
توجه:
در زمان سرویس میتوان فیلتر مورد استفاده در کفگردها را بدون جداسازی پیکره مورد بازرسی قرار داد. در زمانی که فیلتر مورد استفاده دارای آلودگی شدیدی باشد میتوان با پایین نگه داشتن قفل تعبیه شده به سمت پایین و چرخاندن آن تا 90 درجه در جهت خلاف عقربههای ساعت امکان دسترسی به فیلتر مهیا میشود. جهت قرار دادن فیلتر نیز، عکس این مهم عمل مینماییم.
سوکت اصلی برق تریلر (15 پین)
سوکت جداگانهای است که در جلوی کلیه تریلرها نصب میشود. وظیفه اصلی این سوکت تامین برق سیستم ترمز و روشنایی میباشد. دقت شود که تمامی پینهای داخلی این سوکت بایستی سالم باشد. درصورتیکه کشنده مجهز به سوکت 15 پین نباشد، از 2 عدد سوکت 7 پین جهت اتصال استفاده میگردد.
سوکتهای تعریف شده از طرف شرکت سازنده از 4 بخش مجزا تشکیل شده است که سه بخش آن مربوط به برق اصلی جهت تغذیه ( راهنماها، لامپها، چراغهای خطر و غیره) میباشد. یک بخش این مجموعه اختصاص به ورودی ABS دارد. شکل زیر نشان دهنده این تقسیم بندی میباشد: سیستم روشنایی تریلرهای ماموت از شرکت ASPOCK مطابق استاندارد بین المللی ADR تهیه میگردد.سیستم روشنایی دارای چراغهای ضد جرقه، LED، مقاوم در مقابل آب، نور آفتاب و دارای طول عمر بالا میباشد.
سیستم برق تریلر 24 ولت میباشد و شامل سوکتهای 7 و 15 پین، چراغ ترمز عقب، چراغهای گوشه عقب (چراغ پایه دار)، چراغ دنده عقب، چراغ مهشکن، شب نمای خطر عقب، چراغ شب عقب، چراغهای بغل، شب نمای بغل، چراغهای جلو با شب نمای جلو و چراغ پلاک میباشد که این چراغها و علایم مطابق استانداردهای ملی و بین المللی نصب میگردد.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)