با پیشرفت تکنولوژی و در خدمت بودن آن که روز به روز در صنعت خودرو به کمک و یاری انسان میآید با کمی برگشت به زمان قبل جایی که زمانی بازتاب نور خودرو و چراغ خودروهای دیگر در آینه خودرو باعث آزار و اذیت میشد و توسط اهرم کوچکی در زیر آینه وسط این مشکل برطرف یا از آزار آن کاسته میشد. البته این اتفاق، جزء پدیدههای شایعی است که برای بسیاری از رانندگان، حداقل یک بار پیش آمده است. ازآن جاکه این مسئله، مشکل بسیاری از رانندگان به شمار میرفت، محققان صنعت خودرو درصدد شدند تا روشی مؤثر برای غلبه بر این مشکل پیدا کنند تا این که در نهایت آینههای الکتروکرومیک (Electrochromic Mirrors) به عنوان تنها راه حل این مشکل معرفی شدند.
در حقیقت، موضوعی که باعث آزار چشم رانندگان میشود، بازتاب نور چراغ خودرو پشت سر از طریق آینه جلو است. حال اگر مکانیسمی باشد که طی آن بتوان این بازتاب نور را خنثی یا ضعیف کرد مشکل حل میشود. اساس کار آینههای الکتروکرومیک به گونهای است که وقتی که نور با شدت بالا به آینه میتابد، رنگ آینه به صورت اتوماتیک تیره میشود.
تیره شدن رنگ آینه باعث ضعیف شدن بازتاب نور میشود و در نتیجه چشم راننده از آزار نور مستقیم درامان میماند. البته این موضوع به افزایش دید راننده، هنگام تابش نور خورشید از پشت، نیز کمک میکند. گفتنی است، این آینهها به طور اتوماتیک در روشنایی روز به رنگ روشن و در تاریکی شب نیز به رنگ تیره در میآیند.
اجزاء آینه های الکتروکرومیک:
آینههای الکتروکرومیک از دو سطح شیشهای تشکیل شدهاند. در فضای میانی این دو سطح شیشهای، یک ژل الکتروکرومیک به کار رفته است که در واقع نقش اصلی بر عهده این ژل است. همان طورکه از نام الکتروکرومیک پیداست، این کلمه به معنای تغییر رنگ با تغییر شدت جریان الکتریسیته است. بدین صورت که با تغییر شدت جریان الکتریسیته، رنگ ژل تغییر پیدا میکند. گفتنی است، در رو و پشت سطح آینه از یک حس گر حساس به نور استفاده شده است.
حس گر عقب، نور محیط بیرون را از شیشه جلو دریافت میکند و به نسبت شدت نور، با استفاده از کم و زیاد کردن شدت جریان الکتریسیته، رنگ ژل را تیره یا روشن میکند. حس گر جلوی آینه نیز وقتی که نور با شدت زیاد، نظیر نور خورشید یا نور چراغ اتومبیلهای پشتی به آینه میتابد، شدت جریان الکتریسیته را تغییر میدهد و سبب تیره شدن رنگ آینه میشود.