دی لایت (Daylight)، ال ای دی روز یا روشنایی در روز؛ اگر علاقه مند به دنیای خودرو باشید احتمالاً تاکنون این نام ها را شنیده اید. حتی در بسیاری از خودروهای جدید دی لایت به عنوان یکی از ویژگی های خودرو عنوان می شود.
چند سالی است که اگر در خیابان ها راه بروید متوجه خودروهایی خارجی می شوید که در روز آفتابی با چراغ های روشن حرکت می کنند. شاید حتی آن را نوعی خودنمایی نیز تلقی کرده باشید اما روی دیگر این سکه همان جلب توجه شماست. تصور کنید عرض خیابان را طی می کنید. اگر متوجه این چراغ ها شوید طبیعتاً میایستید تا خودروی موردنظر عبور کند.
تاریخچه دی لایت
برای فهم کاربرد چراغ های دی لایت بهتر است کمی به عقب بازگردیم. در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به علت شرایط خاص جوی و مه آلود بودن دائمی هوا روشن بودن چراغ های خودرو در بیشتر فصول سال اجباری است. این قانون سابقه ای چند ده ساله دارد؛ اما طی تحقیقی در سال 2008 توسط اداره امنیت ایالات متحده مشخص شد که تعداد تصادفات خودروها با عابرین پیاده و دوچرخه سوارها رو به افزایش است.
این در حالی بود که در این کشور خبری از مه آلود بود و شرایط خاص آب و هوایی نبود؛ بنابراین آنها چاره کار را در استفاده از دی لایت یا روشنایی در روز به منظور جلب توجه بیشتر عابران و دیگر رانندگان دیدند. در این روش چراغ ها به طور خودکار یا دستی پس از روشن شدن خودرو به کار می افتند و با نور پایین توجه سایرین را به خودروی عبوری جلب می کنند. به واقع دی لایت مانند فانوسی در دست نابیناست.
کاربرد دی لایت
اگرچه در ایران با وجود آمار بالای تصادفات هنوز عده زیادی کاربردی بهتر از زیبایی برای دی لایت پیدا نکرده اند و خودروسازهای داخلی نیز به نصب این آپشن بر روی خودروهای خود تن نمی دهند البته جدیدا در مدل 207 چراغ های جلو به این سیستم مجهز شده اند، اما جالب است بدانید که در ایالات متحده امریکا خودروهایی که از سیستم دی لایت استفاده می کنند مبلغ کمتری را بابت بیمه می پردازند.
اهمیت این چراغ ها به حدی است که در کشورهای حوزه اسکاندیناوی استفاده از این فناوری برای خودروسازان اجباری شده است. به نظر شما استفاده از این چراغ ها در خودروهای ساخت داخل تا چه اندازه می تواند در کاهش تصادفات تأثیرگذار باشد؟