به طور کلی کنیسترِ سوخت، حافظِ محتویات جیب شما و محیط زیست است.این قطعه باعث بهره وری از بنزینِ بخار شده میشود. اعمالِ استانداردهای سخت گیرانه برای کاهش آلودگی خودروها در سال 1970، باعث اضافه شدنِ کنیستر در بیشتر خودروها شد و سال ها بعد نصبِ این قطعه در خودروهایِ داخلی اجباری شد.
شاید برای شما هم پیش آمده است که بعد از رفع عیب خودرو در تعمیرگاه های مجاز و غیر مجاز داخلی، با یک شلنگِ خارج شده از زیر سپر عقب مواجه شده اید و بعد از جویا شدنِ علت کار، آقای متخصص دلیل این کار را صاف کار کردن پیشرانه یا باز شدنِ نفس خودرو عنوان می کند، در ادامه به بررسی نحوه کارکرد این قطعه و بعد از آن درست یا نادرست بودن ادعای آقای متخصص می پردازیم.
همان طور که در شکل پیداست، بخارات بنزین و هیدروکربن های تبخیر شده از سطح بنزینِ موجود در باک، توسط یک رابط به مخزن کنیستر می رسند. در این قطعه به دلیل وجود زغال، هیدروکربن ها جذب می شوند و بخارات بنزین بعد از گذشت از صافی با یک رابط به سوپاپِ برقی کنیستر می رسند، اگر خودرو روشن باشد بخارات بنزین از این دریچه عبور می کنند و به مانیفولد هوا می رسند و در محفظه احتراق می سوزند، در غیر اینصورت و شرایطِ بسته بودنِ دریچه، در محفظه کنیستر می مانند تا خودرو استارت زده شود، با ورود بخارات بنزین در محفظه مانیفولد هوا، مصرف سوخت درصدی کمتر می شود و کارکردِ موتور به طورِ ویژه در حالتِ سرد و به خصوص در خودروهای کاربراتوری دارای کارکردی بهینه خواهد بود. حال جواب سوال مشخص است! خارج کردنِ کنیستر از مدار، باعث افزایش مصرف سوخت و کارکرد نامناسبِ اتومبیل در شرایط سرد می شود.
شرایط کارکرد و تعویض قطعه
قابلیت جذب در ذغال هایِ کنیسترها بعد از مدتی با کاهش چشمگیر مواجه می شود، خودروسازان زمان تعویض این قطعه را هر 30 هزار کیلومتر یا هر 24 ماه یک بار بیان کرده اند، شکل این قطعه و محل قرارگیری آن در خودروهای مختلف متفاوت است، برای پیدا کردن آن کافی ست لوله های خروجی از باک بنزین را از زیرِ ماشین دنبال کنید.
کنیستر دارای دو ورودی و یک خروجی است، در قسمت بالای آن یک ورودیِ بخارات بنزین از سمت باک و یک خروجی به سمت سوپاپ برقی کنیستر و در قسمت پایین یک ورودی برای هوا دارد، برای تستِ سلامت آن، دو قسمت ورودی در بالا و پایین را آزاد کنید و با نوک انگشت در هنگامِ روشن بودن اتومبیل چک کنید، در صورت وجودِ مکش کنیستر سالم است. سوپاپ برقی را هم به همین طریق از قسمت ورودی امتحان کنید. سوپاپ برقی در تمامی خودروها دارای یک ورودی و یک خروجی و یک فیش برقی می باشد.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)