نرسیدن بنزین به موتور
تمام شدن بنزین- کیپ شدن صافی بنزین- سوختن رله پمپ- سوختن فیوز پمپ- عمل کردن کلید قطع کن بنزین- خرابی سنسور موقعیت میل لنگ.
نرسیدن برق به شمع برای جرقه زدن در لحظه مناسب
خرابی کویل، خرابی وایر- قطع شدن اتصالات کوئل.
نرسیدن هوا و درست نبودن ترکیب هوا و بنزین در موتور و کمپرس نشدن به موقع برای احتراق
کیپ شدن لوله ورودی هوا- نشت بنزین از انژکتور- خراب شدن سنسور دمای آب موتور- خراب شدن سنسور فشار هوای ورودی- خرابی سوپاپها و فرار کمپرس از سر پیستون- تنظیم نبودن تایم - باز و بسته شدن بی موقع سوپاپ ها.
عدم شناسایی کد سوئیچ
در خودروهای مجهز به کلید ایموبلایزر.
نرسیدن بنزین به موتور
بنزین تمام شده، یا صافی بنزین کیپ شده. از کافی بودن بنزین در باک مطمئن شوید، اگر صافی بنزین را هر 10 هزار کیلومتر تعویض کنید، کیپ شدن صافی بنزین بسیار به ندرت اتفاق می افتد یا پمپ بنزین سوخته است.
ابتدا شیلنک ورودی بنزین به پشت انژکتور را چک کنید که درست وصل شده باشد، سپس شیلنک را جدا کنید باید سوخت حداقل به مدت 4 ثانیه با فشار (حدود 6 بار Bar) از شلنک خارج شود. اگر این اتفاق نیفتاد، می توانید با رعایت نکات ایمنی نیش استارت بزنید، و ببینید سوخت خارج می شود یا خیر. (انجام این کار مخصوصا اگر موتور گرم باشد، خطرناک است).
اگر بنزین با فشار کم و منقطع از شلنک خارج شد، یا پمپ بنزین ماشین خراب است و یا مقدار سوخت در باک کافی نیست.
اگر هیچ بنزینی خارج نشد، پمپ بنزین را به یکی از دو روش زیر تست کنید:
وقتی مطمئن شدید کار نکردن پمپ بنزین دلیل روشن نشدن موتور است به ترتیب زیر عمل کنید:
موارد زیر، می توانند منجر به سوختن پمپ بنزین شوند:
نرسیدن برق به شمع
یکی از شمع های را باز کنید، بدنه شمع را به بدنه خودرو، و سر آن را به وایر وصل کنید، در لحظه استارت زدن، جرقه بین الکترودهای شمع را باید بتوانید ببینید. بسیار احتیاط کنید، ولتاژ برق شمع بالاست.
اگر جرقه را دیدید، خرابی کوئل و قطع بودن اتصالات آن نیز منتفی است. ولی اگر جرقه ای ندیدید، اتصالات کوئل و وایر را چک کنید.
اگر همه اتصالات درست باشند، ممکن است سنسور موقعیت موتور، و یا ECU، کامپیوتر مرکزی ماشین خراب شده باشند. تشخیص این موارد توسط کارشناس صورت می گیرد.
نرسیدن هوا و درست نبودن ترکیب هوا و بنزین
برای اینکه موتور خودرو روشن شود، هوا باید شرایط زیر را داشته باشد:
ممکن است نرسیدن هوای کافی به محفظه احتراق، به دلیل گرفتگی لوله های هوای ورودی باشد. (در اثر تصادف، یا ورود برف به دهانه ورودی هوای کنار چرخ جلو).
خرابی هر یک از سنسورهای دمای آب موتور و سنسور فشار هوای ورودی، نشتی سوزن انژکتور و غنی شدن بیش از حد سوخت نیز باعث روشن نشدن موتور ماشین می شوند.
همچنین، نسبت نادرست هوا و بنزین در محفظه احتراق، خرابی سوپاپها، فرار کمپرس سر پیستون، تنظیم نبودن تایم موتور، باز و بسته شدن بی موقع سوپاپ ها نیز منجر به روشن نشدن موتور می شوند.
نرسیدن هوا به موتور
لوله خرطومی ورودی هوا به موتور را باز کنید، اگر مشکل حل شد، در نتیجه ورودی هوای موتور ایراد دارد.
سنسورهای دمای آب موتور، فشار هوای ورودی
سنسور دمای آب موتور و سنسور فشار هوای ورودی از طریق دستگاه دیاگ تست می شوند.
نشت بنزین از انژکتور
اگر انژکتور بنزین نشتی داشته باشد، وقتی مانیفولد هوا را باز می کنید، بوی تند بنزین را احساس خواهید کرد. البته احساس بوی بنزین از مانیفولد، دلیل قطعی برای نشت بنزین از انژکتور نیست.
خرابی سوپاپها و درست عمل نکردن آنها، نسبت نادرست بنزین و هوا در محفظه احتراق، تنظیم نبودن تایم موتور.خرابی سوپاپ و تنظیم نبودن تایم، از نظر فنی پیچیده تر بوده و فقط توسط کارشناس تست می شوند.
عدم شناسایی کد سوئیچ
در خودروهای مجهز به کلید ایموبلایزر، عملکرد سوئیچ های ضد سرقت (ایموبلایزر) به این شکل است که یک کد را به ECU ارسال می کند و ECU تمام شرایط را برای روشن شدن خودرو آماده می کند. اگر این کد بدرستی شناسایی و برای ECU ارسال نشود، خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود.