نسل جدید کامیون هینو سری 500 سال گذشته به بازارهای جهانی معرفی شد و تاکنون توانسته محبوبیت بسیار زیادی به دست بیاورد. میزان فروش این کامیون توربوشارژی به اندازه ای بالا بوده است که برند ژاپنی هینو را در سال 2017 و در سه ماهه نخست سال 2018 جزو پر فروش ترین برندهای این صنعت قرار داده است.
کامیون هینو GH 1832 از سری هینو 500، کامیونی است که 38 تن ظرفیت دارد و به یک موتور شش سیلندر و توربو دیزل مجهز شده است که 320 اسب بخار نیرو و 1275 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتور قوی در کنار یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته Allison قرار گرفته است.
از دیگر تجهیزات این کامیون می توان به سیستم WABCO که به حسگر دنده عقب و ترمز اتوماتیک دنده عقب مجهز است اشاره کرد. این سیستم به این منظور طراحی شده است تا به رانندگان کمک کند به راحتی پارک کنند و بارشان را به راحتی در بارانداز ها تخلیه کنند. سیستم WABCO از دو حسگر عقب و یک نمایشگر بر روی داشبورد بهره می برد که بسیار خوانا است. هنگام حرکت به سوی جلو یا عقب و نزدیک شدن به یک شیء ثابت، حسگرها به صورت خودکار ترمزها را درگیر می کنند تا از بروز تصادف پیشگیری کنند.
وقتی این سیستم در کنار دوربین دید عقب قرار می گیرد، کارش را بسیار خوب انجام می دهد و احتمال بروز تصادف را به حداقل می رساند. ناگفته نماند که نسل جدید هینو 500 به سیستم هشدار عبور از خط نیز مجهز شده است. این سیستم به گونه ای طراحی و برنامه ریزی شده است که وقتی با سرعت های بالای 80 کیلومتر بر ساعت رانندگی می کنید وارد عمل شود و کارش را بسیار خوب انجام می دهد. در مجموع میتوان گفت این سه تجهیز جدید به رانندگان کمک زیادی در انجام وظایف روزمره شان خواهند کرد و بسیار کاربردی خواهند بود.
رانندگی با این کامیون در مسافت های طولانی راحت است و راننده را خسته نمی کند. موتور در کنار گیربکس Allison کارش را به خوبی انجام می دهد و در دورهای پایین نیز گشتاور خوبی در اختیار راننده قرار می دهد. به محض این که پایتان را از روی پدال گاز بردارید، سرعت کامیون کم می شود و گیربکس به صورت اتوماتیک دنده را سنگین می کند تا گشتاور بیشتری تولید شود. فرمان هینو 500 جدید نیز خوش دست و سبک است. این کامیون هنگام تردد در شهر نیز بسیار خوب عمل کرده و از پیچ های باریک و کم عرض به راحتی عبور می کند.دید راننده از اطراف به لطف وجود آینه های بزرگ بسیار عالی است و همه زوایا قابل دیدن هستند. حتی چرخ های عقب نیز از داخل آینه ها قابل دیدن هستند و این امر به راننده کمک می کند بهتر از پیچ های تند عبور کند. سیستم کنترل پایداری نیز به صورت استاندارد برای این کامیون عرضه شده است.
اگر راننده تصمیم بگیرد در توقف های بین راه در داخل کابین استراحت کند، فضای کافی برایش وجود دارد. صندلی راننده نیز بسیار جادار است و تنظیمات مناسبی دارد. علاوه بر این، پایه فرمان نیز قابل تنظیم است و راننده با استفاده از این امکانات می تواند وضعیت قرارگیری اش به خوبی تنظیم کند. در داخل کابین، رادیو دیجیتال نیز به چشم می خورد. صفحه نمایشگر اطلاع رسانی و تفریحات و سرگرمی نیز عالی به نظر میرسد ولی قدری کوچک است و این امکان وجود دارد که هنگام حرکت قدری حواس راننده را پرت کند.
دکمه های کنترل رادیو نیز روی غربیلک فرمان تعبیه شده اند، صفحه کیلومترشمار و مسافت سنج به اندازه کافی بزرگ هستند و خواندن آن ها هنگام حرکت آسان است، علاوه بر این ها، دو صفحه نمایشگر اطلاعات نیز در کنار آن ها به چشم می خوردند. یکی از این صفحات نمایشگر، فشار باد تایرها، میزان سوخت موجود در باک و دمای آب رادیاتور را نشان می دهد و نمایشگر دیگر، به یک سیستم مجهز است که راننده می تواند اطلاعات مربوط به میانگین سرعت، ساعت های حرکت و سایر اطلاعات را به صورت دلخواه روی آن مشاهده کند. محفظه های باری که بالای سر راننده تعبیه شده اند نیز بسیار کاربردی هستند.
پاسخ زینگ:
سلام.
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)