روی درب اطلاعاتی نوشته شده است که یکی از این اطلاعات، درباره بالاترین فشاری است که درب می تواند تحمل کند. بعد از عبور از این فشار، سوپاپ زیر درب عمل کرده و آبی که درون سیستم رادیاتور قرار دارد به بیرون حرکت خواهد کرد.
در اکثر سیستم های خنک ساز پیشرانه، وقتی فشار درون سیستم خنک ساز به مرحله ای رسید که بالاترین از حد استاندارد این سیستم باشد، باید به نحوی این فشار خنثی شده و کنترل شود. این افزایش فشار معمولا ناشی از عدم استفاده از ضدیخ و کارکرد نادرست سیستم خنک ساز موتور و در نهایت به جوش آمدن آب این بخش است که ایجاد فشار مضاعفی خواهد کرد.
همچنین ایراد در واشر سرسیلندر و نفوذ کمپرس موتور به این بخش، در بسیاری از موارد باعث بروز چنین رویدادی خواهد شد. در این زمان مجاری به شدت تحت فشار قرار خواهند گرفت و در اینجا درب رادیاتور اهمیت خود را نشان خواهد داد. در این زمان سوپاپ زیر درب رادیاتور عمل کرده و فشار هوای زیادی درون موتور به بیرون باید منتقل شود.
البته در صورت خرابی واشر سرسیلندر، این فشار هیچ وقت کاملا تخلیه نخواهد شد و به همین خاطر در زمان بازکردن درب رادیاتور در زمان سرد بودن موتور، صدای خروج هوا را باز هم می توان شنید. از طرفی وقتی آب در حین چرخش در موتور و گرم شدن اضافه حجم پیدا می کند، با عبور از سوپاپ دربرادیاتور و رفتن به مخزن انبساط، از وجود فشار در سیستم جلوگیری می شود.
این اضافه حجم آب باز در زمان سردشدن، می تواند توسط سیستم به درون رادیاتور مکش شود به شرطی که ساختار کلی سیستم و خصوصا منبع انبساط کاملا درست عمل کند. حال می توان به اهمیت سلامت درب رادیاتور و کارکرد سوپاپ زیر آن به خوبی پی برد.
چک کردن آب رادیاتور
در برخی خودرو ها می توان وضعیت آب درون بخش خنک کاری پیشرانه را با نگاه به ظرف انبساط بررسی و کنترل کرد. اما در بعضی از پیشرانه ها این امکان وجود ندارد و درب رادیاتور نیز جدا از درب ظرف انبساط است. با این حال این گفته افراد فنی است که در هر حالتی از اطمینان داشتن به عملکرد صحیح پیشرانه خودرو، باز هم لازم است تا به طور مداوم آب و روغن موتور را چک کنیم.
دقت کنیم که نباید درب رادیاتور را در زمان گرم بودن موتور باز کرد چراکه هم امکان پاشش آب داغ به بیرون وجود دارد و هم در هواگیری مجدد آن دچار اشکال می شود. حتی به فرض اگر مجبور به باز کردن درب هستیم، بهتر است تا یک پارچه بزرگ را روی درب انداخته و آهسته درب را با احتیاط کامل باز کنیم تا به این صورت از پاشش آب و بخار داغ به اطراف جلوگیری شود. همچنین همیشه رادیاتور را در زمان سردبودن هواگیری کنیم چراکه آبی که گرم شده خود دچار افزایش حجم است و هواگیری به درستی انجام نخواهد شد.
واشرزدگی
درب رادیاتور و همچنین دهانه آن یکی از بهترین راه های فهمیدن مشکل واشر سرسیلندر است. در زمانی که واشر سرسیلندر دچار سوختگی می شود، چرب شدن درب رادیاتور و برفکی شدن آن و همچنین قهوه ای شدن آب درون رادیاتور نشان از خرابی واشر سرسیلندر است. حضور دود و گاز های متراکم سیلندر به درون آب باعث قهوه ای شدن رنگ آب و همچنین شیری شدن درب رادیاتور نیز ناشی از حضور روغن درون آب است.
درب رادیاتور ترموستاتیکی
این درب رادیاتور دارای فنر ترموستاتیکی است که با گرم شدن و رسیدن به دمای مشخصی، اقدام به باز شدن می کند. همچنین این فنر تحت فشار هوای درون سیستم نیز عمل خواهد کرد تا از این طریق دقت و صحت عملکرد درب رادیاتور مطمئن تر باشد. دماسنج بالای درب، گرمای دقیق آب را در بالای رادیاتور نمایش می دهد.