کامیون هیدورژنی تویوتا به تازگی با آخرین نسخه کلاس 8 که Project Portal نامیده می شود رونمایی شده است.گفته می شود که کامیون هیدروژنی تویوتا میتواند مسافت بیشتری را بپیماید و در زمینه مانورپذیری و انطباق پذیری با وظایف مختلف نیز توسعه بیشتری پیدا کرده است. این کامیون در روز 30 جولای 2018 در مرکز تحقیقات خودرو در شهر میشیگان در معرض دید عموم قرار گرفت.
ویژگی های فنی کامیون هیدروژنی تویوتا
این نسخه ثانویه (Beta) از کامیون Project Portal، در مقایسه با نسخه اصلی (Alpha) تفاوت های زیادی کرده است که از میان آن ها می توان:
مدیر ارشد خودروهای برقی و فناوری های نوین در شرکت تویوتا می گوید: «هدف ما از تولید اولین کامیون هیدروژنی تویوتا این بود که ببینیم آیا می توان چنین کامیونی را طراحی کرد و به تولید رساند یا نه. حالا دیگر وقت آن رسیده است که ما به تولید کامیون های تجاری نظر داشته باشیم.»
موتور کامیون جدید Project Portal مبتنی بر موتور خودرو برقی تویوتا میرا ساخته شده است. گفتنی است تویوتا میرا یکی از اولین خودروهای مجهز به سلول سوخت هیدروژنی بود که توانست موفقیت خوبی کسب کند. در واقع، کامیون Project Portal موتور سلول سوختی تویوتا میرا را با یک باتری 12 کیلوواتی ترکیب میکند تا نیروی پیشران کامیون تأمین شود.
اندرو لاند، مدیر ارشد این پروژه می گوید:« با ارتقا دادن کامیون نسخه Alpha و تست کردن آن در پیست و در جاده های منطقه لوس آنجلس، توانسته ایم در نسخه Beta کامیونی ارائه بدهیم که عملکرد بسیار بالاتری دارد. ما نیاز داشتیم نسخه اولیه را ارتقا بدهیم. نسخه جدید نه تنها از نسخه اصلی بسیار برتر است، بلکه برای استفاده تجاری و کاربرد در ناوگان های حمل بار نیز بسیار مناسب تلقی می شود »
تولید کامیون کلاس 8 هیدروژنی توسط کمپانی تویوتا بخشی از رویکرد این شرکت برای کاهش گاز آلاینده CO2 تا قبل از سال 2050 میلادی است. تویوتا می خواهد تغییر ایجاد کند و این تغییرات منحصر به منطقه خاصی نیست و در سرتاسر جهان و در همه محصولات اعمال خواهد شد.