شرکت آمریکایی و تازه تأسیس ثور، از اولین کامیون برقی خود موسم به ET-One رونمایی کرد.
به نظر می رسد رقبای کامیون برقی تسلا سمی (Semi) به تدریج در حال ظهور هستند. پس از معرفی کامیون برقی کامینز (Cummins)، حالا شرکت کامیون سازی تازه تأسیس ثور (Thor Trucks) که دفتر اصلی آن در لس آنجلس قرار دارد، نمونه تمام برقی و مستقل خود موسوم به ET-One را با توانایی کشش 36 هزار و 287 کیلوگرم، همراه پیشرانه گشتاور آنی حاصل از پک باتری لیتیوم-یون و طی کردن 482 کیلومتر مسافت با یک بار شارژ، رونمایی کرد.
کامیون برقی ET-One حاصل تفکر دو مؤسس شرکت کامیون سازی ثور، داکوتا سملر و جیو سردونی است که بودجه توسعه و ساخت آن کاملاً به صورت شخصی تأمین شده است. البته مقامات این شرک نوپا برای عرضه این کامیون برقی به بازار، به دنبال شرکای تجاری هستند.
ET-One با داشتن ترمزهای مجهز به سیستم بازیابی انرژی، تا نهایت سرعت 113 کیلومتر بر ساعت پیش می رود. با توجه به ظرفیت باتری، شعاع حرکتی این کامیون برقی و البته زمان 90 دقیقه ای برای شارژ کامل، استفاده اصلی آن در ترددهای متوسط خواهد بود. مدل پایه کامیون برقی تسلا سمی نیز با توانایی کشش و شعاع حرکتی برابر با ET-One، مناسب مسیرهای کوتاه است.
البته بر اساس گفته های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، مدلی از کامیون برقی سمی با توانایی طی کردن مسافت 805 کیلومتری، در آینده عرضه می شود که البته مقامات شرکت کامیون سازی ثور هم در نظر دارند مدلی با شعاع حرکتی بیشتر عرضه کنند.
تیم مهندسی این شرکت ادعا می کند که ET-One در مقایسه با کامیون های دیزل، در هر مایل (1.6 کیلومتر) تا 60 درصد هزینه ی تعمیر و نگه داری کمتری دارد و سوخت رسانی به آن تا 70 درصد کمتر خواهد بود. البته منظور از سوخت رسانی همان انرژی برق است که طبیعتا آلایندگی کامیون های دیزل را به همراه نخواهد داشت.
هنوز جزئیات فنی بیشتری از ET-One در دسترس نیست؛ ولی پیش بینی می شود که این کامیون برقی با قیمت احتمالی 150 تا 250 هزار دلار بر اساس مدل های مختلف آن، در سال 2019 عرضه شود. قیمت کامیون برقی تسلا سمی نیز از 150 تا 180 هزار دلار در نظر گرفته شده است.