منظور از بازارهای سنتی خرده فروشی ها و عمده فروشی هایی هستند که به صورت عرف سابق به فعالیت تجاری خود می پردازند. در خلال سال های اخیر، به بازارهای جدید و استفاده از فن آوری های نو در این کشور توجه بسیار زیادی گردیده است که با توجه به رقابتی بودن جذب مشتریان توسط شرکت های ایتالیایی و اروپایی و نیز شرکتهای فراوانی از ایالات متحده، رواج بازارهای نو به شکل روز افزونی در حال افزایش است.
انجام خریدهای اینترنتی و تلفنی و استفاده از کارتهای اعتباری متنوع همه نشان از تغییر بازار به سمت رویکردهای جدید به شیوه های جذب بازار می باشد. خرید از مراکز توزیعی که محصولات را در منزل تحویل مصرف کنندگان می دهند نیز جزء بازار مدرن محسوب می شود و این نوع معاملات به طور چشمگیری در حال افزایش است و شاید بتوان گفت که خانه ای یافت نمی شود که حداقل روزی یک مرتبه درخواست خرید تلفنی و تحویل اجناس مایحتاج خود را در منزل نداشته باشد.
خرید مصرف کنندگان از فروشگاه های بزرگ و سوپرمارکت های چند منظوره نیز در سال های اخیر رواج بسیار یافته است. آزادی انتخاب محصولات مورد نظر توسط خود مشتری، زمان بری کم برای دستیابی به محصولات، وجود تنوع در تولیدات و نیز وجود یک نوع کالا با چند نشان مختلف تولید شده توسط شرکت های مختلف و... همه از عواملی هستند که انگیزه را جهت خرید از این نوع فروشگاه ها بالا برده و فرد را ترغیب به خرید از آن ها می کنند.
با توجه به یکپارچه بودن بازار اروپا، نقل و انتقال سرمایه در میان کشورهای عضو با سهولت امکان پذیر است و با توجه به عدم دریافت هر گونه عوارض گمرکی، مالیات و... این بازار برای کشورهای عضو اتحادیه بازار رقابتی محسوب می شود و تنها با تکیه بر اصول اساسی بازاریابی می توان سهمی از بازار را از آن خود کرد.
امروزه شرکت ها و فروشندگان دریافته اند که کسب سهم از بازار و ایجاد فروش و درآمد بیشتر تنها از راه جلب رضایت مشتریان ممکن است، لذا با آینده نگری مناسب برای بازاریابی محصولات خود همواره درصدد ارائه هر چه بیشتر خدمات به مشتریان خود هستند. برخورد مناسب با مشتریان در این فروشگاه ها بسیار مورد توجه است.
البته باید بیان نمود که رواج بازارهای فروش مدرن تنها در شهرها صورت پذیرفته است و مردم ساکن این شهرها می توانند به سهولت به این فروشگاه ها دسترسی داشته باشند و هنوز در روستاها این امر تحقق نیافته است، به خصوص در مورد روستاهایی که در مناطق صعب العبور واقع شده اند که تعداد آنها نیز کم نیست و بخش عظیمی از مردم روستایی این کشور از استفاده از اینگونه فروشگاه ها محروم هستند. فروشگاه های سنتی در روستاها نقش اصلی عرضه محصولات، به خصوص محصولات و تولیدات غذایی و خوراکی را بر عهده دارند.
عمده فروشان و شبکه توزیعی مربوط به آنها در خلال سال های گذشته، اندکی تغییر را به خود دیده اند. شرکتهای توزیع کننده و عمده فروشان در این کشور، اغلب تابعیت ایتالیایی دارند. با وجود این، به دلیل توسعه نمایندگی های شرکتها تولید کننده خارجی، برخی از آنها تابعیتی غیر از ایتالیایی دارند. واردکنندگان ایتالیایی که بخشی از بازار عمده فروشی این کشور را از آن خود ساخته اند، خواهان انجام معاملات تجاری به صورت CIF هستند؛ چراکه آنها عموما با عوارض واردات مرسوله در ایتالیا و مالیات وضع شده بر ارزش افزوده و... آشنایی دارند و این در حالی است که آنها هیچگونه آشنایی خاصی با اینگونه هزینه های مربوط به کشورهای دیگر قبل از حمل مرسولات ندارند. بسیاری از عمده فروشان خواستار آنند که مرسولات مورد درخواست خود را از طریق هوایی و در اسرع وقت دریافت کنند.
اغلب تجارت های عمده فروشان با انگیزه بلند مدت صورت می پذیرد و آنان تمایل دارند که در صورت مطلوب بودن تجارت با طرفهای خود، به انجام آن در آینده نیز تداوم بخشند؛ لذا در تجارتهای بزرگ، ارائه تخفیفات برای شرکتهای ایتالیایی بسیار حائز اهمیت است. همچنین انتصاب نمایندگیهای دائمی برای فروش و ارائه خدمات پس از آن از سوی شرکتهای خارجی، بسیار اهمیت دارد. این نمایندگی ها باید قابلیت انعطاف در قیمتهای خود را داشته باشند. به علاوه، آنها باید با ارائه خدمات گوناگون درصدد جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان ایتالیایی برآیند تا در بازار رقابتی این کشور، توانایی حضور بلند مدت را داشته باشند.
عمده فروشان در ایتالیا برای بقای خود هم از تولیدکنندگان داخلی استفاده می کنند و هم اینکه به واردکنندگان و نیز شرکت های خارجی صادرکننده محصولات به این کشور توجه شایانی مبذول می نمایند.