به علت موقعیت جغرافیایی و همسایه بودن روسیه با ایران و مسیرهای کم هزینه انتقال محموله نسبت به کشورهای دور دست، شرکت های ایرانی می توانند کالاهای صادراتی را با مزیت بهای تمام شده کمتر نسبت به کالاهای دیگر کشورها عرضه کند.
- شناخت کامل قبلی از شرایط همکاری و نیازهای بازار روسیه همراه تدوین قراردادهای معتبر حقوقی با طرف های روسی و تعهد برای عملی کردن آن براساس توان قطعی
- پرهیز از پراکنده کاری، لزوم تجمیع واحدهای کوچک صادراتی در قالب تشکل های بزرگ و توافق قانونی در باره نظام مالی پرداخت ارزش محموله ها با تعیین ارز مشخص
- استفاده از مشاوره های معتبر حقوقی و صادراتی به ویژه انتخاب شریک مطمئن و نه سیاه در روسیه
- انتخاب کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه انتقال صادرات میوه و سبزیحات تازه به بازارهای پر مصرف
- رعایت استانداردهای بسته بندی، کیفیت و نگهداری در شرایط سردخانه ای پیش از بارگیری در بالاترین سطح
- اولویت در بسته بندی جذاب محصولات درجه یک با وزن کم برای مصرف خانوار زیر یک کیلو
- پرهیز از ارسال یک محصول با چند گونه کیفیت یا برداشت شده در چند زمان در یک محموله
- با توجه به فسادپذیر بودن محموله ها، مقاصد صادراتی براساس بازار مصرف ارسال شود.
- اطمینان از نظام توزیع در بازار
- هوشیاری برای گرفتار نشدن در بازار دلالی مراکز توزیع میوه و سبزیجات در شهرهای مختلف روسیه به ویژه مسکو که بیشتر دست فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان است.
- درج اطلاعات مربوط به وزن دقیق، استاندارد بودن، پروانه های بهداشتی، گواهی های ایزو در مراحل مختلف
- سعی در انتخاب یک برند یا نشان ساده با نماد ایرانی برای شناخته تر شدن محصول
- استفاده از کارهای تبلیغی کم هزینه مانند بروشورها در بسته های کوچک میوه مصرف خانواده برای معرفی ایران به شهروندان روسی و در صورت امکان شرح و تصویر یک اثر تاریخی یا روابط و پیشینه دو کشور
- هم افزایی و همپوشانی بین صادر کنندگان ایرانی برای صادرات موفق تر و پرهیز از رقابت ایرانی ایرانی که معمولا می تواند پیشنهاد برخی طرف ها در روسیه باشد.
- جلوگیری از انباشته شدن مطالبات از شرکت های روسی و به روز بودن اطلاعات
- ذکر دقیق ارزش گمرکی کالاهای صادراتی در مدارک مربوط به زبان انگلیسی و ترجیحا روسی
- استفاده از مسیر صادراتی خزر برای اجناس کمتر فساد پذیر به دلیل هزینه پایین تر
- شناخت بیشتر بازارهای پر مصرف و همچنین برنامه ریزی برای ورود به بازارهای جدید
- برنامه ریزی برای کشاورزی فراسرزمینی سبزیجات در جمهوری های مختلف روسیه برای تامین نیازهای مناطق دور دست
- توجه ویژه به مناطق ساحلی روسیه در خزر با توجه به مسیر ویژه آبی در صادرات کالا و سبزیجات