ثبت شرکت در کره جنوبی امروزه مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی به خصوص سرمایه گذاران آسیایی می باشد. ثبت شرکت در کره جنوبی در مقایسه با ثبت شرکت سایر کشورها جزئیات و روند پیچیده ای دارد که لازم است هر سرمایه گذاری پیش از شروع ثبت شرکت در کره جنوبی اطلاعات کافی در زمینه ثبت شرکت در کره جنوبی داشته باشد.
دولت کره جنوبی در سال 1998 برای جذب سرمایه گذاران خارجی (FID) قانون سرمایه گذاری خارجی را به تصویب رساند که در این قانون منافع بسیاری برای سرمایه گذاران خارجی و همچنین معافیت های مالیاتی و کمکهای نقدی پیش بینی شده است.
انواع نهادهای کسب و کار در کره جنوبی
مراحل ثبت شرکت در کره جنوبی
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت
ویزای سرمایه گذاری (D-8) برای مدت 6 ماه صادر می شود و طبق قوانین به مدت 5 سال قابل تمدید خواهد بود.
مزایای ثبت شرکت در کره جنوبی
شرکتهای ثبت شده در مناطق آزاد اقتصادی کره برای 5 سال از مالیات معاف هستند. در حال حاضر 8 منطقه آزاد اقتصادی من جمله اینچئون، بوسان و خلیج گوانگیانگ در کره وجود دارد.
در این مناطق هیچ تعرفه ای به واردات برای مدت سه سال برای شرکتهای ثبت شده در کره جنوبی وجود ندارد.
معافیت های مالیاتی به شرکتهایی که در این دو زمینه ثبت می شود تعلق می گیرد.
کارمندان
معایب ثبت شرکت در کره جنوبی
بهتر است شخص متقاضی ثبت شرکت در کره جنوبی برای اقدام و انجام بهتر این روند از وکیل معتبر در این زمینه کمک بگیرد و البته کمپانی ها و مؤسسات واقع در کره جنوبی نیز این روند را تسهیل می نمایند.
مالیات بر درآمد و فروش شرکت در کره جنوبی سالیانه 10% است و البته همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد برخی از شرکت ها من جمله شرکتهای ثبت شده در مناطق آزاد اقتصادی معاف از مالیات هستند. با وجود مزایای بسیار زیاد ثبت شرکت در کره جنوبی توصیه می شود اطلاعات بیشتری در رابطه با ثبت شرکت و مزایای بعد از آن کسب نمایید.
در بیشتر مواقع اخذ اقامت دائم در کشورهای آسیایی من جمله کشور کره جنوبی بسیار دشوار است و این کشورها مهاجرپذیر نیستند لذا بهتر است شرکت در کشورهای مهاجرپذیر ثبت شوند به طور مثال ثبت شرکت در کشورهای اروپایی همچون اتریش، آلمان، اسلواکی و اسلوونی منجر به اخذ اقامت دائم اروپا و بهره مندی از خدمات شهروندی خواهد شد.
طرح مالیات بر ارزش افزوده امروزه در بیش از 150 کشور جهان در حال اجراست و مزیتهای رقابتی زیادی برای سیستم های اقتصادی در پی داشته است. از جمله این کشورها، کره جنوبی است. از اهداف مربوط به بخش مالیات در برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی دولت کره طی سال های 1962تا 1966، گسترش پایه مالیاتی بود. به منظور دستیابی به این هدف، دولت کره اقدام به تأسیس اداره اجرای مالیات ملی در سال1965 کرد.
موضوع مطالعه و بررسی مالیات بر ارزش افزوده در سال 1971 از سوی وزارت دارایی کره مطرح شده بود که به منظور شناخت دقیق و جامع مالیات بر ارزش افزوده کشور کره اقدام به رایزنی و مشاوره با اقتصاددانان و کارشناسان برجسته بانک جهانی کرد.
کره جنوبی درسال1976 برای بررسی جزئیات بیشتر و تجزیه و تحلیل اثر احتمالی این نوع مالیات بر قیمت ها و توزیع درآمد، با آلن تیت از صندوق بین المللی پول و به منظور مشاوره درمورد پیش نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده و مشکلات اجرایی حاصل از معرفی آن در مراحل اولیه با اقتصاددانانی مانند: جی. سی. دیگنان و سی. اس. شاپ مشاوره کرد.
سه مطالعه مهم زیر باعث شد که مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت کره پذیرفته شود: مطالعاتی که توسط دیگنان و آلن تیت صورت گرفت. مطالعه دیگنان که در سال1972 انجام شد در مورد امکان سنجی مالیات بر ارزش افزوده در کشور کره بود.
براساس مطالعات دیگنان، نظام دفترداری که برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده بسیار ضروری است، در این کشور از قبل وجود داشت. علاوه بر این، مراحل اجرایی مالیات بر کسب و کار و مالیات برفروش چند مرحله ای که از مالیات های مرسوم در این کشور قبل از اجرای مالیات بر ارزش افزوده بود قبلاً کامپیوتری شده بود و این اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده که مستلزم سیستم های کامپیوتری پیشرفته است کمک قابل توجهی بود.
دو مطالعه دیگر که از سوی آلن تیت در سال های 1975 و 1976 انجام شد درباره اثرات احتمالی مالیات بر ارزش افزوده بود. وی براساس مطالعات خود پیشنهاد کرد که برای جبران زیان ناشی از اثرات تنازلی مالیات بر ارزش افزوده، یا مالیات بر کالا حفظ شود و یا یک نوع مالیات جدید تحت عنوان مالیات برفروش ویژه وضع گردد.
پس از مطالعات انجام شده در مورد شناخت مالیات بر ارزش افزوده، در سال 1976 مجلس ملی کره جنوبی قانون مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کرد و به دنبال آن مالیات بر ارزش افزوده در سال بعد در این کشور اجرا شد.
مزایای قانون مالیاتی جدید
اصل مقصد
در کره جنوبی، اصل مقصد مبنای تشخیص مشمول مالیات بودن کالاها و خدمات انتخاب شده است که بر اساس آن کالاها و خدمات اداری مشمول مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات صادرات مشمول نرخ صفر است.
دوره مالیات بر ارزش افزوده
دوره مالیات بر ارزش افزوده در کره جنوبی به دو دوره تقسیم می شود؛ دوره اول از اول ژانویه تا 30 ژوئن است و دوره دوم از اول ژوئیه تا 31 دسامبر.
نرخ مالیات بر ارزش افزوده
وزارت دارایی با همکاری مؤسسه تحقیق بانک کره و مؤسسه توسعه آن کشور با مطالعات خود نرخ هایی پیشنهاد کرده بودند. این نرخ ها براساس فرض هایی استوار بود.
براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده کره جنوبی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده یک نرخ پایه ای 13 درصد است به طوری که 3 درصد نوسان این انعطاف و نوسان 3درصدی در نرخ مالیات بر ارزش افزوده از سوی قانون برای آن بود که نظام مالیاتی بتواند در مقابل تغییرات اقتصاد ملی پاسخ مناسبی داشته باشد. اما در عمل، نرخ مالیات بر ارزش افزوده درحد10 درصد ثابت ماند.
کالاها و خدمات مشمول نرخ صفر
کالاها و خدمات زیر مشمول نرخ صفر بوده و مالیات عوامل تولید پرداخت شده برای آنها قابل استرداد است. مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر تنها برای شرکت های داخلی و یا افراد ساکن در کره قابل اعمال است.
با این حال، شرکت های خارجی و یا افراد غیرساکن در کره که در زمینه حمل و نقل بین المللی با کشتی یا هواپیما فعالیت دارند، در صورتی که کشورشان با کره جنوبی توافق دوجانبه و متقابل داشته باشد می توانند مشمول مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر شوند.
در کشور کره جنوبی کالاها و خدمات که جزء کالاهای اساسی مورد نیاز مردم محسوب می شوند، چه وارد شوند و چه در داخل تولید شوند از مالیات معاف هستند که آوردن نام همه آنها در این نوشتار امکان پذیر نیست.
مراکزخرید و عمده فروشى
دانگ داموم نام بزرگ ترین مرکز خرید کره جنوبی است و در خیابان جونگ نوگو در مرکز شهر واقع شده دانگ داموم مرکز خرید و تفریح است و بوتیک های مد و فروشگاه های درجه یک دارد. علاوه بر این فروشگاه های درجه یک دارد و درآن بسیاری از انواع جانوران در آن به فروش می رسد.