ساختارهای کسب و کار
از قدیم تمرکزگرایی و سلسله مراتب عمودی شدید دو ویژگی بارز شرکت های کره ای محسوب می شدند. اکثر شرکت های بزرگ و ترکیبی کره که به(chaebol) معروفند، در واقع کسب وکارهای خانوادگی هستند که خانواده بنیان گذار آنها همواره قدرت و اختیار اجرایی مستقیم و فراوانی را در آنها اعمال می نماید. این مسئله باعث ایجاد سیستمی شده که در آن اکثر تصمیمات در سطوح بالای سازمان اتخاذ و سپس در طول خطوط اختیار، به سطوح پایین تر واگذار می شوند.
پای بندی به اصول اعتقادی کنفسیوسی از قبیل احترام به سن، ارشدیت، و خانواده ضامن رعایت و پذیرش این سیستم بوده است. معرفی تئوری های نوین غربی در عرصه مدیریت (که اغلب توسط تحصیل کرده های کره ای در آمریکا صورت می گیرد) تنش های تازه ای را به این رویکرد اضافه نموده و مشکلات اخیر اقتصادی نیز نیاز به ایجاد اصلاحات در ساختارهای شرکتی و وابستگی های کره را شدت بخشیده است.
کسانی که با شرکت های کره ای سر و کار دارند بهتر است علاوه بر سلسله مراتب رسمی که اغلب بر تخصصی شدن نقش ها و وظایف تأکید دارد، در مورد ساختارهای غیررسمی نیز، که اغلب مکانیسم های واقعی قدرت درونی هستند نیز کسب اطلاع کنند. این ساختارهای غیررسمی معمولا بر شبکه ای پیچیده از روابط و وفاداری های فردی تکیه دارند که کشف و درک آنها بدون کمک یک راهنمای محلی سرمایه گذاری برای خارجی ها کار دشواری است.
سبک مدیریتی
مدیران کره ای انتظار دارند که دستوراتشان مورد توجه قرار گیرد و در اغلب مواقع نیز این انتظار برآورده می شود. کنفسیوس بر فرمانبرداری و وفاداری تأکید می کند و این مسئله قویا در روابط بین مدیر و زیردست خودنمایی می کند، به طوری که می توان گفت مدیر همانند پدری است که در قبال وفاداری، احترام، و فرمانبرداری زیردستان از آنها حمایت می کند.
هرچند که رهبری از نوع سلسله مراتبی و پدرمآبانه است، اما در عین حال با مفهوم inwha که بر هماهنگی لازم میان افراد هم مرتبه و هم شأن تأکید دارد نیز در آمیخته است. بنابراین، موقعیت های گروهی نباید با مقابله با یکدیگر و عیب جویی همراه باشند. یک مدیر خوب زمان و تلاش زیادی را صرف ایجاد روابط کاری خوب در بین اعضای تیم می کند تا همه اعضا احساس کنند که در قالب یک تیم منسجم و یکپارچه فعالیت دارند.
همچنین کره ای ها در برخی موقعیت ها از فرایند تصمیم گیری اجماعی استفاده می کنند که بسیار شبیه به سیستم nemawashi در ژاپن است. این سیستم به نحوی عمل می کند که همه اعضا احساس کنند در تصمیم گیری مشارکت دارند و در عین حال مدیر بتواند همچنان در تعیین نتیجه نهایی تأثیرگذار باشد.
از مدیران کره ای انتظار می رود که توجه جامع تری به زیردستان خود داشته باشند و این مستلزم آن است که در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی، بیشتر وارد حوزه شخصی زندگی کارکنان خود شوند.
جلسات کاری
اغلب اوقات لازم است جلسات اولیه را به طور کامل به فرایند ایجاد ارتباط از طریق خوش و بش کردن، شوخی های ملایم، و مسائل به ظاهر جزئی دیگر اختصاص دهید تا جایی که گاه ممکن است صحبت زیادی در مورد موضوع اصلی جلسه نشود. در این مرحله نباید صبر و شکیبایی خود را از دست بدهید یا رنجیده خاطر شوید. به جای این کار با خود فکر کنید که در گام های اول می خواهید سنگ بنای یک رابطه تجاری سودمند و بلندمدت را بچینید.
نخست این که، باید فردی محترم به نظر برسید. برای این منظور از ناشکیبایی و مقابله با افراد بپرهیزید و به اندازه کافی به کسانی که باید به آنها احترام بگذارید (معمولاً افراد مسن تر و ارشدتر) ادای احترام کنید. بهتر است قبل از جلسه در باره افراد «مهم تر» حاضر در جلسه، کمی تحقیق کنید.
کره ای ها با توجه به افراد حاضر در هیئت تجاری شما در موردتان قضاوت می کنند. معمولا افراد مسن تر میلی به برگزاری جلسه با هیئت های جوان دیگر سازمان ها ندارند. بنابراین، مسئله هم تراز بودن افراد را در جلسه با کره ای ها مد نظر داشته باشید. همچنین کارشناسان فنی را جزو اعضای هیئت قرار دهید تا برای پاسخ گفتن به سؤالات فنی آنها آمادگی کامل داشته باشید؛ در غیر این صورت، بدون آمادگی و مبتدی جلوه خواهید کرد.
سر وقت حاضر شدن در جلسه، لباس مرتب به تن داشتن، و تن گفتار مناسب نیز از جمله مواردی است که کره ای ها در جلسات خود به آنها توجه دارند.
هدیه دادن
هدیه دادن یکی از عادات بومی در زندگی تجاری کره ای ها است و هرگز نباید آن را با رشوه دادن یا فساد اداری اشتباه بگیرید. هدیه علاوه بر داشتن کیفیت نباید خیلی گران بها باشد. بد نیست هنگام سفر به کره تعدادی هدایای کوچک با خود به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید آنها را به طرف های تجاری قدیمی و جدید هدیه بدهید. در ضمن، هدیه خود را حتماً کادو کنید. اگر متقابلاً به شما هدیه دادند بهتر است دو سه بار تعارف کنید و از پذیرفتن آن امتناع کنید. نهایتاً وقتی هدیه را گرفتید، از باز کردن آن در حضور هدیه دهنده خودداری کنید.
تیم های کاری
کره ای ها وابستگی های قومی و خانوادگی بسیار شدیدی دارند و به صورت فردی خود را تابع و زیردست این گروه های بزرگ تر می بینند. این مسئله باعث می شود اعضای گروه، مادامی که با رهبر گروه رابطه خوبی دارند و به وی احترام می گذارند، همواره در برابر گروه فرمانبردار باشند. بنابراین، هنگام کار با یک تیم کره ای حتما ظاهری محترم و شریف داشته باشید تا بتوانید احترام آنها را به خود جلب کنید. این احترام را می توانید از طریق تحصیلات، سن، و تجربه نیز کسب کنید.
اگر بتوانید محیط مناسبی ایجاد کنید، متوجه خواهید شد که کره ای ها در کار تیمی بازیگران بسیار وفاداری هستند، اما چنانچه فضا نامناسب باشد (و بدتر از همه طوری باشد که آبروی افراد در آن حفظ نشود) گروه دچار مشکل می شود و افراد با زیرکی از همکاری خودداری خواهند کرد.
سبک های ارتباطی
در قلب الگوهای ارتباطی کره ای ها یک تناقض وجود دارد و آن این که (همانند ژاپنی ها) مایل به حفظ هماهنگی و ارتقای روابط حسنه هستند، اما در عین حال اگر اوضاع بر وفق مرادشان نباشد خیلی زود احساساتی میشوند. این ترکیب عدم مواجهه و احساساتی شدن احتمالاً ریشه در رنج های تاریخی این ملت دارد احساسی از نارضایتی و نومیدی مکتوم که در طول دوران سخت گذشته ایجاد شده و هنوز هم در برخی از عناصر جامعه امروزی حس می شود. اگر یک کره ای در طول جلسه ناآرام و نگران باشد به معنای آن است که جلسه با مشکل روبه رو است.
به طور کلی، کره ای ها نه گفتن را دلیل بر آگاهی نداشتن از آداب معاشرت می دانند و سعی می کنند به هر بهایی شده از آن اجتناب کنند. بنابراین، ممکن است به راحتی نتوانید به نیات واقعی آنها پی ببرید. ناخرسندی و مخالفت معمولا خیلی غیرمستقیم و مبهم و با استفاده از عباراتی مانند سعی می کنیم... یا ممکن است دشوار باشد اما مسئله را بررسی خواهیم کرد بیان می شود.
به علاوه، بله گفتن آنها نیز لزوما به معنای پاسخ مثبت نیست و ممکن است به معنای این باشدکه صحبت های شما را شنیدم. به دلیل این ابهام در معنی، اغلب لازم است چند بار نکته ای را تکرار کنید تا بتوانید به نظرِ واقعی آنها پی ببرید.
بدیهی است این مسئله باعث طولانی شدن جلسات و گاه آزاردهنده می شود، اما فراموش نکنید که همواره باید خونسردی و ادب را رعایت کنید. به خاطر داشته باشید که برقراری رابطه راهی برای توسعه ارتباطات خوب است و به همین دلیل، شیوه ارائه پیام می تواند مهم تر از خود پیام عمل کند.
در طول جلسات مراقب تن گفتار خود باشید. با حالت خمود و کسل نشستن یا بیش از اندازه فعال بودن در استفاده از حرکات سر و دست می تواند به نتیجه کار لطمه وارد کند.
زنان در عرصه کار و تجارت
طبق استانداردهای غربی، نقش زنان در جامعه کره بسیار پایین تر از مردان است. به ندرت می توان خانمی را یافت که مدیریت یک کسب و کار به وی رسیده باشد. اکثر خانم ها به عنوان منشی و یا در خطوط تولید با دستمزدهای نازل کار می کنند. معمولا خانم ها بعد از ازدواج یا بچه دار شدن، شغل خود را ترک می کنند.
گرچه کره ای ها به حضور خانم ها به عنوان عضوی از هیئت های تجاری عادت کرده اند اما ممکن است نظرات آنها را نادیده بگیرند و در عوض به آقایی که از ارشدیت کمتری نسبت به آنها برخوردار است بهای بیشتری بدهند. این نکته را مد نظر داشته باشید و استراتژی خود را متناسب با آن تنظیم کنید.