پایتخت کره جنوبی، شهر سئول است که بالغ بر 10 میلیون نفر از جمعیت این کشور شامل می شود. زبان کره ای (هانگول)، زبان رسمی در کره می باشد. از نظر دین و مذهب باید گفت در حدود 43 درصد از مردم کره جنوبی فاقد اعتقادات دینی و مذهبی هستند. از 57 درصد دیگر، 31 درصد مسیحی، 24 درصد بودایی، 2درصد پیروان کنفسیوس و 1درصد دارای سایر مذاهب می باشند.30 تا 35 هزار نفر از مردم این کشور (عمدتاً مهاجر) مسلمان هستند.
جغرافیا
کره جنوبی با 98484 کیلومتر مربع وسعت (صد و سومین کشور جهان) در نیمکره شمالی نیمکره شرقی در شرق قاره آسیا در کنار دریای زرد (در مغرب) ژاپن (در مشرق) و چین شرقی (در جنوب) و در همسایگی کشور کره شمالی در شمال واقع شده است.
کره جنوبی کشوری نیمه کوهستانی بوده و ارتفاعات آن عمدتا در نواحی مرکزی و شمال شرقی واقع شده اند (از جمله کوهای تیسماک). جلگه ها در آن وسعت فراوانی داردو مهم ترین رودهای آن سومجینوکوم هان پوکهان و ناکتونگ. دارای جزیره های فراوانی بوده و جنگلها در آن وسعت زیادی دارند. آب و هوای آن گرم و مرطوب و پرباران است.
کرهٔ جنوبی بخش جنوبی (شبه جزیره) کره که تقریبا 1100 کیلومتر طول دارد را اشغال نموده است.این شبه جزیرهٔ کوهستانی از غرب در کنار دریای زرد و از شرق در مجاورت دریای ژاپن (دریای شرق) قرار دارد. در جنوب این شبه جزیره، تنگه کره و دریای جنوب چین واقع شده اند.
کل مساحت کشور، 100/320 کیلومتر مربع می باشد. کره جنوبی را می توان به 4 منطقه کلی تقسیم نمود: منطقهٔ شرقی که دارای رشته کوههای مرتفع و ساحل مسطح است، منطقهٔ غربی با ساحل سطح و وسیع که حوزهٔ آبگیر رودخانه ها است و دارای تپه های دوار می باشد، منطقهٔ جنوب غربی با کوه ها و دره ها و منطقهٔ شمال شرقی که حوزهٔ وسیع رودخانهٔ Nok dong است.
نوع زمین در کره جنوبی بیشتر کوهستانی است که بیشتر آن قابل کشت نمی باشد. زمین های پست عمدتاً در غرب و جنوب شرقی این کشور واقع شده اند و تقریبا30% کل مساحت کشور را تشکیل می دهند. تقریباً سه هزار جزیره که بیشتر انها کوچک و غیر مسکونی می باشند در سواحل غربی و جنوبی این کشور واقع شده اند. استان Jeju تقریباً در 100 کیلومتری جنوب ساحل کره قرار دارد که بزرگ ترین جزیرهٔ این کشور می باشد و که مساحت آن 845/1کیلومتر مربع است. Jeju همچنین مکان قرار گیری مرتفع ترین نقطه کرهٔ جنوبی Hallasa می باشد که دارای ارتفاع 1950 متر از سطح دریا است.
جزایر Liancourt Rocks و vlleungdo شرقی ترین و Socotra Rock جنوبی ترین جزایر کرهٔ جنوبی می باشند.کرهٔ جنوبی دارای 20 پارک ملی و چندین مکان طبیعی ملی مانند Boseon و همچنین پارک اکولوژیکی خلیج Sun cjeon دراستان Jeohha جنوبی می باشد.
تقسیمات سیاسی و کشوری
کره جنوبی 9 استان و 6 کلانشهر دارد. سئول پایتخت کشور به عنوان یک شهر ویژه (special city). جیجو یکی از 9 استانی است که به صورت استان ویژه مستقل (special self-governing province) اداره می شود. شهر جدید سجونگ نیز که همچنان در حال احداث و تکمیل می باشد به عنوان شهر ویژه مستقل (special self- governing city) نامگذاری شده است. مدیریت این شهرهای ویژه برعهده یک فرماندار انتصابی از سوی دولت مرکزی است.
ساختار حکومتی کره جنوبی
نظام سیاسی کره جنوبی از نوع دموکراتیک به حساب می آید و در تقسیم بندیهای دو گانه ریاستی و پارلمانی، جزء گروه سیستمهای ریاستی طبقه بندی می شود.
آداب غذا خوردن
در کره برای افراد مسن معمولا زودتر از بقیه غذا کشیده می شود و آنها زودتر از سایرین شروع به غذا خوردن می کنند.
احتمالا کسب و کار در کره، بیش از دیگر فرهنگ ها (حتی چین)، تحت تأثیر ارزش های کنفسیوسی قرار دارد. اخلاق کنفسیوسی در کلیه ابعاد زندگی کاری کره ای ها، از سیستم های مدیریت گرفته تا روابط بین فردی، نفوذ دارد و گرچه روز به روز بر میزان تأثیر فرهنگ های ژاپنی و غربی افزوده می شود، اما وجود محافظه کاری شدید در جامعه کره، موجب شده است که تغییر در این جامعه بسیار دشوار، کند، و تا حدی رنج آور باشد.
اخلاق کنفسیوسی بر هماهنگی جمعی گروه، به عنوان یک ارزش تأکید دارد و علاوه بر اهمیت دادن به خانواده، قومیت و دوستی، برای اقتدار (و در نتیجه برای مدیریت) احترام قائل است. به همین دلیل، همانند ژاپن و چین، کیفیت روابط ایجاد شده کلید اصلی موفقیت در کسب و کار و تجارت در سطوح فردی و سازمانی است.
این ضرب المثل کره ای که می گوید: (اول دوست شو، بعد مشتری)، نشان دهنده ماهیت مهم ایجاد شبکه های ارتباطی و روابط است. رمز موفقیت در ایجاد روابط خوب نیز به توانایی شما در انجام بازی کنفسیوسی بستگی دارد. داشتن ظاهری محترم، امین، و قابل اطمینان بسیار حائز اهمیت است. رکود اقتصادی اخیر در کره (و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی) دوره ای از درون گرایی عمیق را به وجود آورد که موجب به چالش کشیده شدن بسیاری از عقاید و رویکردهای سنتی از درون و از بیرون شد.
بنابراین، در حال حاضر فرهنگ تجاری کره جنوبی بر سر دوراهی حفظ ارزش های سنتی و اتخاذ رویه های نوین مدیریت و تلاش برای ایجاد هماهنگی بین این دو قرار دارد.