همانطور که قبلا گفتیم جغرافیای حمل اجازه نمی دهد که یک محصول از مبدا به مقصد فقط از یک طریق حمل شود و در دنیا کشورها می خواهند کریدورهای حمل را به کشور خود ببرند و این رقابت باعث ایجاد حمل و نقل چند وجهی و افزایش مدها می شود و وقتی مدها بیشتر باشند انتظار این است که کالاها به همهی کشورها برسند.
ابتدایی ترین شکل حمل و نقل چند وجهی در ارتباط بین حمل و نقل ریلی و جاده ای ایجاد شد و اصطلاحی به نام TOFCکه در آن کامیون به جای اینکه بار را خالی کند آن را روی ریل میبرد و کانتینر از کامیون جدا و به قطار وصل می شود.
نوع دیگر بارج بود که به داخل کشتی کشیده میشد ودر مقصد توسط یدک کشها کالا روی آب شناور بود و به خشکی حمل میشد.نیاز به حمل و نقل چند وجهی نتیجتا به این ختم شد که کانتینر ایجاد شد(از کانتینر می توان در حمل و نقل ریلی -هوایی و دریایی استفاده کرد.)
استفاده از چند مد در حمل و نقل مستلزم ایجاد زیر ساخت هایی در حمل و نقل است تحولاتی که برای حمل و نقل چند وجهی ایجاد شد و جابه جایی را از یک مد به م دیگر را آسان کرد مدیریت آن بود یعنی تمام مسئولیت های حمل از مبدا به مقصد حتی اگر مستلزم استفاده از چند مد باشد خود متصدی حمل و نقل مسئولیت این جا به جایی را بر عهده دارد (مثلا متصدی حمل بار را از چین می گیرد و در تهران تحویل تقاضا کننده می دهد و مسئول تبدیل مدها است).
بارنامه حمل:
هر بار یک بارنامه دارد که مشخصات بار در آن وجود دارد در حمل و نقل چند وجهی فقط یک بارنامه برای کل مسیر است و اگر مدها تغییر کند از همان بارنامه استفاده می شود.وجه دیگر حمل و نقل چند وجهی انتقال اطلاعات است:
وقتی کالا حمل می شود بین شرکت -حمل کننده و دریافت کننده اطلاعات زیادی رد و بدل می شود و این اطلاعات شامل:
حجم زیاد اطلاعاتی که حمل می شود به یک سیستم نیاز دارد که به آن EDI سیستم رد و بدل کننده ی اطلاعات برای
وقتی قرار است کالا با حجم و مسیر زیاد حمل شود نیاز به تبادل اطلاعات است که در غیر این صورت امکان از بین رفتن کالا می شود.
عمده ترین دلیل استفاده از کانتینر:
ارگانی که کانتینر را استاندارد می کند ISO است استاندارد کانتینر ها با عرض 44/2 و طول 19/12 متر و ارتفاع 44/2 متر است که یک TEU و کانتینر های بزرگ تر 2TEU است.
دلایل استفاده:
همه ی این موارد هزینه عملیاتی کشتی کشتی ها را کاهش می دهند و کرایه ای که دریافت می کنند کمتر می شود و این باعث ایجاد رقابت می شود وعملیات تخلیه و بارگیری وقتی سریعتر می شود فعالیت کشتی را زیاد می کند.کشتی های معمولی حدود 100 ساعت نیاز به تخلیه و بارگیری دارد در حالی که کانتینر برها حدود یک دهم این کشتی ها عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می دهند.
انبار داری کانتینر راحت تر از کشتیهای کالابر معمولی است و حفاظت و بارچینی آن نیز راحت تر است و ایمنی کالاها بالاتر است (نسبت به فله و بسته بندی)
معایب کانتینر: