بدهی های دولت
بدهی های دولت تاجیکستان به سازمانهای دولتی در سال 2005 32میلیون سامانی (10میلیون دلار) افزایش داشته و در حال حاضر (اوایل 2006) بدهی دولت 160 میلیون سامانی (50 میلیون دلار) برآورد می شود.
بدهی های خارجی
طبق اعلام منابع تاجیکستانی، این کشور در ژانویه 2006 94/894 میلیون دلار بدهی خارجی داشته است.
بستانکاران عمده
لازم به ذکر است صندوق بین المللی پول در پایان سال 2005 میلادی 99 میلیون بدهی تاجیکستان را بخشید.
نیروی کار
3 میلیون و 187 هزار نفر (آمار 2000). گفته می شود بین 500 تا 700 هزار نفر از اتباع تاجیکی در کشورهای مشترک المنافع به ویژه روسیه و قزاقستان به انجام کارهای ساده مشغولند.
صنایع
محصولات کشاورزی
انرژی
منابع اساسی آب آسیای مرکزی در تاجیکستان و قرغیزستان موجود می باشند. طبق آمار، تاجیکستان از جهت اندازه محدوده خود در جای 85 و از جهت مأخذ انرژی آب (527 میلیارد در سال) پس از چین، روسیه، آمریکا، برازیل، زائر، هند و کانادا در جای 8 قرار دارد و به نسبت اهالی و کیلومتر مربع در جای 12 قرار دارد.
بنابراین ساختمان نیروگاه های برقی آبی برای تاجیکستان یکی از مسئله های استروتژی کشور است و تاجیکستان می تواند خودکفایی خودرا در سایه انرژی تأمین نماید و شرایط مساعد را برای کارخانه های صنعتی و کشاورزی فراهم آورده وصادرات برق را افزایش بدهد.
اساس انرژی برق تاجیکستان را نیروگاه آبی برقی نارک (2.7 میلیون کیلوات) یکی از نیروگاه های پرقدرت جهان تشکیل می دهد.از لحاظ سطح بلندی سد نارک پیشتاز در مقیاس جهان، 300 متر است. غیر از نیروگاه آبی برقی نارک در تاجیکستان سد های بایپازین (در رودخانه وخش) و قیراقم در رودخانه سیردریا فعال می باشند.
در سال 1978 میلادی ساختمان نیروگاه آبی برقی عظیم راغون در رودخانه وخش (با قدرت 3600 میگاوات) آغاز گردید ولی به دلیل روند نامطلوب بازسازی و فروپاشی اتحاد شوروی این پروژه تعطیل شده.
در حال حاضر با کمک مالی روسیه و جمهوری اسلامی ایران و دیگر سرمایه گذاران خارجی ساختمان نیروگاه های آبی برقی سنگتوده 1 (670 میگاوات - روسیه) و سنگتوده 2 (220 میگاوات ایران) ادامه دارد.
حمل و نقل
سیستم حمل و نقل تاجیکستان قسمت مهم اقتصاد آن می باشد. در سال های اخیر در تاجیکستان چهار پروژه ساختمان و بازسازی راه های اتوموبیل به مبلغ 83930 میلیون دلار آمریکایی عملی شده است.
سیزده پروژه به مبلغ 468005 میلیون دلار در حال ساخت و ساز است. بازسازی راه ها امکان انتقال محصولات کشاورزی و صنعتی را به دیگر کشورهای همسایه فراهم می آورد.