بالانس چرخهای خودرو یکی از الزامات اساسی خودرو در زمان سرویس دورهای خودرو میباشد که همواره توسط سازنده خودرو نیز توصیه میشود. بالانس لاستیکها, که بعضی اوقات با میزان فرمان اشتباه گرفته میشود, در افزایش طول عمر لاستیک و رسیدن به عملکرد بهینه لاستیک نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.
بالانس چرخ ها, از طریق توزیع یکسان وزن لاستیک و خودرو, باعث سایش یکنواخت هر چهار لاستیک و یک سواری ملایم میشود. باید توجه داشته باشید که بالانس لاستیکها با میزان فرمان دو مسئله کاملا متفاوت میباشند.
در طول زمان, سایش لاستیک خودرو و افتادن در دست اندازها و جاده های ناهموار باعث می شود که توزیع نیرو روی لاستیک های خودرو دستخوش تغییر شود که در این حالت لاستیکهای خودرو از شرایط بالانس خارج میشود و این مسئله خود را از طریق ارتعاش و ضربه زدن فرمان خودرو در سرعت های مختلف, بسته به میزان غیربالانسی, نشان میدهد.
باید توجه داشت که, بالانس نبودن چرخها هم برای لاستیکها و هم برای خودرو مضر میباشد. عدم بالانس, باعث سایش غیر یکنواخت لاستیکها میشود و باعث میشود که یکی از لاستیکها زودتر از دیگری به پایان عمر خود برسد. علاوه براین, بالانس نبودن چرخها باعث خراب شدن جلوبندی خودرو نیز میشود که این امر ممکن است مشکلات بیشتری را برای راننده خودرو به وجود بیاورد. به طور کلی, بالانس دورهای لاستیکهای خودرو در هر 8000 تا 9000 کیلومتر یا هر 6 ماه همواره به رانندگان توصیه میشود.
بالانس چرخها مخصوصا برای ماشین های امروزی, که دارای وزن کمتری در مقایسه با خودروهای قدیمی می باشند, از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و کوچک ترین عدم بالانس در لاستیک ها به راحتی خود را در خودروهای جدید نشان می دهد. در خودروهای قدیمی ارتعاش حاصل شده به واسطه عدم بالانس چرخ های خودرو به واسطه وزن زیاد خودرو از بین می رفت و راننده شاید اصلا متوجه عدم بالانس بودن لاستیک ها نمیشد و زمانی متوجه این مسئله میشد که دیگر لاستیکها خراب شده بودند.